Tällä hetkellä katseemme on erityisesti valtion yhteisissä työympäristöissä työskentelevissä. He ovat niitä, jotka käyttävät meidän suunnittelemiamme ja ylläpitämiämme toimistoja ja asiakaspalvelutiloja – ehkä sinäkin olet joskus käynyt hoitamassa esimerkiksi veroasioita yhteisessä palvelupisteessä?
Mittaamme säännöllisesti, miltä työpäivä tuntuu näissä tiloissa. Onko sopivia paikkoja erilaisiin työtehtäviin? Tukeeko tila yhteisöllisyyttä? Toimiiko teknologia? Ja millainen fiilis on asiakaspalvelussa työskentelevillä? Jääkö käyntiasioinnin jälkeen asiakkaalle hyvä palvelukokemus?
Tutkimusten mukaan YTY-työympäristöissä työntekijät viihtyvät keskimäärin paremmin kuin vastaavissa monitilatoimistoissa. Tilaa on riittävästi ja modernit ratkaisut tukevat työntekoa. ICT-vehkeetkin tuntuvat toimivan hyvin, mitä nyt joskus saattaa esimerkiksi tunnistautuminen tulostimelle aiheuttaa päänvaivaa. Pientä totuttelua vaatii vielä eri organisaatioiden yhteiselo – aina ei ole helppoa, kun työkaveri tulee eri virastosta. Mutta yhteistä tutustumista edesauttavat tapahtumat ja toimiva arjen viestintäalusta auttavat varmasti ajan kanssa hitsautumaan yhteen.
Asiakaspalvelussa loistaa yhteinen halu tarjota hyvää kokemusta: ystävällinen palveluneuvojan vastaanotto, selkeä opastus palveluhuoneisiin, vastaukset kysymyksiin tuova asiakaspalvelu ja käyntiasiakkaan yksityisyydestä huolehtiminen ovat pieniä, mutta isoja juttuja. Vielä kun eri virastojen aukioloaikoja saataisiin yhtenäistettyä. Asiakaspalvelutiloja on myös kehitetty asiakaspalvelijoiden palautteen pohjalta heidän omaan työrooliinsa liittyen – arki on taas vähän sujuvampaa.
Valtion yhteiset työympäristöt eivät ole vain nykypäivää, vaan ne kehittyvät edelleen ja rakentavat suomalaisen työelämän tulevaisuutta. Jännittää jo etukäteen, mitä kaikkea viiden vuoden päästä niihin liittyen mittaammekaan – ja mihin suuntaan asiakastyytyväisyyden käppyrät silloin kaartavat. Mutta yksi juttu on jo nyt varma: ihmiset kaipaavat toisia ihmisiä myös tulevaisuuden työelämässä!