Kiasman ainutlaatuinen rakennedetaljiikka sekä ihastuttaa suunnittelijoita, että myös vaatii heiltä paljon. Ei ole yhdentekevää, kuinka paksuja liitoskohdat ovat ja millaisessa kulmassa ne toisensa kohtaavat. Kiasman julkisivun merialumiini- ja kuparilevyt on kiinnitetty näkyvin ruuvein, joiden luoma kuvio on harkittu. Nämä pienet, mutta rakennuksen ilmeeseen vaikuttavat yksityiskohdat tulee löytyä rakennuksesta peruskorjauksen valmistuttua samanlaisina kuin ennenkin.
Rakennesuunnittelija Tuulikki Maanpää vetää Kiasman rakenteista sekä ilma- ja vesitiiviydestä vastaavaa tiimiä.
– Kiasma on rakennesuunnittelijan näkökulmasta ainutlaatuinen: kaikki rakennetyypit ja –detaljit ovat tälle kohteelle suunniteltuja.
Maanpää kertoo alkuperäisten rakennesuunnitelmien olleen todella hyviä. Kukin teräsrakenne on niissä otettu erikseen ja näytetty yksityiskohdat. Haasteita kuitenkin tuottaa Maanpään mukaan se, että toteutus ei ole aina ollut suunnitelmien mukaista. Peruskorjaus mahdollistaa sen, että detaljien toteutus suunnitellaan uudelleen. Rakennesuunnittelijat tekevätkin tiivistä yhteistyötä hankkeen arkkitehtien kanssa liki päivittäin, jotta rakenteen ja arkkitehtuuriin vaatimukset saadaan sovitettua saumattomasti yhteen.
– Esimerkiksi ikkunoiden asentaminen olemassa oleviin teräsrakenteisiin vaatii paljon suunnittelua ja yhteistyötä niin lasitoimittajan kuin arkkitehtien kanssa, jotta saamme niin tekniset kuin rakennustaiteelliset vaatimukset täytettyä. Se, mikä ulospäin näyttää elegantin yksinkertaiselta, on vaatinut paljon työtä, Maanpää kuvailee.
Rakennesuunnittelijat keskustelevat detaljeista myös rakennusmiesten kanssa: se, mikä toimii paperilla, ei välttämättä aina ole asennuksen kannalta toimivin ratkaisu. Hyvänä esimerkkinä tästä on Kiasman kolmannen kerroksen rusetti-ikkunoiden runkorakenteiden kaipaama lisätuki. Rakennesuunnittelijoiden kanssa käydyn keskustelun jälkeen timpuri Harri Parviainen Rakennus Aholalta nikkaroi lastulevystä mallin, jonka rakennesuunnittelija tarkasti ja mallinsi. Lopullinen tuki rusetti-ikkunoihin tehtiin teräksestä.
Kiasman valaanselkä on sekä katto että seinä yhdessä paketissa
Kiasman valaanseläksikin kutsuttu titaanisinkkikatto ja sen alla olevat rakenteet uusitaan peruskorjauksen yhteydessä kokonaan. Vuorivillat on vaihdettu uusiin ja höyrynsulkumuovi on korvattu ilmansulkuruiskutuksella, joka varmistaa rakennuksen ilmatiiviyden. Ilmatiiviys parantaa rakennuksen energiatehokkuutta ja ilmastoinnin toimivuutta.
Ilmatiiviyden varmistaminen vaatii, että pienetkin saumat tai kolot on käsitelty asian vaatimalla huolellisuudella. Videolla näytetään Kiasman sinkkipeltikaton eristävien kerrosten rakennusvaiheet ja ilmansulkuruiskutus. Video on alun perin julkaistu Kiasman työmaa – Facebook- ja Instagram tileillä.
Kiasman sinkkipeltikatto on rakennesuunnittelijan silmin hyvin kiehtova kohde: jossain vaiheessa katto muuttuu seinäksi. Vaikka rakenne on sama seinän ja katon alueella, vaikuttaa rakennuksen muoto ja titaanisinkkipellin asentaminen vaakasuuntaan niin pellin paksuuteen kuin peltiliitoksiin. Loivilla kattopinnoilla käytetään 0,7 mm paksuista peltiä ja jyrkillä pinnoilla 0,8 mm paksua peltiä. Paksumpi pelti asennetaan yksinkertaisin hakasaumoin ja ohuempi pelti tuplasaumalla. Voidaankin hyvällä syyllä todeta, että Kiasman korjaus on millipeliä.
Sinkkipeltikaton asennus on myös erittäin korkeaa ammattitaitoa vaativaa työtä. Jos saumat tai pellin suunta heittävät vähääkään, alkaa katon kuviointi juosta kuin huolimattomasti tapetoidussa kuviotapetissa. Eron ei tarvitse olla suurikaan, kun katto alkaa näyttää “oudolla tavalla tutulta” eli melkein Kiasmalta, mutta ei ihan kuitenkaan.
– Vaikka suunnittelua monesti painotetaankin, niin täytyy antaa myös tekijöille pisteet.
Asenne on kohdillaan: kaikki ymmärtävät kohteen luonteen asettamat vaatimukset työn jäljelle ja siitä ei tingitä, Tuulikki Maanpää kehuu Kiasman korjausrakentajia.
– Rakennesuunnittelijana yksi lempipaikoistani Kiasmassa on titaanisinkkikaton alla oleva kanavatila. Siellä näkyy muun muassa yläpohjan kaarevat teräsristikot ja IV-viennit. Se on mielenkiintoinen väli, Maanpää naurahtaa.
Tiesitkö, että…
Kiasman rusetti-ikkunat ovat saaneet nimensä rusettimaisesta muodostaan. Ne tuovat luonnonvaloa Kiasman kolmannen kerroksen näyttelytiloihin.