Kiasman titaanisinkkipeltikaton asennus on kuin kananmunaa paketoisi
4 min
Ota pala aavistuksen jäykkää kangasta, ja koeta päällystää sillä puolikas kananmuna siten, että kankaassa on pienet, suorat, pyöreäreunaiset pystytaitokset, jotka kulkevat alhaalta ylös tasaisin välein aavistuksen kaartuen. Jos onnistuit, olet juuri suorittanut Kiasman titaanisinkkipeltikaton asennuksen simulaation onnistuneesti!
Yleensä Suomessa käytetään sinkillä pinnoitettua jäykkää teräspeltiä, mutta Kiasman katto- ja valaanselkäseinä päällystetään titaanisinkkipellillä, jossa on vain alle prosentti muita metalleja.
Titaanisinkkipelti on huoleton valinta huollon kannalta: sitä ei tarvitse maalata, sillä pintaan muodostuva kaunis patina suojaa sitä ruostumiselta. Mutta titaanisinkkipellin asennus ei ole huolettoman asentajan hommaa: materiaali on hyvin pehmeää ja helposti vaurioituvaa. Asennus vaatii myös omat työkalunsa, tavallisten peltileikkureiden kanssa ei titaanisinkkipellin lähelle ole asiaa.
– Titaanisinkkipeltiä käsitellessä pitää oikeastaan unohtaa kaikki se, mitä on oppinut tavallisen peltikaton asentamisesta. Esimerkiksi saumauksia ei saa tehdä yhtä tiukoiksi ja kaikkien taitteiden tulee olla enemminkin pyöreitä kuin teräviä, muutoin pelti lähtee murtumaan, peltiseppä Gert Erala Pelti-Ässiltä kuvailee.
Sinkkipeltiurakan valvoja, TJL Palvelu Oy:n HTT, rakennusmestari Juhani Leijamaa kertoo, että alkuperäiseen pellitykseen nähden jyrkällä pystyseinän pellitysalueella asennusta ei tulla juurikaan muuttamaan, mutta loivemmilla kattopellitysalueilla peltien saumoista on tarkoitus tehdä huomattavasti paremmin vettä pitäviä kuin aiemmin muun muassa siten, että saumoista tehdään kaksinkertaisia ja tiivistysaineilla käsiteltyjä. Ne saumat, joita ei pysty toteuttamaan kaksinkertaisin saumaustyötavoin, toteutetaan Rheinzinkin, eli titaanisinkin toimittajan, tinaustyömenetelmin.
– Kaiken kaikkiaan uudet, vanhaa mallia visuaalisesti noudattelevat pellitykset pyritään pellitystekniikan osalta toteuttamaan perinteisin pellitystyötavoin ja alusrakenteiden osalta siten, että aluslaudoitus noudattelee perinteisen ”peltikaton” harvalaudoitusrakennetta, Leijamaa sanoo.
Sinkkipellityksen alle asennetaan Rheinzinkin AIR-Z alusmatto, jolla pyritään saamaan pellityksen ja alusrakenteen välitilaan hallitusti kondenssivesiä pois johdatteleva kerros. Alusmaton takana näkyy kattorakenteen harvalaudoitusrakennetta.
Pelti-Ässien projektipäällikkö Teemu Kuokkanen toteaa, että katon asentaminen on tavallista hitaampaa herkästä materiaalista, rakennuksen joka suuntaan kaarevasta muodosta ja pääosin telineiltä tehtävästä asennustyöstä johtuen. Oman haasteensa asennukselle tuo se, että Kiasman julkisivujen kimpussa työskentelee samaan aikaan myös monia muita ammattilaisia. Ahtailla rakennustelineillä kulkee niin rakennusmateriaalia kuin asentajiakin tasaisena virtana, joten titaanisinkkipeltilevyt ovat alttiina kolhuille.
– Kiasman titaanisinkkipellin asennus on kuin kananmunaa paketoisi. Rakennus kaartuu niin ylhäältä alas kuin sivuillekin, Teemu Kuokkanen nauraa. Kuokkasen takana näkyy titaanisinkkipeltiseinän koeasennusta. Koeasennuksen avulla varmistetaan muun muassa se, että linjat pysyvät ja että saumat ovat halutunlaisia.
Tarkka dokumentointi asentamisen tukena
Kiasman kaareva katto on merkittävä osa rakennuksen ilmettä.
Uusi sinkkipeltikatto tulee kuoriutumaan rakennustelineiden alta kirkkaampana, sillä ajan hammas ei ole vielä ehtinyt patinoida pintaa. Muutoin katto on näyttää samalta kuin ennenkin, saumoja ja hammastuksia myöden. Ennen vanhan peltikaton purkua, se dokumentoitiin pienimpiä yksityiskohtia myöden.
– Kaikki rivien mitat on piirretty ja määritelty. Peltien jatkosaumojen luoma vaakasuuntainen hammastus noudattaa alkuperäistä jakoa. Mittaamme myös asennuksen kaarevuutta, jotta osumme yksiin alkuperäisen katon linjojen kanssa, Kuokkanen kertoo.
– Valvontatyön haastavin osa-alue tulee olemaan se, miten peltirivit saadaan pysymään aloituskohdan asennuskulmassa koko kattopinnan alueella ja myös se, miten loivan kattopinnan alueella saadaan saumat tehdyiksi tuplasaumoina ja niin, että samalla pystytään hallitsemaan titaanisinkin melko suuri lämpölaajeneminen, sinkkipeltiurakan valvoja Juhani Leijamaa pohtii. Kuvassa näkyy Kiasman kaareva kattorakenne.
Katon ja seinän asentaminen vaatii asentajilta kärsivällisyyttä, tarkkuutta ja jatkuvaa mittausta. Asentajat tarkistavat parin metrin välein, että linjat pitävät ja että asennusjälki on priimaa.
– Emme etene, ennen kuin linjat ovat kohdillaan. Niihin ei saa tulla sivuliikkeitä ja kaarevan linjan pitää pysyä kaarevana. Kyse on myös ammattiylpeydestä, haluan katsella Kiasmaa vielä viidenkymmenen vuoden kuluttua työn jälkeen tyytyväisenä, peltiseppä Gert Erala toteaa.
– Rakennustelineiden purku hirvittää jo nyt. Ne ovat niin lähellä seinää, että telineiden purkajien pitää olla todella varovaisia, jotta he eivät vahingossa kolhi uutta kattoa, vastaa peltiseppä Gert Erala kysymykseen siinä, jännittääkö jokin työvaihe erityisesti.
Titaanisinkkipeltikaton arkkitehtoniset vaatimukset ovat vaatineet jo rakennusaikana peltisepiltä ja valvonnalta paljon.
– Laadukkaan lopputuloksen vaatimustaso ei ole laskenut alkuperäisestä, joten odotettavissa on erittäin vaativa pellitys- ja valvontatyösarka, Leijamaa summaa.
Jaa somessa
Jaa uutinen
Haluatko lukea uusimmat sisältömme ensimmäisten joukossa?