Senaatti-areena kokoaa yhteen päättäjiä ja asiantuntijoita kaikkialta valtionhallinnosta. Tällä kertaa tilaisuuden aiheena oli asiakaskokemus ja miten valtion yhteiset palvelut tuottavat arvoa. Jututimme kolmea osallistujaa ennen ja jälkeen tilaisuuden.
”Näitä ideoita voin itsekin hyödyntää”
Poliisijohtaja Jyrki Wasastjerna, Poliisihallitus
Mitä odotat Senaatti-areenalta?
Näitä Senaatin tämänkaltaisia tilaisuuksia oikein odottaa – joka vuosi Senaatti-areenan ohjelma on ollut erittäin kiinnostava ja ajankohtainen. Täällä on tasokkaita alustuksia, joita olemme pystyneet hyödyntämään myös omalla työpaikallamme. Olemme kutsuneet samoja alustajia meille Poliisihallitukseenkin puhumaan.
Täältä saa joka kerta ideoita keskustelunaiheiksi ja eteenpäin vietäviksi. Sitä odotan nytkin. Haemme uusia ajatuksia ja avauksia. Ne eivät välttämättä liity toimitilahallintoon, vaan myös laajemmin johtamiseen ja työn kehittämiseen.
Myös paneelikeskustelut ovat olleet aina hedelmällisiä, sillä joka kerta niissä on noussut mielenkiintoisia näkökohtia esiin. Odotan, että aamupäivä luo ajankohtaisen kuvan tämän hetken tilanteesta.
Mitä oivalsit?
Päivä oli mielenkiintoinen ja vastasi odotuksiani. Valtiovarainministeriön ylijohtajan Juha Sarkion ja Senaatti-kiinteistöjen toimitusjohtajan Jari Sarjon osuus oli erityisen kiinnostava. He keskustelivat aiheesta, jota toivoinkin: asiakkaan näkökulman korostamisen tarpeesta. Tätä olemme itsekin paljon pohtineet: miten asiakkaiden tarpeet tunnistetaan ja miten ratkaisuja tuotetaan niin, että ne palvelevat asiakasta mahdollisimman hyvin.
Muutostoimisto Flow’n Susanna Paloheimon puheenvuoro valtion kanta-asiakkuudesta ja vastuusta oli innostava. Hän käsitteli aihetta valtion palvelunkäyttäjän näkökulmasta ja pohti myös, kuinka asiakkaat voitaisiin ottaa mukaan palvelumuotoiluun vielä vahvemmin ja kuinka asioita voisi yksinkertaistaa. Näitä ideoita voin itsekin hyödyntää.
”Myötätunto luo parempia asiakaskokemuksia”
Henkilöstö- ja hallintojohtaja Marja-Riitta Salokannel, sisäministeriö
Mitä odotat?
On mielenkiintoista kuulla valtion yhteisten palveluntuottajien uusimmat kuulumiset sekä tulevaisuudennäkymät. Minua kiinnostaa myös saada tietää, miltä yhteiset palvelut näyttävät tällä hetkellä asiakkaan näkökulmasta – eli mikä toimii ja mikä vaatii vielä jalostusta. Entä kuinka erilaiset tarpeet pystytään tunnistamaan ja kuinka rakennetaan hyviä asiakaskokemuksia.
Olen itse ensimmäistä kertaa Senaatti-areenassa, mutta olen kuullut tästä erittäin myönteistä palautetta. Näin ollen odotukset ovat korkealla.
Mitä oivalsit?
Senaatti-areena oli piristävän erinomaisesti järjestetty tilaisuus, jonka ytimessä oli vahvasti asiakaslähtöisyys. Punaisena lankana kaikissa puheenvuoroissa oli pyrkimys kohti parempaa asiakaskokemusta.
Raikkaimman puheenvuoron esitti Muutostoimisto Flow’n asiakaskokemuksen parantaja Susanna Paloheimo. Näkökulmana oli kansalaiset kanta-asiakkaina – eli me valtiolla työssä olevat teemme töitä kuluttajalle päivittäin. Paloheimon kysymys ”Suosittelisitko tuottamiasi palveluita muille?” oli herättelevä.
Paloheimo puhui myös empatia- ja intuitiokyvyistä, jotka ovat ihmisten supervoimia. Prosesseja voi kehittää loputtomiin, mutta empatiaa ja intuitiota ei ole roboteilla ja keinoälyllä. Ja mikä tärkeintä: myötätunto luo parempia asiakaskokemuksia!
SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän puheenvuorossa minua puhutteli havainto siitä, että yritysmaailman ja julkisen hallinnon peruskysymykset ja onnistumisen avaimet ovat varsin samat: mitä asiakas meiltä rahansa vastineeksi saa ja kuinka tärkeää on, että toiminta perustuu luottamukseen.
Paneelikeskustelussa parasta antia olivat puheenvuorot yli hallintorajojen ylittävästä tiedon hyödyntämisestä. Sillä on pohjattomat mahdollisuudet, ja se edistäisi pidempien palveluketjujen rakentamista. Hienosti osallistava aamupäivä!
”Kukaan meistä ei onnistu yksinään”
Hallintojohtaja Tommi Kämpe, Verohallinto
Mitä odotat?
Tämä on hyvä syksyn aloitus. Tulin heti puoli yhdeksältä paikalle, sillä ensimmäinen odotukseni oli, että täällä näkee paljon kollegoita ja pääsee vaihtamaan kuulumiset heidän kanssaan. Toiseksi odotan tuoreita kuulumisia Senaatin puolelta ja ylipäätänsä valtionhallinnosta. Mielenkiintoisia puheenvuoroja on luvassa.
Olen mukana Senaatin asiakastoimikunnassa, joten tiedän aika hyvin mitä palvelutarjonnassa tapahtuu. Mutta Senaatti-areena nostaa esiin asioita vähän eri näkökulmista ja eri henkilöiden suulla. Se on mielenkiintoista.
Mitä oivalsit?
Julkisen ja yksityisen sektorin vuoropuhelu SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän suulla oli tervetullutta. Mitään dramaattisesti uutta ei ilmennyt, mutta oli hyvä kuulla, että samojen asioiden kanssa yksityinenkin puoli painii kuin valtion organisaatiotkin. SOK:han toimii vähän vastaavasti kuin me valtiolla – sisäisenä palvelukeskuksena omille osuuskaupoilleen
Myös Heikkilän esittämät palvelukuvaukset kuulostivat tutuilta. Voi siis hyvin sanoa, että emme me valtiolla ole jälkijunassa. Yhtälailla tuoreita ajatuksia löytyy niin yksityisellä sektorilla kuin julkisellakin puolella.
Valtionhallinnon omien palveluntarjoajien yhteinen tekeminen oli voimakkaasti esillä. Kukaan meistä ei onnistu yksinään, vaan tarvitaan yhteistä toimintaa ja keskustelua.
Herääminen on tapahtunut, ja se näkyy jo nyt monessa. Pohdin, että valtion eri palveluntuottajien omien seminaarien sijasta olisi hyvä, että kaikille konsernin toimijoille järjestettäisiin yhteisiä tilaisuuksia.