Uusia työtiloja esiteltäessä virtuaalimalli voittaa pohjapiirustuksen 6–0. Malli on kuin tietokonepeli, jonka sisällä käyttäjä voi liikkua näppäinkomentojen avulla. Se sisältää rakennettavan työympäristön, sisustuksen ja huonekalut oikeassa mittasuhteessa.
Jotta havainnollistamista voitaisiin tuottaa aiempaa enemmän ja uusimmilla erikoistumista vaativilla teknologioilla, Senaatti solmi puitesopimuksen virtuaalitodellisuuteen ja visualisointiin erikoistuneen palveluntarjoajan kanssa vuoden 2019 alussa.
Projektissa mukana olleet tietomallintamisen asiantuntijat Mirkka Rekola ja Juho Malmi kertovat, että Senaatin tavoitteena on käyttää palvelua erityisesti kohteiden esittelemiseen asiakkaille tilaratkaisuvaiheessa.
”Havainnollistamisen avulla pystymme tarjoamaan entistä parempaa palvelua. Asiakkaat pystyvät nyt osallistumaan ja ottamaan kantaa suunnitelmiin aiempaa helpommin”, Mirkka Rekola sanoo.
”Voimme hyödyntää havainnollistamista myös esimerkiksi kiinteistöjen myynnissä: pystymme näyttämään potentiaaliselle ostajalle, millaiseksi tila voitaisiin kehittää.”

Erotatko kumpi kuvista on valokuva valmiista tilasta? Valtion kampusalueella Helsingin Sörnäisissä sijaitsevan uuden toimistorakennuksen asiakaspalvelutiloista tehdystä havainnekuvasta tuli totta keväällä, jolloin tiloihin muutti Uudenmaan maistraatti ja International House Helsinki.
Havainnollistamisen muoto vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan. Juho Malmi kertoo, että lopputuloksena voi olla kuva, video tai videopelimäinen 3D-maailma, jonka sisällä voi liikkua.
”Myös virtuaalitodellisuusratkaisuja on hyödynnetty havainnollistuksien tekemisessä. Toistaiseksi esimerkiksi virtuaalilasien käyttö on harvinaista, sillä ne kuuluvat harvan asiakkaamme normaaliin työvälineistöön. Haluamme saada mallin helposti asiakkaan käyttöön.”

Senaatin rakennuttajapäällikkö Niko Sundell ja tietomallintamisen asiantuntijat Juho Malmi sekä Mirkka Rekola kertovat, että asiakasta pystytään palvelemaan monipuolisesti tilaratkaisuvaiheessa havainnollistamisen avulla.
Havainnollistamiseen käytetään varsinaisten suunnitteluohjelmistojen lisäksi laajasti peli- ja elokuva-alan ohjelmistoja, joilla tuotetaan näyttävää visuaalista lopputulosta. Mallin tekemiseen kuluva aika vaihtelee päivistä kuukausiin.
”Kohteen koko, mallin yksityiskohtaisuus ja valitut teknologiat määrittelevät, kuinka työlästä mallin tekeminen on”, Juho Malmi kertoo.
Havainnollistaminen on vielä sisäänajovaiheessa eikä sitä käytetä aivan kaikissa työympäristöjen muutoshankkeissa. Senaatin tarkoituksena on kuitenkin hyödyntää havainnollistamisteknologiaa yhä useammassa kohteessa.
”Nopea teknologinen kehitys on mahdollistanut virtuaalimallien ottamisen entistä laajempaan käyttöön. Mallien tekeminen on vuosi vuodelta helpompaa.”