Jyväskylän virastotalon uudistuksen ensimmäinen vaihe valmistunut – yhteinen palvelupiste avautuu

Jyväskylän Sinetin virastotalon tilamuutoshanke etenee suunnitellusti, ja sen ensimmäinen vaihe on valmistunut aikataulun mukaisesti. Valtion toimijoiden yhteinen palvelupiste avautuu virastotalon ensimmäiseen kerrokseen 19. maaliskuuta 2025. Yhteinen palvelupiste parantaa kansalaisten asiointimahdollisuuksia tarjoamalla palvelut yhdestä paikasta. Aluksi palvelupisteessä palvelevat Digi- ja väestötietovirasto sekä Verohallinto, ja 8. toukokuuta alkaen mukaan liittyy myös Maanmittauslaitos. Verohallinnon palvelut ovat saatavilla etäyhteyden kautta ajanvarauksella.
Yhteisen palvelupisteen valmistumisen myötä virastotalon ensimmäiseen kerrokseen on rakennettu viisi palveluhuonetta, etäpalveluhuone Verohallinnon käyttöön, itsepalvelupiste, uudet odotustilat ja aulapalvelu sekä vihkitila. Muutostöillä on parannettu muun muassa tilojen äänieristystä, turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin. Yhteisen palvelupisteen tavoitteena on parantaa kansalaisten asiointimahdollisuuksia tarjoamalla valtion palveluja helposti yhdessä osoitteessa.
“Kansalaiset voivat asioida ensimmäisen kerroksen yhteisessä palvelupisteessä ensi viikosta alkaen, ja sieltä löytyvät myös uudet vihkitilat. Tiloissa olevat opasteet ovat väliaikaiset ja ne tulevat vielä päivittymään yhteisten työympäristöjen konseptin kehittyessä vuoden 2025 aikana”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen projektipäällikkö Riikka Alamäki.
Asiakaspalvelun tilat ovat olleet muutostöiden ajan sijoitettuna väliaikaisesti virastotalon kolmanteen kerrokseen, mutta ne siirtyvät nyt uudistettuihin tiloihin ensimmäisessä kerroksessa. Kolmannen kerroksen tilat muutetaan toimistotiloiksi. Maanmittauslaitos palvelee toukokuun alkuun saakka neljännessä kerroksessa ja siirtyy uuteen palvelupisteeseen 8. toukokuuta alkaen.
Tilamuutosten myötä virastotalossa asioivat käyttävät jatkossa virastotalon pääsisäänkäyntiä. Palveluajat vaihtelevat toimijakohtaisesti, ja tarkemmat aukioloajat löytyvät palvelupisteestä sekä kunkin toimijan verkkosivuilta.
Virastotalon uudistus etenee vaiheittain
Virastotalon tilamuutoshanke etenee vaiheittain, ja seuraavaksi toteutetaan toimistokerrosten muutostyöt. Puolet hankkeessa mukana olevista 630 henkilöstä aloittaa työskentelyn uusissa tiloissa alkukesään 2025 mennessä. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuussa 2025.
Tilamuutoshankkeessa on hyödynnetty mahdollisimman paljon jo olemassa olevia tiloja ja niiden monitilaympäristöä. Muutoksessa on kiinnitetty erityistä huomiota ympäristöystävällisiin ratkaisuihin, ja kalustamisessa on hyödynnetty laajasti olemassa olevia toimistokalusteita sekä osin myös AV-laitteita.
Tilamuutoshankkeen rakennuttajana toimii valtionhallinnon toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt. Pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Seiska Oy.
Hanke toteuttaa osaltaan julkishallinnon laajempaa palvelu- ja toimitilaverkon uudistusta. Sen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin palvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa.
Hankkeen verkkosivu: https://www.senaatti.fi/hankkeet/jyvaskylan-yhteinen-tyoymparisto/
Lisätietoja:
Senaatti-kiinteistöt:
Riikka Alamäki, projektipäällikkö, puh. 040 861 0966, riikka.alamaki@senaatti.fi
Karin Forsström, vastuuasiakaspäällikkö, puh. 040 501 9719, karin.forsstrom@senaatti.fi
Jani Halonen, rakennuttajapäällikkö, puh. 050 514 4688, jani.halonen@senaatti.fi
Maanmittauslaitos, Niina Haimakainen, toimitila-asiantuntija, puh. 040 595 1706, niina.haimakainen@maanmittauslaitos.fi
Verohallinto, Helena Halle, projektipäällikkö, puh. 029 512 3467, helena.halle@vero.fi
Digi- ja väestötietovirasto, Tarja Kytöharju, johtava asiantuntija, puh. 0295 537 481, tarja.kytoharju@dvv.fi