Kestävä kehitys ohjaa asemanseutujen tulevaisuutta

Fiksu Assa -hankkeen, asemanseutujen kehittäjäverkoston ja Senaatin Asema-alueet Oy:n järjestämässä asemanseutufoorumissa ääneen pääsivät asiantuntijat ja seutujen kehittäjät ympäri Suomen. Kysyimme osallistujilta, mikä merkitys asemanseuduilla on kaupungeille ja miten vähähiilisyys on otettu huomioon niiden kehitystyössä.
Asemanseudun kehittämien on ilmastoteko
Erityisasiantuntija Laura Yrjänä, Helsingin kaupunki
Mikä merkitys asemanseutujen kehittämisellä on kaupungeille?
”Asemanseutujen kehittäminen Helsingin seudulla on tärkeää asemien viihtyisyyden ja liikenteen sujuvoittamisen takia. Esimerkiksi Malmin asemanseutu nousee yleiskaavassa esille potentiaalisena kehitysalueena, josta muodostuu tulevaisuudessa koko koillisen Helsingin keskus. Asemanseutujen kehittämishankkeet voivat tähdätä kymmenienkin vuosien päähän, mutta myös nopeita näyttäviä tekoja on saatava aikaan.”
Millaisia uusia ratkaisuja on tehty tai tarvitaan?
”Kehittämistyössä täytyy pohtia, miten asema vaikuttaa ympäristöönsä. Esimerkiksi Malmin ratapihan yli kulkeva, jalankulkijoille tarkoitettu putki ei ole mairitteleva näky. Malmin asemalla uusien ylityskohtien kehittäminen olisi erityisen tärkeää. Myös muilla asemanseuduilla voidaan itse aseman kehittämisellä vaikuttaa myönteisesti koko alueeseen.”
Miten vähähiilisyys on otettu huomioon kehitystyössä?
”Pohdimme paraikaa, voisiko tulevissa kaavaratkaisuissa ottaa huomioon esimerkiksi hiilineutraalimmat rakennusmateriaalit. Minulle jo pelkästään asemanseudun kehittäminen on ilmastoteko. Onnistumme tavoitteessamme, jos kehitämme esimerkiksi pyöräpysäköintiä ja saamme lisättyä julkisen liikenteen käyttäjiä sekä edistämme asemien houkuttelevuutta yrityksien sijoittumispaikkana.”
Seinäjoen uuden aseman yleissuunnitelma on valmis
Kaavoitusjohtaja Martti Norja, Seinäjoen kaupunki
Mikä merkitys asemanseutujen kehittämisellä on kaupungeille?
”Seinäjoen asema sijaitsee erinomaisella paikalla keskellä kaupunkia. Meillä ei ole keskustan ja aseman välistä etäisyyttä, vaan yhdellä kadun ylityksellä matkaaja on kaupungin keskustassa. Paikallisten kannalta on tärkeää pitää asemanseutu virkeänä.”
Millaisia uusia ratkaisuja on tehty tai tarvitaan?
”Saimme uuden aseman yleissuunnitelman valmiiksi vuosi sitten. Tarkoituksena on rakentaa uusi rakennus tämänhetkisen aseman eteläpuolelle, eli samaan paikkaan kuin missä asema aikoinaan sijaitsi ennen nykyisen betonibrutalistisen talon rakentamista vuonna 1969. Tarvetta olisi myös alikulkutunnelille, joka yhdistäisi radan jakamat puolet ja palvelisi hyvin uutta asemaa uusine laitureineen.”
Miten vähähiilisyys on otettu huomioon kehitystyössä?
”Seinäjoelta matkaa junalla Helsinkiin kahdessa ja puolessa tunnissa. Autolla matka kestää neljä ja puoli tuntia. Seinäjokelaiset käyttävät mielellään junaa, kun he matkustavat etelään päin.”
Asemanseudun kehitys lisää alueen elinvoimaa
Talousaluejohtaja Irma Karjalainen, HSY
Mikä merkitys asemanseutujen kehittämisellä on kaupungeille?
”Asemanseudut ovat alueita, joissa on jo tarjolla vähäpäästöinen joukkoliikenne raiteilla. Olemassa olevilla asemanseuduilla kehittäminen on taloudellisesti edullista, koska siellä on valmiina myös kunnallistekniikan infrastruktuuri. Kun maankäyttöä hyvän raideliikenneyhteyden solmukohdassa tehostetaan ja alueen työpaikkojen ja asukkaiden määrä lisääntyy, parantuu sekä yritysten tuottavuus että alueen elinvoimaisuus.”
Millaisia uusia ratkaisuja on tehty tai tarvitaan?
”Mielestäni Suomessa on vasta alettu ymmärtää asemanseudun merkitys ympäristölle ja asukkaille. Esimerkiksi Kööpenhaminassa on aseman ympäristö ja liikkumisreitit jo pitkään suunniteltu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden parasta ajatellen. Suomessa puolestaan kunnollinen pyöräilyn liityntäpysäköinti asemien läheisyydessä, Bike and Ride -konsepti, on vielä alkutekijöissään. Ymmärrys on siis syntynyt, mutta todelliset teot ovat vielä vaiheessa.”
Miten vähähiilisyys on otettu huomioon kehitystyössä?
”Asemanseudut ovat vähähiilisiä kaupunkirakentamisen ytimiä, ja kehittämisen tulokset voivat näkyä nopeastikin. Raideliikenne tarjoaa nollapäästöisen liikenteen. Millään muulla kaupunkirakentamisella emme pysty yhtä nopeasti pudottamaan kaupungissa syntyviä päästöjä kuin edistämällä ihmisten siirtymistä kävelyyn, pyöräilyyn ja raideliikenteeseen.”
Haluamme sujuvoittaa työmatkalaisten arkea
Kiinteistökehityspäällikkö Elias Rainio, Senaatti-kiinteistöt
Mikä merkitys asemanseutujen kehittämisellä on kaupungeille?
”Asemanseutujen kehittäminen vaikuttaa keskeisesti sekä kaupunkien imagoon että kaupungin kasvuun ja kehitykseen. Asemanseudut ovat paikkoja, joiden täytyy olla nykyaikana tapahtumien ytimessä.”
Millaisia uusia ratkaisuja on tehty tai tarvitaan?
”Viime vuosien aikana ihmisten matkanteko on saatu ketjutettua rakentamalla esimerkiksi matkakeskuksia kaupunkien keskeisille paikoille – eli matkaajien siirtymistä eri liikennevälineestä toiseen on sujuvoitettu. Silti vielä on paljon tehtävää: erityisesti on edistettävä pyöräilyn, jalankulun ja autopaikkojen liittämistä juna- ja bussiasemien yhteyteen.”
Miten vähähiilisyys on otettu huomioon kehitystyössä?
”Kestävä kehitys on meillä Senaatissa merkittävä osa yhteiskuntavastuuta. Asemanseutujen tiivistäminen ohjaa ihmisiä vähähiilisen elämäntyylin noudattamiseen. Ohjaamme heitä joukkoliikenneyhteyksien varrelle, jotta liikkuminen esimerkiksi yksityisautolla vähenisi. Ideaali tilanne olisi, että työmatkaaja voisi kävellä helposti kotoaan ja työpaikaltaan esimerkiksi junaan.”