{"id":1103,"date":"2018-04-06T14:19:59","date_gmt":"2018-04-06T14:19:59","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=1103"},"modified":"2024-09-03T05:23:12","modified_gmt":"2024-09-03T05:23:12","slug":"henkilotyovuosiin-pohjautuva-energiankulutuslaskenta-senaatin-omissa-tiloissa","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/henkilotyovuosiin-pohjautuva-energiankulutuslaskenta-senaatin-omissa-tiloissa\/","title":{"rendered":"Henkil\u00f6ty\u00f6vuosiin pohjautuva energiankulutuslaskenta Senaatin omissa tiloissa"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Senaatin tavoitteena on toteuttaa nykyaikaista ty\u00f6skentely\u00e4 palvelevia monitilaty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. On ollut paljon puhetta siit\u00e4, ett\u00e4 tilatehokkuuden parantaminen on suurin energiatehokkuutta parantava toimenpide, mutta t\u00e4st\u00e4 on ollut v\u00e4h\u00e4n n\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tilatehokkuutta parantavissa rakennushankkeissa tavoitteena on rakennusten tehokkaampi k\u00e4ytt\u00f6 ja samalla ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen tilan vapauttaminen muuhun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kun tilatehokkuus nousee ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4mishankkeen seurauksena, johtaa se tyypillisesti rakennuksen kokonaisenergiankulutuksen liev\u00e4\u00e4n nousuun. Perinteisill\u00e4 energiatehokkuusmittareilla energiankulutus suhteutetaan rakennuksen laajuuteen, eik\u00e4 mittareissa huomioida rakennuksen k\u00e4ytt\u00f6astetta mill\u00e4\u00e4n tavoin.<\/p>\n
Senaatin omissa toimitiloissa on tehty useita ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misprojekteja, jotka ovat mahdollistaneet tilatehokkuuden paranemisen. Senaatin omassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevien toimitilojen tilatehokkuus on vuosien 2014 – 2017 parantunut noin 40 %. Samanaikaisesti Senaatin omassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevien toimitilojen kokonaisenergiankulutus on laskenut noin 30 % (kuva 1).\u00a0 Energiankulutus henkil\u00f6ty\u00f6vuotta kohden on v\u00e4hentynyt samalla noin 44 % (kuva 2).<\/p>\n
Kaupunki<\/th>\n | 2014<\/th>\n | 2015<\/th>\n | 2016<\/th>\n | 2017<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helsinki<\/td>\n | 931.02<\/td>\n | 783.56<\/td>\n | 609.69<\/td>\n | 575.00<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Turku<\/td>\n | 138.54<\/td>\n | 114.38<\/td>\n | 84.59<\/td>\n | 61.26<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
H\u00e4meenlinna<\/td>\n | 40.65<\/td>\n | 11.10<\/td>\n | 13.06<\/td>\n | 13.51<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Tampere<\/td>\n | 58.72<\/td>\n | 110.38<\/td>\n | 109.12<\/td>\n | 78.06<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Jyv\u00e4skyl\u00e4<\/td>\n | 62.10<\/td>\n | 52.42<\/td>\n | 57.13<\/td>\n | 53.05<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Vaasa<\/td>\n | 22.24<\/td>\n | 24.60<\/td>\n | 24.87<\/td>\n | 17.32<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Kouvola<\/td>\n | 54.33<\/td>\n | 59.49<\/td>\n | 50.27<\/td>\n | 60.06<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Mikkeli<\/td>\n | 15.70<\/td>\n | 15.95<\/td>\n | 12.71<\/td>\n | 14.96<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Kuopio<\/td>\n | 131.70<\/td>\n | 131.70<\/td>\n | 110.82<\/td>\n | 119.95<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Oulu<\/td>\n | 80.35<\/td>\n | 87.17<\/td>\n | 90.44<\/td>\n | 73.01<\/td>\n<\/tr>\n | ||||||||||
Rovaniemi<\/td>\n | 28.65<\/td>\n | 26.37<\/td>\n | 27.91<\/td>\n | 30.09<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n
|