{"id":238,"date":"2018-02-23T10:11:59","date_gmt":"2018-02-23T10:11:59","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=238"},"modified":"2024-09-03T05:26:06","modified_gmt":"2024-09-03T05:26:06","slug":"kiinteistojen-yllapito","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/","title":{"rendered":"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito"},"content":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidon tavoitteena on kiinteist\u00f6jen arvon ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden s\u00e4ilyminen. Yll\u00e4pidolla on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli sis\u00e4ilman laadun varmistamisessa ja energiakulutuksen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4.<\/p>\n

Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoon 237 milj. euroa.<\/p>\n

Senaatti k\u00e4ynnisti vuonna 2011 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektin, jonka tavoitteena on vaikuttaa tilojen k\u00e4ytt\u00e4jien avulla kiinteist\u00f6jen s\u00e4hk\u00f6nkulutukseen. Projektissa on onnistuttu, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6n kulutus aleni k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektissa mukana olevissa kohteissa vuoden 2017 aikana 1,2 %, mik\u00e4 tekee euroissa 136 354 euroa. Projektin alusta (2011) s\u00e4hk\u00f6\u00e4 on s\u00e4\u00e4stynyt yhteens\u00e4 1,6 miljoonaa euroa.<\/p>\n

Kokonaisenergian ominaiskulutus nousi 0,2 % edellisvuoteen verrattuna. S\u00e4\u00e4korjattu l\u00e4mm\u00f6nkulutus nousi + 2,3 % ja s\u00e4hk\u00f6nkulutus laski -2,1 %.<\/p>\n

Tutkitusti tehokasta kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoa<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen tavoitteena on toteuttaa yll\u00e4pitokulut kustannustehokkaasti. Senaatti on vuosittain mukana KTI:n vertailussa, jossa tarkastellaan kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitokuluja ja asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4.<\/p>\n

KTI kiinteist\u00f6tiedon vuosittain toteuttaman vertailututkimuksen mukaan Senaatin yll\u00e4pitokulut ovat eritt\u00e4in kustannustehokkaat. Edellisess\u00e4, vuoden 2016 vertailussa hoitokustannukset ilman korjauksia olivat 20 % edullisemmat kuin vertailussa mukana olleilla yksityisill\u00e4 yrityksill\u00e4. Senaatti my\u00f6s k\u00e4ytti kiinteist\u00f6jens\u00e4 kunnossapitokorjauksiin ja korjausinvestointeihin selv\u00e4sti enemm\u00e4n kuin tutkimuksessa mukana olleet yksityiset yritykset. Vuoden 2017 vertailutiedot ovat saatavissa toukokuussa 2018.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Kiinteist\u00f6jen hoitokulujen jakautuminen 2017, [milj. euroa]<\/caption>\n
Kategoria<\/th>\n2017<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Vuokrat<\/td>\n79.9<\/td>\n<\/tr>\n
Korjaukset<\/td>\n55.6<\/td>\n<\/tr>\n
Kiinteist\u00f6vero<\/td>\n27.0<\/td>\n<\/tr>\n
K\u00e4ytt\u00f6 ja huolto<\/td>\n26.6<\/td>\n<\/tr>\n
L\u00e4mmitys<\/td>\n24.2<\/td>\n<\/tr>\n
S\u00e4hk\u00f6<\/td>\n13.7<\/td>\n<\/tr>\n
Vesi ja j\u00e4tevesi<\/td>\n3.4<\/td>\n<\/tr>\n
J\u00e4tehuolto<\/td>\n2.1<\/td>\n<\/tr>\n
Ulkoalueiden hoito<\/td>\n1.6<\/td>\n<\/tr>\n
Siivous<\/td>\n1.2<\/td>\n<\/tr>\n
Muut hoitokulut<\/td>\n1.2<\/td>\n<\/tr>\n
Vakuutukset<\/td>\n0.4<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Digitaalisuus vahvasti mukana my\u00f6s kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidossa<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t kehitt\u00e4\u00e4 ja pilotoi digitaalisia kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidon ratkaisuja. Vuoden 2017 aikana jatkettiin laajaa Virtuaalinen kiinteist\u00f6 -kehityshanketta. Hankkeen my\u00f6t\u00e4 k\u00e4ynnistettiin virtuaalisten k\u00e4ytt\u00f6liittyminen kokeilu kuudessa kiinteist\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi toteutettiin data-analyysit k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyydest\u00e4 ja energiank\u00e4yt\u00f6n suhteesta korjaushistoriaan, sek\u00e4 k\u00e4ynnistettiin olosuhdedatan teko\u00e4lyanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 pilottiprojekti.
\nSenaatin p\u00e4\u00e4konttoriin Helsingin S\u00f6rn\u00e4isiin valmistui kes\u00e4ll\u00e4 2017 \u00e4lyk\u00e4s ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6. Muut pilottikohteet ovat asiakkaiden tiloissa Helsingiss\u00e4, Kuopiossa ja Oulussa. Kehityst\u00e4 jatketaan piloteista saatujen kokemusten perusteella.<\/p>\n

\"\"

Case: Digitaalinen k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4 auttaa suojelemaan Kansallismuseon aarteita<\/h3>

Kansallismuseoon sijoitetut 50 anturia ovat mitanneet syksyst\u00e4 l\u00e4htien l\u00e4mp\u00f6tilaa ja ilmankosteutta, jotta esineill\u00e4 olisi n\u00e4yttelytiloissaan mahdollisimman hyv\u00e4t oltavat. Uusinta teknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4n Senaatin pilottiprojektiin kuuluu my\u00f6s viisi muuta rakennusta eri puolilla Suomea.<\/p>Lue tarkemmin t\u00e4\u00e4lt\u00e4<\/a><\/div>\n

L\u00e4hes 200 Senaatti-kiinteist\u00f6jen kohdetta on liitetty rakennusautomaation et\u00e4valvontapalveluihin. Metrix-sis\u00e4olosuhdeseuranta ja -raportointi oli vuoden 2017 lopussa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 noin sadassa kohteessa.<\/p>\n

Yll\u00e4pidon tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 kehitettiin tukemaan muun muassa turvallisuuspalveluiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa, rakennusten sis\u00e4olosuhteiden visuaalista raportointia, kiinteist\u00f6kohteiden rakennuskatsastusmallin prosessia ja tilojen infon\u00e4yt\u00f6iss\u00e4 toteutettavaa viestint\u00e4\u00e4.<\/p>\n

Puhtauspalveluiden palkkio-sanktiomalli otettiin mukaan toimittajien puhtauspalvelusopimuksiin. Mallin avulla kohteissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 siivoushenkil\u00f6st\u00f6\u00e4 kannustetaan ilmoittamaan havaitsemistaan sis\u00e4olosuhdepoikkeamista.<\/p>\n

Yhteiset tavoitteet kumppaneiden kanssa<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoprosessin yhten\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ja ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n alan parhaat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t. Vuosittain tehd\u00e4\u00e4n kiinteist\u00f6kannan arviointi, jonka perusteella laaditaan kiinteist\u00f6ille vuosisuunnitelma ja keskipitk\u00e4n aikav\u00e4lin suunnitelmat.<\/p>\n

Kiinteist\u00f6nhoidossa Senaatilla on nelj\u00e4 valtakunnallisesti toimivaa palveluntuottajaa, joiden kesken Senaatti-kiinteist\u00f6t kilpailuttaa kiinteist\u00f6jens\u00e4 kiinteist\u00f6nhoidon. Kumppanuuden tavoitteena on syvent\u00e4\u00e4 eri osapuolten v\u00e4list\u00e4 kehitt\u00e4misyhteisty\u00f6t\u00e4 ja tehostaa toimintamalleja laadun parantamiseksi ja kustannustason hallitsemiseksi.<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t kilpailutti kertomusvuonna kiinteist\u00f6hoidon -puitesopimuksen kolmannen vaiheen. Kertomusvuonna paneuduttiin turvallisuussopimusten ja tilaajavastuulain mukaisen toiminnan auditointiin.<\/p>\n

Vuoden 2018 tavoitteita<\/h2>\n

Vuonna 2018 jatketaan kehitysty\u00f6t\u00e4 Virtuaalinen kiinteist\u00f6 \u2013hankkeessa ja laajennetaan virtuaalisen vastaanoton (respan) k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 pilotoidaan kokonaisvaltaista sis\u00e4ilmamittaria ja siivousrobotiikkaa. Lis\u00e4ksi katsastamme 136 rakennusta sis\u00e4ilosuhteisiin liittyen ja luomme yhteisen raportointimallin katsastuksia varten. Tavoitteena on pienent\u00e4\u00e4 kokonaisenergiankulutusta 1 % ja ottaa kiinteist\u00f6ala uusi energiatehokkuussopimus (TETS) k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidon tavoitteena on kiinteist\u00f6jen arvon ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden s\u00e4ilyminen. Yll\u00e4pidolla on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli sis\u00e4ilman laadun varmistamisessa ja energiakulutuksen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4. Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoon 237 milj. euroa. Senaatti k\u00e4ynnisti vuonna 2011 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektin, jonka tavoitteena on vaikuttaa tilojen k\u00e4ytt\u00e4jien avulla kiinteist\u00f6jen s\u00e4hk\u00f6nkulutukseen. Projektissa on onnistuttu, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6n kulutus aleni k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektissa mukana olevissa kohteissa vuoden […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":27,"menu_order":3,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-238","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nKiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidon tavoitteena on kiinteist\u00f6jen arvon ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden s\u00e4ilyminen. Yll\u00e4pidolla on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli sis\u00e4ilman laadun varmistamisessa ja energiakulutuksen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4. Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoon 237 milj. euroa. Senaatti k\u00e4ynnisti vuonna 2011 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektin, jonka tavoitteena on vaikuttaa tilojen k\u00e4ytt\u00e4jien avulla kiinteist\u00f6jen s\u00e4hk\u00f6nkulutukseen. Projektissa on onnistuttu, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6n kulutus aleni k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektissa mukana olevissa kohteissa vuoden […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-09-03T05:26:06+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"2 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/\",\"name\":\"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-02-23T10:11:59+00:00\",\"dateModified\":\"2024-09-03T05:26:06+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vuosi 2017\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidon tavoitteena on kiinteist\u00f6jen arvon ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden s\u00e4ilyminen. Yll\u00e4pidolla on my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli sis\u00e4ilman laadun varmistamisessa ja energiakulutuksen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4. Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pitoon 237 milj. euroa. Senaatti k\u00e4ynnisti vuonna 2011 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektin, jonka tavoitteena on vaikuttaa tilojen k\u00e4ytt\u00e4jien avulla kiinteist\u00f6jen s\u00e4hk\u00f6nkulutukseen. Projektissa on onnistuttu, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6n kulutus aleni k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4s\u00e4hk\u00f6projektissa mukana olevissa kohteissa vuoden […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","article_modified_time":"2024-09-03T05:26:06+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"2 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/","name":"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website"},"datePublished":"2018-02-23T10:11:59+00:00","dateModified":"2024-09-03T05:26:06+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistojen-yllapito\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vuosi 2017","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pito"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/238","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=238"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/238\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1362,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/238\/revisions\/1362"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=238"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}