{"id":31,"date":"2018-01-29T10:59:31","date_gmt":"2018-01-29T10:59:31","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=31"},"modified":"2024-09-09T06:45:20","modified_gmt":"2024-09-09T06:45:20","slug":"investoinnit","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/","title":{"rendered":"Investoinnit"},"content":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6t peruskorjaa ja uudistaa valtion toimitiloja asiakastarpeiden mukaisesti. Investoinnit ovat viime vuosina painottuneet kiinteist\u00f6jen peruskorjauksiin ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen. Peruskorjausten osuus investoinneista vuonna 2017 oli 70 % (60%).<\/p>\n

Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti uudis- ja peruskorjauksiin 237,6 (257,7) milj. euroa. Senaatin investointikehys oli 300 milj. euroa. Investointimenot j\u00e4iv\u00e4t alle t\u00e4m\u00e4n, mik\u00e4 johtui usean hankkeen k\u00e4ynnistymisen viiv\u00e4stymisest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Investoinnit ja liikevaihto 2013-2017, [milj. euroa]<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nLiikevaihto<\/th>\nInvestoinnit<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2013<\/td>\n590<\/td>\n196<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n625<\/td>\n199<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n622<\/td>\n234<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n599<\/td>\n268<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n621<\/td>\n238<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n
Investointien osuus liikevaihdosta (%)<\/caption>\n
Toimiala<\/th>\nOsuus<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n40<\/td>\n<\/tr>\n
Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n30<\/td>\n<\/tr>\n
Toimistot<\/td>\n45<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Uusinvestoinnit ja peruskorjaukset 2013-2017 (milj. euroa)<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nPerusparannusinvestoinnit<\/th>\nUudisrakennusinvestoinnit<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2013<\/td>\n124<\/td>\n75<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n140<\/td>\n94<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n177<\/td>\n91<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n154<\/td>\n104<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n175<\/td>\n62<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen investoinnit kohdistuivat kiinteist\u00f6jen peruskorjauksiin ja uudisrakentamiseen sek\u00e4 toiminnan kehitt\u00e4miseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4viin hankkeisiin.<\/p>\n

\"\"

Case: Hanasaaren kulttuurikeskus<\/h3>

Hanasaaren kulttuurikeskuksen peruskorjaus, perusparannus ja laajennus toteutettiin Senaatti-kiinteist\u00f6jen k\u00e4rkihankemallilla. Rakennus otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n 1.5.2017. Uudelleen vihkiminen tapahtui 1.6.2017 Pohjoismaiden valtionp\u00e4\u00e4miesten l\u00e4sn\u00e4 ollessa.<\/p>Lue koko case<\/a><\/div>\n

Suurimmat viime vuonna valmistuneet hankkeet<\/h2>\n

Investointimenot olivat suurimmat It\u00e4-Suomen alueella, 82,0 milj. euroa. Toimialoista eniten investoi toimistot-toimiala, 89,2 milj. eurolla. My\u00f6s investointien osuus suhteessa kokonaisliikevaihtoon oli toimialalla suurin eli 48 %.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
Investointien jakautuminen toimialoittain 31.12.2017 (milj. euroa)<\/caption>\n
Toimiala<\/th>\nInvestoinnit<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n88<\/td>\n<\/tr>\n
Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n60<\/td>\n<\/tr>\n
Toimistot<\/td>\n89<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Investointien jakautuminen alueittain 31.12.2017 (milj. euroa)<\/caption>\n
Alue<\/th>\nInvestoinnit<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Etel\u00e4-Suomi<\/td>\n78<\/td>\n<\/tr>\n
L\u00e4nsi-Suomi<\/td>\n59<\/td>\n<\/tr>\n
It\u00e4-Suomi<\/td>\n82<\/td>\n<\/tr>\n
Pohjois-Suomi<\/td>\n18<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n
<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Puolustus ja turvallisuus yhteens\u00e4 88,3 (121,6) milj. euroa<\/strong><\/p>\n

    \n
  • Muonituskeskuksen peruskorjaus ja v\u00e4ist\u00f6tilat, Vekaranj\u00e4rvi (10 milj. euroa)<\/li>\n
  • Kasarmin 138 peruskorjaus, Parola (9 milj. euroa)<\/li>\n
  • Rakennus 174 muutokset, Riihim\u00e4ki (8 milj. euroa)<\/li>\n
  • Kasarmin 18 peruskorjaus (2. rakennusvaihe), Riihim\u00e4ki (7 milj. euroa)<\/li>\n
  • Varuskuntaravintolan peruskorjaus, Santahamina (6 milj. euroa)<\/li>\n
  • Millogin korjaamon laajennus, Parola (6 milj. euroa).<\/li>\n<\/ul>\n

    Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t yhteens\u00e4 60,1 (69,2) milj. euroa<\/strong><\/p>\n

      \n
    • Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskuksen korjaaminen ja lis\u00e4rakentaminen, Helsinki (34 milj. euroa)<\/li>\n
    • Sis\u00e4asiainministeri\u00f6n toimitilat Kirkkokatu 12, Helsinki (20 milj. euroa)<\/li>\n
    • Arkistolaitoksen keskusarkisto, Mikkeli (13 milj. euroa)<\/li>\n
    • Kansallismuseon tornin korjaus, Helsinki (5 milj. euroa)<\/li>\n<\/ul>\n

      Toimistot yhteens\u00e4 89,2 (65,0) milj. euroa<\/strong><\/p>\n

        \n
      • Joensuun oikeus- ja poliisitalon uudisrakennus, Joensuu (31 milj. euroa)<\/li>\n
      • Turun Akatemiatalo, tilamuutokset ja peruskorjaus (15 milj. euroa)<\/li>\n
      • Valtionkonttorin sek\u00e4 Patentti- ja rekisterihallituksen tilaratkaisu, Helsinki (8 milj. euroa)<\/li>\n<\/ul>\n

        Kohti tarkempaa priorisointia<\/h2>\n

        Valtion linjausten mukaisesti uudisrakentamisen sijaan pyrit\u00e4\u00e4n aina ensisijaisesti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n olemassa olevaa rakennuskantaa. Mik\u00e4li valtiolla ei ole tarjota sopivaa tilaa, hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s yksityisten markkinoiden vapaita toimitiloja.<\/p>\n

        Investointirahojen k\u00e4yt\u00f6n seuraamiseksi ja tulevien vuosien rahoitustarpeen arvioimiseksi Senaatti-kiinteist\u00f6t laati strategisen investointisuunnitelman hankkeittain nelj\u00e4ksi vuodeksi eteenp\u00e4in. Investointisuunnitelma (2017\u20132021) k\u00e4siteltiin s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti Senaatti-kiinteist\u00f6jen ty\u00f6valiokunnassa. Vuodelle 2018 laaditaan Investointisuunnitelma (2018\u20132022).<\/p>\n

        Investointien keskeisen\u00e4 painopisteen\u00e4 on ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n parantaminen ja tilatehokkuuden kehitt\u00e4minen.<\/p>\n

        Vuoden 2017 keskeiset tavoitteet ja tulokset<\/h2>\n

        Panostukset investointitoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 kohdistuivat erityisesti rakennuttamisen tehostamiseen. T\u00e4h\u00e4n liittyen rakennuttamisen johtamisen siirt\u00e4mist\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen omaksi teht\u00e4v\u00e4ksi jatkettiin.<\/p>\n

        Senaatti-kiinteist\u00f6jen kehitt\u00e4m\u00e4st\u00e4 k\u00e4rkihankeallianssimallista on saatu hyvi\u00e4 kokemuksia, ja sen kehitt\u00e4mist\u00e4 jatkettiin edelleen.<\/p>\n

        Asiakasty\u00f6ss\u00e4 panostettiin erityisesti rakennusten k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon peruskorjauksen tai uudisrakennuksen valmistuttua. Vuonna 2015 kehitetty\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottomallia kehitettiin pilottikohteiden avulla edelleen soveltuvammaksi my\u00f6s muille kuin Etel\u00e4-Suoman alueelle.<\/p>\n

        Investointiprosessilla pidet\u00e4\u00e4n projektit hallinnassa<\/h2>\n

        Investointiprosessi p\u00e4ivitettiin viime vuoden lopulla vastaamaan marraskuussa 2017 julkaistua Hankkeen johtamisen ja rakennuttamisen teht\u00e4v\u00e4luetteloa sek\u00e4 muuttuneita vuoden 2018 alusta voimaan astuvia rakentamism\u00e4\u00e4r\u00e4yksi\u00e4.<\/p>\n

        Senaatti-kiinteist\u00f6jen investointiprosessin tavoitteena on muun muassa toimintatapojen yhten\u00e4ist\u00e4minen, projektien tehokas hallinta kustannustehokkaasti, hyvien toimintatapojen jalkauttaminen ja valtion toimitilastrategian toteuttamisen tukeminen.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
        Investointimenojen kehitys 2013-2017, [milj. euroa]<\/caption>\n
        Vuosi<\/th>\nmilj. euroa<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
        2013<\/td>\n199<\/td>\n<\/tr>\n
        2014<\/td>\n234<\/td>\n<\/tr>\n
        2015<\/td>\n268<\/td>\n<\/tr>\n
        2016<\/td>\n258<\/td>\n<\/tr>\n
        2017<\/td>\n238<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

        Uusien ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ratkaisujen tilatehokkuus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti energiankulutusta<\/h2>\n

        Kaikissa uusissa ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ratkaisuissa pyrit\u00e4\u00e4n keskim\u00e4\u00e4rin 30 % parempaa tilatehokkuuteen, mik\u00e4 merkitsee noin 25 % alempaa energiakulutusta ja CO2-p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 henkil\u00f6ty\u00f6vuotta kohti verrattuna perinteiseen huoneratkaisuun.<\/p>\n

        Peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeet toteutetaan rakentamista koskevien uuden s\u00e4\u00e4d\u00f6sten mukaisesti. Hankkeita ohjataan kest\u00e4v\u00e4n rakentamisen periaatteiden mukaisesti, miss\u00e4 keskeist\u00e4 on terveellisten ja viihtyisien sis\u00e4olosuhteiden toteutuminen sek\u00e4 materiaali- ja ekotehokkuus.<\/p>\n

        K\u00e4ynnistyv\u00e4t uudisrakennushankkeet suunnitellaan l\u00e4hes nollaenergiavaatimusten mukaisesti.<\/p>\n

        Uudistavassa peruskorjaamisessa tavoitteena on v\u00e4hent\u00e4\u00e4 energiankulutusta korjausrakentamista koskevassa asetuksessa (YM\/4\/2013) m\u00e4\u00e4ritellyn v\u00e4hent\u00e4misvaatimuksien mukaisesti. Erityisest\u00e4 syyst\u00e4 (esim. tekniset, toiminnalliset tai taloudelliset syyt tai suojellut rakennukset) voidaan hyv\u00e4ksy\u00e4 alhaisempi tavoite. Korjaushankkeissa kiinnitet\u00e4\u00e4n erityist\u00e4 huomiota j\u00e4tteen synnyn ehk\u00e4isyyn ja purkuj\u00e4tteen kierr\u00e4tykseen.<\/p>\n

        Kun tiloja vuokrataan ulkopuolisilta tahoilta valtionhallinnon k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, tulee vuokrattavien tilojen olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n energialuokassa D.<\/p>\n

        Uudisrakennuksissa ja uudistavassa peruskorjaamisessa varaudutaan s\u00e4hk\u00f6autojen latauspisteiden j\u00e4rjest\u00e4miseen sek\u00e4 energiamittauksiin Senaatti-kiinteist\u00f6jen mittarointistrategian mukaisesti.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Senaatti-kiinteist\u00f6t peruskorjaa ja uudistaa valtion toimitiloja asiakastarpeiden mukaisesti. Investoinnit ovat viime vuosina painottuneet kiinteist\u00f6jen peruskorjauksiin ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen. Peruskorjausten osuus investoinneista vuonna 2017 oli 70 % (60%). Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti uudis- ja peruskorjauksiin 237,6 (257,7) milj. euroa. Senaatin investointikehys oli 300 milj. euroa. Investointimenot j\u00e4iv\u00e4t alle t\u00e4m\u00e4n, mik\u00e4 johtui usean hankkeen k\u00e4ynnistymisen viiv\u00e4stymisest\u00e4. Investoinnit […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":27,"menu_order":2,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-31","page","type-page","status-publish","hentry","senaatti_tsdg-ihmisarvoista-tyota-ja-talouskasvua"],"acf":[],"yoast_head":"\nInvestoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Investoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6t peruskorjaa ja uudistaa valtion toimitiloja asiakastarpeiden mukaisesti. Investoinnit ovat viime vuosina painottuneet kiinteist\u00f6jen peruskorjauksiin ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen. Peruskorjausten osuus investoinneista vuonna 2017 oli 70 % (60%). Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti uudis- ja peruskorjauksiin 237,6 (257,7) milj. euroa. Senaatin investointikehys oli 300 milj. euroa. Investointimenot j\u00e4iv\u00e4t alle t\u00e4m\u00e4n, mik\u00e4 johtui usean hankkeen k\u00e4ynnistymisen viiv\u00e4stymisest\u00e4. Investoinnit […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-09-09T06:45:20+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/\",\"name\":\"Investoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-01-29T10:59:31+00:00\",\"dateModified\":\"2024-09-09T06:45:20+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vuosi 2017\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Investoinnit\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Investoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Investoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6t peruskorjaa ja uudistaa valtion toimitiloja asiakastarpeiden mukaisesti. Investoinnit ovat viime vuosina painottuneet kiinteist\u00f6jen peruskorjauksiin ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4miseen. Peruskorjausten osuus investoinneista vuonna 2017 oli 70 % (60%). Vuonna 2017 Senaatti-kiinteist\u00f6t k\u00e4ytti uudis- ja peruskorjauksiin 237,6 (257,7) milj. euroa. Senaatin investointikehys oli 300 milj. euroa. Investointimenot j\u00e4iv\u00e4t alle t\u00e4m\u00e4n, mik\u00e4 johtui usean hankkeen k\u00e4ynnistymisen viiv\u00e4stymisest\u00e4. Investoinnit […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","article_modified_time":"2024-09-09T06:45:20+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"3 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/","name":"Investoinnit - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website"},"datePublished":"2018-01-29T10:59:31+00:00","dateModified":"2024-09-09T06:45:20+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/investoinnit\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vuosi 2017","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vuosi-2017\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Investoinnit"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/31","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=31"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/31\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1368,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/31\/revisions\/1368"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=31"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}