{"id":57,"date":"2018-01-29T11:04:10","date_gmt":"2018-01-29T11:04:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=57"},"modified":"2018-10-19T13:08:30","modified_gmt":"2018-10-19T13:08:30","slug":"riskien-hallinta","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/","title":{"rendered":"Riskien hallinta"},"content":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen riskienhallinnasta ja riskienhallintapolitiikasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen hallitus. Hallitus seuraa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti riskien toteutumista suhteessa riskinottoa koskeviin periaatteisiin ja riskinsietokykyyn. Riskienhallintapolitiikan mukaisesti riskienhallinnan konkreettisesta organisoinnista vastaa toimitusjohtaja. Riskienhallinnan operatiivinen vastuu on talousyksik\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n

Riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa organisaation toimintaedellytysten ja strategian toteutuminen.<\/p>\n

Riskienhallinta on jatkuva prosessi, jonka avulla ennakoidaan, tunnistetaan ja torjutaan Senaatti-kiinteist\u00f6jen toimintaa, toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja mahdollisuuksien tuloksellista hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 uhkaavia riskej\u00e4, seurataan j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti riskienhallintatoimenpiteiden toteutumista sek\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n toimintaa. Riskienhallinta on osa johtamista ja se huomioidaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa osana jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 toimintaa ja toimintaperiaatteita.<\/p>\n

Toiminnan l\u00e4ht\u00f6kohtana on matala riskitaso<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen riskinsietokyvyn ehdoton yl\u00e4raja tulee viimeist\u00e4\u00e4n vastaan, jos riskit ja niiden kerrannaisvaikutukset voisivat vaarantaa eduskunnan ja valtiovarainministeri\u00f6n vuosittain asettamien tavoitteiden saavuttamisen oleellisilta osin.<\/p>\n

Vuoden 2017 aikana on toteutunut sis\u00e4olosuhdehallintaan liittyvi\u00e4 riskej\u00e4. N\u00e4m\u00e4 ovat aiheuttaneet merkitt\u00e4v\u00e4sti ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 hallinnollista ty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 haastaneet Senaatin asiakassuhteita. Taloudellisesti vaikutukset riskin toteutumisesta ovat toistaiseksi muodostuneet mm. keskeytyneen ty\u00f6maan aiheuttamista kustannuksista sek\u00e4 v\u00e4ist\u00f6tilaratkaisujen aiheuttamista lis\u00e4kustannuksista.<\/p>\n

Alla olevassa taulukossa on esitetty Senaatti-kiinteist\u00f6jen keskeiset tunnistetut riskit vuodelta 2017 ja toimenpiteet niiden hallitsemiseksi:<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen keskeiset tunnistetut riskit<\/caption>\n
Riski<\/th>\nToimenpiteet<\/th>\nLopputulos<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Senaatin resurssit ovat riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t edelleenvuokrauksen nopeasti lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4<\/td>\nRiskin hallitsemiseksi toimenpiteeksi asetettiin asiakaskohtaisten haltuunottosuunnitelmien laatiminen, s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen raportoinnin rakentaminen ja yhteisty\u00f6 asiakkaiden kanssa sek\u00e4 laaja ja tiivis yhteisty\u00f6 Senaatin toimijoiden kesken.<\/td>\n\n

Edelleenvuokraussalkun ja asiakkuuksien hallinnassa on onnistuttu.<\/p>\n

Prosessien kehitt\u00e4misell\u00e4 ja resurssien t\u00e4ydennyksill\u00e4 on v\u00e4ltetty osa-alueen muuttuminen pullonkaulaksi.<\/td>\n<\/tr>\n

Uusien ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ratkaisujen myynniss\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6sidonnaisten tilojen asiakkaille ep\u00e4onnistutaan<\/td>\n\n

Laaditaan ajantasainen tilannekatsaus ja sovitetaan yhteen asiakkaan toimitilasuunnitelma ja Senaatin toimitilatarjonta kaupungeittain.<\/p>\n

Hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n prosessianalyytiikkaa asiakkaan toiminnan ymm\u00e4rt\u00e4misen kasvattamiseksi.<\/p>\n

K\u00e4ynnistet\u00e4\u00e4n erityistilojen asiakkaiden kanssa yhteisi\u00e4 pilottihankkeita sek\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n suorituskyvyn ja vaikuttavuuden mittareita.<\/td>\n

\n

K\u00e4ytt\u00f6sidonnaisten asiakkuuksien ratkaisumyynniss\u00e4 on edistytty tavoiteltuun suuntaan.<\/p>\n

K\u00e4ytt\u00f6sidonnaisten tilojen osalta ratkaisumyynnin tuloksellisuutta on edelleen kuitenkin parannettava ja t\u00e4m\u00e4 on my\u00f6s vuoden 2018 aikana toimenpiteiden kohteena oleva osa-alue.<\/p>\n

Kaupunki- ja kampussuunnitelmien laatimiseksi tarvittava suunnitteluty\u00f6kalu on toteutettu ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notettu onnistuneesti.<\/td>\n<\/tr>\n

Monitilaratkaisut osoittautuvat toimimattomiksi ja aiheuttavat asiakastyytym\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4<\/td>\n\n

Riskienhallinnan tasoa p\u00e4\u00e4tettiin nostaa siten, ett\u00e4 toimitilastrategioiden toimeenpanosuunnitelmissa suunnitellaan asiakaskohtainen eteneminen ja muutoksen l\u00e4pivienti yhdess\u00e4 asiakkaan kanssa riitt\u00e4v\u00e4n pitk\u00e4j\u00e4nteisesti.<\/p>\n

Muutosjohtamiseen p\u00e4\u00e4tetiin panostaa.<\/p>\n

Kaupunkikohtaiset tarkastelut mahdollistavat yhteiset taloudellisesti ja toiminnallisesti onnistuneet alueelliset ratkaisut.<\/p>\n

Kaupunkisuunnitelmissa huomioitiin asiakaskohtaiset kustannusvaikutukset ja arvioidaan hankkeiden kannattavuus. Lis\u00e4ksi talousosaamista kasvatetaan ja arvioidaan kohteen muunneltavuus ja muutost\u00f6iden kustannusvaikutus jo varhaisessa vaiheessa.<\/p>\n

Asiakkaiden kanssa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi asiakkaan toimipisteverkosto ja arvioidaan yhdess\u00e4, miss\u00e4 kohteissa konsepti on toteutettavissa, ja miss\u00e4 ei.<\/td>\n

Toimenpiteiss\u00e4 on onnistuttu. Asiakastyytyv\u00e4isyystutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista kokee, ett\u00e4 monitilaymp\u00e4rist\u00f6 parantaa organisaation suorituskyky\u00e4.<\/td>\n<\/tr>\n
Yhteiskuntavastuullisuudelta vaadittua tasoa ei saavuteta (ep\u00e4eettinen toiminta, rikollisuus, korruptiota tai v\u00e4\u00e4rink\u00e4yt\u00f6kset)<\/td>\n\n

Riskin hallitsemiseksi toimenpitein\u00e4 oli tilaajavastuulain noudattamisen ohjeistuksen ja urakkaehtojen p\u00e4ivitt\u00e4minen tehtyjen havaintojen perusteella sek\u00e4 osaamisen lis\u00e4\u00e4minen talousrikollisuuden torjunnan ehdoista.<\/p>\n

Toimittajaverkoston hallintaa parannettiin hankintatoimen kehitt\u00e4misen yhteydess\u00e4.<\/p>\n

Hankintaresursseja on vahvistettu rekrytoimalla hankintap\u00e4\u00e4llikk\u00f6 Senaattiin. Hankintaohjeistus on p\u00e4ivitetty, mm. hankintalain uudistuksesta johtuen.<\/p>\n

Tilaajavastuulain ja uudistetun hankintalain koulutusta jatkettiin omalle henkil\u00f6st\u00f6lle ja palvelutuottajille. Lis\u00e4ksi jatkettiin rakennushankkeiden sek\u00e4 yll\u00e4pito- ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4palveluiden tarkastusk\u00e4yntej\u00e4 ja kehitettiin edelleen Senaatin Compliance-toimintoa.<\/p>\n

Eettiset toimintaohjeet p\u00e4ivitettiin ja niiden tietoisuutta henkil\u00f6st\u00f6n keskuudessa lis\u00e4ttiin esim. uusitun etiikkatentin muodossa.<\/td>\n

Senaatin toiminnassa, sis\u00e4isess\u00e4 hallinnossa eik\u00e4 palvelutarjoajaverkostossa ole havaittu Senaattiin kohdistuneita tai vaikuttaneita v\u00e4\u00e4rink\u00e4yt\u00f6ksi\u00e4.<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen riskienhallinnasta ja riskienhallintapolitiikasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen hallitus. Hallitus seuraa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti riskien toteutumista suhteessa riskinottoa koskeviin periaatteisiin ja riskinsietokykyyn. Riskienhallintapolitiikan mukaisesti riskienhallinnan konkreettisesta organisoinnista vastaa toimitusjohtaja. Riskienhallinnan operatiivinen vastuu on talousyksik\u00f6ll\u00e4. Riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa organisaation toimintaedellytysten ja strategian toteutuminen. Riskienhallinta on jatkuva prosessi, jonka avulla ennakoidaan, tunnistetaan ja torjutaan Senaatti-kiinteist\u00f6jen toimintaa, toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja mahdollisuuksien tuloksellista […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":49,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-57","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nRiskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Riskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen riskienhallinnasta ja riskienhallintapolitiikasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen hallitus. Hallitus seuraa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti riskien toteutumista suhteessa riskinottoa koskeviin periaatteisiin ja riskinsietokykyyn. Riskienhallintapolitiikan mukaisesti riskienhallinnan konkreettisesta organisoinnista vastaa toimitusjohtaja. Riskienhallinnan operatiivinen vastuu on talousyksik\u00f6ll\u00e4. Riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa organisaation toimintaedellytysten ja strategian toteutuminen. Riskienhallinta on jatkuva prosessi, jonka avulla ennakoidaan, tunnistetaan ja torjutaan Senaatti-kiinteist\u00f6jen toimintaa, toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja mahdollisuuksien tuloksellista […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2018-10-19T13:08:30+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/\",\"name\":\"Riskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-01-29T11:04:10+00:00\",\"dateModified\":\"2018-10-19T13:08:30+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Senaatti\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Hallinto ja johtaminen\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Riskien hallinta\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Riskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Riskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen riskienhallinnasta ja riskienhallintapolitiikasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen hallitus. Hallitus seuraa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti riskien toteutumista suhteessa riskinottoa koskeviin periaatteisiin ja riskinsietokykyyn. Riskienhallintapolitiikan mukaisesti riskienhallinnan konkreettisesta organisoinnista vastaa toimitusjohtaja. Riskienhallinnan operatiivinen vastuu on talousyksik\u00f6ll\u00e4. Riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa organisaation toimintaedellytysten ja strategian toteutuminen. Riskienhallinta on jatkuva prosessi, jonka avulla ennakoidaan, tunnistetaan ja torjutaan Senaatti-kiinteist\u00f6jen toimintaa, toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja mahdollisuuksien tuloksellista […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","article_modified_time":"2018-10-19T13:08:30+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"3 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/","name":"Riskien hallinta - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website"},"datePublished":"2018-01-29T11:04:10+00:00","dateModified":"2018-10-19T13:08:30+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/riskien-hallinta\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Senaatti","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Hallinto ja johtaminen","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/senaatti\/hallinto-ja-johtaminen\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Riskien hallinta"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/57","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=57"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/57\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1292,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/57\/revisions\/1292"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/49"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=57"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}