{"id":83,"date":"2018-01-29T11:08:46","date_gmt":"2018-01-29T11:08:46","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=83"},"modified":"2024-08-30T12:55:57","modified_gmt":"2024-08-30T12:55:57","slug":"energia-ja-vesi","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/","title":{"rendered":"Energia ja vesi"},"content":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6t pyrkii aktiivisesti energiank\u00e4yt\u00f6n tehostamiseen seurannan, valvonnan, sopimusmallien ja ohjeistuksen avulla. Energias\u00e4\u00e4st\u00f6 on tavoitteena senaattilaisten henkil\u00f6kohtaisissa tuloskorteissa sek\u00e4 kiinteist\u00f6nhoidon palkkio- ja sanktio-sopimuksissa. Rakennusautomaation et\u00e4valvonta on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n l\u00e4hes kaikissa soveltuvissa kohteissa parantamaan kohteiden sis\u00e4olosuhteita ja energiatehokkuutta.<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t on sitoutunut toimitilakiinteist\u00f6jen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025. Uuden sopimuskauden energias\u00e4\u00e4st\u00f6n v\u00e4litavoite vuodelle 2020 on yhteens\u00e4 16 800 MWh ja vuodelle 2025 yhteens\u00e4 31 500 MWh. Arviolta puolet s\u00e4\u00e4st\u00f6tavoitteesta toteutetaan vuosi- ja peruskorjauksien yhteydess\u00e4 teht\u00e4vill\u00e4 energians\u00e4\u00e4st\u00f6toimenpiteill\u00e4 ja loput k\u00e4ytt\u00f6teknisill\u00e4 tehostamistoimilla sek\u00e4 parantamalla tilatehokkuutta. Ensimm\u00e4isen toteutusvuoden toimenpiteet ja s\u00e4\u00e4st\u00f6t raportoidaan kev\u00e4\u00e4n 2018 aikana.<\/p>\n

TETS-raportoinnin yhteydess\u00e4 seurataan my\u00f6s EU:n energiatehokkuusdirektiivin mukaista keskushallinnon rakennuksissa toteutunutta s\u00e4\u00e4st\u00f6\u00e4, josta on kolmen ensimm\u00e4isen vuoden (2014-2016) aikana saavutettu 90 %.<\/p>\n

L\u00e4mm\u00f6n ja s\u00e4hk\u00f6n ominaiskulutuksissa laskua<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen tavoitteena 2010\u20132016 oli v\u00e4hent\u00e4\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4miens\u00e4 kiinteist\u00f6jen ominaisenergiankulutusta (kWh\/brm2<\/sup>) 6 %. Tavoitetta jatkettiin vuodelle 2017. S\u00e4hk\u00f6n ominaiskulutuksen osalta tavoite saavutettiin, mutta l\u00e4mm\u00f6n ominaiskulutuksen osalta siihen ei aivan p\u00e4\u00e4sty. Energian ominaiskulutus on laskenut kaikkiaan 5 % viimeisen 7 vuoden aikana. Tavoitteet p\u00e4ivitet\u00e4\u00e4n vuoden 2018 aikana strategiakaudelle 2019-2022.<\/p>\n

Tilatehokkuuden parantaminen on Senaatti-kiinteist\u00f6jen t\u00e4rkein energians\u00e4\u00e4st\u00f6toimenpide ja sill\u00e4 on suora vaikutus kokonaisenergiankulutukseen ja p\u00e4\u00e4st\u00f6ihin. Tilatehokkuuden parantaminen kuitenkin nostaa jonkin verran energian ominaiskulutusta.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden l\u00e4mm\u00f6n ominaiskulutus 2012-2017<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nL\u00e4mm\u00f6n ominaiskulutus [kWh\/brm\u00b2]<\/th>\nL\u00e4mm\u00f6n ominaiskulutuksen tavoite [kWh\/brm\u00b2]<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2012<\/td>\n123.5<\/td>\n121.8<\/td>\n<\/tr>\n
2013<\/td>\n121.7839528<\/td>\n120.6<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n119.3176118<\/td>\n119.3<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n121.1879812<\/td>\n118.1<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n121.1<\/td>\n116.8<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n118.9<\/td>\n115.6<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden s\u00e4hk\u00f6n ominaiskulutus 2012-2017<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nS\u00e4hk\u00f6n ominaiskulutus [kWh\/brm\u00b2]<\/th>\nS\u00e4hk\u00f6n ominaiskulutuksen tavoite [kWh\/brm\u00b2]<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2012<\/td>\n90.7<\/td>\n92<\/td>\n<\/tr>\n
2013<\/td>\n90<\/td>\n91.1<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n88.2<\/td>\n90.1<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n88.5<\/td>\n89.2<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n88.2<\/td>\n88.3<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n87.7<\/td>\n87.3<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Kaikkien yll\u00e4pidettyjen kiinteist\u00f6jen lis\u00e4ksi seurataan kuukausittain m\u00e4\u00e4r\u00e4ttyjen kiinteist\u00f6jen energiankulutusta yll\u00e4pitoprosessien tehokkuuden arvioimiseksi ja kehitt\u00e4miseksi. T\u00e4lle kiinteist\u00f6kannalle vuonna 2017 asetettu tavoite oli 1 % ominaisenergiankulutuksen v\u00e4hent\u00e4minen edelliseen vuoteen verrattuna. T\u00e4h\u00e4n tavoitteeseen ei p\u00e4\u00e4sty. Energians\u00e4\u00e4st\u00f6tavoite on kytketty my\u00f6s kiinteist\u00f6npidon palkkio\/sanktio-malliin, jolla palveluntarjoajat on saatu sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin.<\/p>\n

Energian kokonaiskulutus laski<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen kokonaisenergiankulutus laski 4 % vuodesta 2016. Kokonaisenergiankulutuksessa on mukana Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden lis\u00e4ksi p\u00e4\u00e4omavuokrakohteiden energiankulutus sek\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6jen rakennuttamien kohteiden ty\u00f6maiden energiankulutus.<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen kokonaisenergiankulutus vaihtelee vuosittain johtuen muun muassa kiinteist\u00f6kannassa tapahtuvista muutoksista, tilatehokkuuden parantumisesta sek\u00e4 rakentamisen volyymista. Vuonna 2017 kokonaisenergiankulutuksen lasku johtuu p\u00e4\u00e4osin Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden bruttopinta-alan pienenemisest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Energian kokonaiskulutus vuosina 2012-2017<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nEp\u00e4suora energiankulutus \/ Rakentaminen<\/th>\nEp\u00e4suora energiankulutus \/ Senaatti-kiinteist\u00f6jen omistamissa kiinteist\u00f6iss\u00e4 kulutettu s\u00e4hk\u00f6 ja l\u00e4mp\u00f6<\/th>\nSuora energiankulutus \/ Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4t aluel\u00e4mp\u00f6laitokset<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2012<\/td>\n28<\/td>\n1475<\/td>\n22<\/td>\n<\/tr>\n
2013<\/td>\n69<\/td>\n1442<\/td>\n19<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n42<\/td>\n1394<\/td>\n17<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n72<\/td>\n1250<\/td>\n17<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n11<\/td>\n1344<\/td>\n19<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n5<\/td>\n1290<\/td>\n20<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen suora energiankulutus muodostuu aluel\u00e4mp\u00f6laitosten l\u00e4mm\u00f6ntuotannosta, joka vuonna 2017 tuotettiin \u00f6ljyll\u00e4, maakaasulla ja puupelleteill\u00e4. Ep\u00e4suora energiankulutus koostuu ostetusta s\u00e4hk\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 kaukol\u00e4mm\u00f6st\u00e4 ja -kylm\u00e4st\u00e4, p\u00e4\u00e4omavuokrakohteiden aluel\u00e4mm\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 rakentamisen energiankulutuksesta.<\/p>\n

T\u00e4st\u00e4 n\u00e4et kokonaisenergiankulutuksen jakautumisen tarkemmin.<\/a><\/p>\n

\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Energiankulutuksen jakautuminen<\/caption>\n
Energia<\/th>\n2016 (GWh)<\/th>\n2017 (GWh)<\/th>\nMuutos 2016-2017<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Suora energia (prim\u00e4\u00e4rienergia)<\/strong><\/td>\n19<\/strong><\/td>\n18<\/strong><\/td>\n-6 %<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
\u00d6ljy<\/td>\n16<\/td>\n15<\/td>\n-7 %<\/td>\n<\/tr>\n
Maakaasu<\/td>\n1<\/td>\n1<\/td>\n-2 %<\/td>\n<\/tr>\n
Pelletit<\/td>\n2<\/td>\n2<\/td>\n-3 %<\/td>\n<\/tr>\n
Ep\u00e4suora energia<\/strong><\/td>\n1 354<\/strong><\/td>\n1 298<\/strong><\/td>\n-4 %<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Ostettu s\u00e4hk\u00f6<\/td>\n567<\/td>\n554<\/td>\n-2 %<\/td>\n<\/tr>\n
– uusiutuva osuus<\/td>\n317<\/td>\n308<\/td>\n-3 %<\/td>\n<\/tr>\n
– uusiutumaton osuus<\/td>\n250<\/td>\n245<\/td>\n-2 %<\/td>\n<\/tr>\n
Ostettu l\u00e4mp\u00f6<\/td>\n771<\/td>\n733<\/td>\n-5 %<\/td>\n<\/tr>\n
– p\u00e4\u00e4omavuokralaisten aluel\u00e4mp\u00f6, uusiutuva<\/td>\n35<\/td>\n55<\/td>\n55 %<\/td>\n<\/tr>\n
– p\u00e4\u00e4omavuokralaisten aluel\u00e4mp\u00f6, uusiutumaton<\/td>\n93<\/td>\n83<\/td>\n-11 %<\/td>\n<\/tr>\n
– ostettu kaukol\u00e4mp\u00f6<\/td>\n642<\/td>\n595<\/td>\n-7 %<\/td>\n<\/tr>\n
ostettu kaukokylm\u00e4<\/td>\n6<\/td>\n6<\/td>\n-5 %<\/td>\n<\/tr>\n
Rakentaminen<\/td>\n10<\/td>\n5<\/td>\n-50 %<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

Veden ominaiskulutus laski<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen tavoitteena on, ettei yll\u00e4pidetyn kiinteist\u00f6kannan ominaisvedenkulutus nouse edellisen vuoden tasosta. Vuonna 2017 ominaisvedenkulutus laski yhden prosentin.<\/p>\n

Ratkaisuja vedenkulutuksen v\u00e4hent\u00e4miseen mietit\u00e4\u00e4n jatkuvasti. Uudis- ja peruskorjauskohteissa panostetaan hankinnoissa v\u00e4h\u00e4n vett\u00e4 kuluttaviin kalusteisiin.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden veden ominaiskulutus 2012-2017<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nVeden ominaiskulutus [l\/brm\u00b2]<\/th>\nVeden ominaiskulutuksen tavoite [l\/brm\u00b2]<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2012<\/td>\n315.7<\/td>\n325<\/td>\n<\/tr>\n
2013<\/td>\n323.2<\/td>\n316<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n310.3<\/td>\n316<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n311<\/td>\n310<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n342.9<\/td>\n342.9<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n339.5<\/td>\n342.9<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Vuoden 2016 veden ominaiskulutuksen tason nousua selitt\u00e4\u00e4 seitsem\u00e4n vankilan siirtyminen osaksi Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mi\u00e4 kohteita. Vedenkulutus vankiloissa on yleens\u00e4 noin 2,5-kertainen Senaatin muiden kohteiden keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen kulutukseen verrattuna.<\/p>\n

\"\"

Case: Henkil\u00f6ty\u00f6vuosiin pohjautuva energiankulutuslaskenta Senaatin omissa tiloissa<\/h3>

Senaatin omassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevien toimitilojen tilatehokkuus on vuosien 2014 - 2017 parantunut noin 40 %.<\/p>Lue koko case<\/a><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6t pyrkii aktiivisesti energiank\u00e4yt\u00f6n tehostamiseen seurannan, valvonnan, sopimusmallien ja ohjeistuksen avulla. Energias\u00e4\u00e4st\u00f6 on tavoitteena senaattilaisten henkil\u00f6kohtaisissa tuloskorteissa sek\u00e4 kiinteist\u00f6nhoidon palkkio- ja sanktio-sopimuksissa. Rakennusautomaation et\u00e4valvonta on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n l\u00e4hes kaikissa soveltuvissa kohteissa parantamaan kohteiden sis\u00e4olosuhteita ja energiatehokkuutta. Senaatti-kiinteist\u00f6t on sitoutunut toimitilakiinteist\u00f6jen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025. Uuden sopimuskauden energias\u00e4\u00e4st\u00f6n v\u00e4litavoite vuodelle 2020 on yhteens\u00e4 16 800 MWh […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":81,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-83","page","type-page","status-publish","hentry","senaatti_tsdg-vastuullista-kuluttamista","senaatti_tsdg-puhdas-vesi-ja-sanitaatio","senaatti_tsdg-edullista-ja-puhdasta-energiaa"],"acf":[],"yoast_head":"\nEnergia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Energia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6t pyrkii aktiivisesti energiank\u00e4yt\u00f6n tehostamiseen seurannan, valvonnan, sopimusmallien ja ohjeistuksen avulla. Energias\u00e4\u00e4st\u00f6 on tavoitteena senaattilaisten henkil\u00f6kohtaisissa tuloskorteissa sek\u00e4 kiinteist\u00f6nhoidon palkkio- ja sanktio-sopimuksissa. Rakennusautomaation et\u00e4valvonta on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n l\u00e4hes kaikissa soveltuvissa kohteissa parantamaan kohteiden sis\u00e4olosuhteita ja energiatehokkuutta. Senaatti-kiinteist\u00f6t on sitoutunut toimitilakiinteist\u00f6jen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025. Uuden sopimuskauden energias\u00e4\u00e4st\u00f6n v\u00e4litavoite vuodelle 2020 on yhteens\u00e4 16 800 MWh […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-08-30T12:55:57+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/\",\"name\":\"Energia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-01-29T11:08:46+00:00\",\"dateModified\":\"2024-08-30T12:55:57+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vastuullisuus Senaatissa\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Ymp\u00e4rist\u00f6\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Energia ja vesi\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Energia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Energia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6t pyrkii aktiivisesti energiank\u00e4yt\u00f6n tehostamiseen seurannan, valvonnan, sopimusmallien ja ohjeistuksen avulla. Energias\u00e4\u00e4st\u00f6 on tavoitteena senaattilaisten henkil\u00f6kohtaisissa tuloskorteissa sek\u00e4 kiinteist\u00f6nhoidon palkkio- ja sanktio-sopimuksissa. Rakennusautomaation et\u00e4valvonta on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n l\u00e4hes kaikissa soveltuvissa kohteissa parantamaan kohteiden sis\u00e4olosuhteita ja energiatehokkuutta. Senaatti-kiinteist\u00f6t on sitoutunut toimitilakiinteist\u00f6jen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025. Uuden sopimuskauden energias\u00e4\u00e4st\u00f6n v\u00e4litavoite vuodelle 2020 on yhteens\u00e4 16 800 MWh […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","article_modified_time":"2024-08-30T12:55:57+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"3 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/","name":"Energia ja vesi - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website"},"datePublished":"2018-01-29T11:08:46+00:00","dateModified":"2024-08-30T12:55:57+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/energia-ja-vesi\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vastuullisuus Senaatissa","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Ymp\u00e4rist\u00f6","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Energia ja vesi"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/83","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=83"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/83\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1335,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/83\/revisions\/1335"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/81"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=83"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}