Taloudellinen vastuu Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 tarkoittaa kiinteist\u00f6varallisuuden tehokasta ja tuottavaa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 arvon s\u00e4ilytt\u00e4mist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voidaan toteuttaa, jos varallisuudesta saatavilla tuotoilla voidaan kattaa kaikki sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, yll\u00e4pidosta ja ajan tasalla pidosta aiheutuvat kustannukset.<\/p>\n
Senaatti-kiinteist\u00f6t noudattaa toiminnassaan liiketaloudellisia periaatteita, mutta sill\u00e4 on osakeyhti\u00f6\u00f6n verrattuna rajoitettu toimivalta. Valtionvarainministeri\u00f6 vastaa Senaatti-kiinteist\u00f6jen omistajaohjauspainotteisesta tulosohjauksesta. Lis\u00e4ksi eduskunta voi p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 liikelaitoksen palvelu- ja muista toimintatavoitteista.<\/p>\n
Liikelaitos toimii yritysm\u00e4isesti ja voi eduskunnan suostumuksella ottaa lainaa ja siten rahoittaa investointejaan. Talousarvion ulkopuolisuus ja osakeyhti\u00f6m\u00e4inen toimintatapa ja taloushallinto korostavat liikelaitoksen omaa vastuuta. Valtion liikelaitos ei kuitenkaan muodosta erillisvarallisuutta, vaan valtio viime k\u00e4dess\u00e4 vastaa kaikista liikelaitoksen sitoumuksista.<\/p>\n
Valtion liikelaitos ei voi toimia markkinoilla avoimessa kilpailutilanteessa. Se voi toimia ainoastaan sidosryhm\u00e4asemassa ja tuottaa palveluja l\u00e4hes yksinomaan valtionhallinnolle ja sellaisille yhteis\u00f6ille, joiden toiminta rahoitetaan p\u00e4\u00e4osin valtion talousarvioon otetuilla m\u00e4\u00e4r\u00e4rahoilla.<\/p>\n