{"id":93,"date":"2018-01-29T11:09:52","date_gmt":"2018-01-29T11:09:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=93"},"modified":"2024-08-30T13:20:31","modified_gmt":"2024-08-30T13:20:31","slug":"kestava-rakentaminen","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","title":{"rendered":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen"},"content":{"rendered":"
Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten minimointia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakennuttamista kehitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 aktiivisesti.<\/p>\n
Vuonna 2017 Senaatissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi RT-ymp\u00e4rist\u00f6ty\u00f6kalu. Kyseess\u00e4 on Suomen olosuhteisiin sopiva, rakennushankkeiden kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiva ja todentava luokitusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka kehitt\u00e4miseen Senaatti on aktiivisesti osallistunut. J\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit ovat rakennuksen yll\u00e4pidett\u00e4vyys, energiatehokkuus, ymp\u00e4rist\u00f6asiat rakennuksen elinkaaren aikana sek\u00e4 sis\u00e4ilman laatu ja terveellisyys.<\/p>\n
Vuonna 2017 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnettiin nelj\u00e4ss\u00e4 hankkeessa, joista yhdess\u00e4 pilotoitiin lis\u00e4ksi elinkaaren hiilijalanj\u00e4ljen laskentaa.<\/p>\n
Senaatti-kiinteist\u00f6t pilotoi tietomallipohjaista rakentamisen hiilijalanj\u00e4lkilaskentaa tutkimusprojektin yhteydess\u00e4.<\/p>Lue koko case<\/a><\/div>\n Vuoden 2018 tavoitteena on, ett\u00e4 ty\u00f6kalu otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kaikissa alkavissa yli miljoonan euron hankkeissa, joissa tehd\u00e4\u00e4n muutoksia rakennuksen sis\u00e4olosuhteisiin vaikuttaviin j\u00e4rjestelmiin. Hankkeille asetetaan jo hankesuunnitteluvaiheessa tavoitteet, joiden avulla hankkeita ohjataan kest\u00e4v\u00e4n kehityksen periaatteiden mukaisesti.<\/p>\n
Vuosi<\/th>\n | Kaatopaikka tai tuntematon jatkok\u00e4sittely [%]<\/th>\n | Energiahy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/th>\n | Materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/th>\n | Senaatin tavoite materiaalihy\u00f6tyk\u00e4yt\u00f6lle [%]<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n | |||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014<\/td>\n | 16<\/td>\n | 16<\/td>\n | 68<\/td>\n | 70<\/td>\n<\/tr>\n | |||||||||||||||||||||||||||||||
2015<\/td>\n | 7<\/td>\n | 25<\/td>\n | 68<\/td>\n | 70<\/td>\n<\/tr>\n | |||||||||||||||||||||||||||||||
2016<\/td>\n | 5<\/td>\n | 5<\/td>\n | 90<\/td>\n | 70<\/td>\n<\/tr>\n | |||||||||||||||||||||||||||||||
2017<\/td>\n | 8<\/td>\n | 7<\/td>\n | 86<\/td>\n | 70<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Senaatti-kiinteist\u00f6jen ty\u00f6mailla lajiteltiin j\u00e4tteit\u00e4 yhteens\u00e4 17 eri j\u00e4tejakeeseen. Lis\u00e4ksi maa- ja kiviaineksia syntyi rakentamisessa yhteens\u00e4 3 400 tonnia.<\/div>\n
|