{"id":93,"date":"2018-01-29T11:09:52","date_gmt":"2018-01-29T11:09:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?page_id=93"},"modified":"2024-08-30T13:20:31","modified_gmt":"2024-08-30T13:20:31","slug":"kestava-rakentaminen","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","title":{"rendered":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen"},"content":{"rendered":"

Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten minimointia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakennuttamista kehitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 aktiivisesti.<\/p>\n

Vuonna 2017 Senaatissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi RT-ymp\u00e4rist\u00f6ty\u00f6kalu. Kyseess\u00e4 on Suomen olosuhteisiin sopiva, rakennushankkeiden kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiva ja todentava luokitusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka kehitt\u00e4miseen Senaatti on aktiivisesti osallistunut. J\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit ovat rakennuksen yll\u00e4pidett\u00e4vyys, energiatehokkuus, ymp\u00e4rist\u00f6asiat rakennuksen elinkaaren aikana sek\u00e4 sis\u00e4ilman laatu ja terveellisyys.<\/p>\n

Vuonna 2017 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnettiin nelj\u00e4ss\u00e4 hankkeessa, joista yhdess\u00e4 pilotoitiin lis\u00e4ksi elinkaaren hiilijalanj\u00e4ljen laskentaa.<\/p>\n

\"\"

Case: Tietomallien avulla paremmin toimivia rakennuksia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakentamista<\/h3>

Senaatti-kiinteist\u00f6t pilotoi tietomallipohjaista rakentamisen hiilijalanj\u00e4lkilaskentaa tutkimusprojektin yhteydess\u00e4.<\/p>Lue koko case<\/a><\/div>\n

Vuoden 2018 tavoitteena on, ett\u00e4 ty\u00f6kalu otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kaikissa alkavissa yli miljoonan euron hankkeissa, joissa tehd\u00e4\u00e4n muutoksia rakennuksen sis\u00e4olosuhteisiin vaikuttaviin j\u00e4rjestelmiin. Hankkeille asetetaan jo hankesuunnitteluvaiheessa tavoitteet, joiden avulla hankkeita ohjataan kest\u00e4v\u00e4n kehityksen periaatteiden mukaisesti.<\/p>\n

Lue lis\u00e4\u00e4 investitointitoiminnasta t\u00e4\u00e4lt\u00e4.<\/a><\/p>\n

Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten ja ty\u00f6turvallisuuden tunnusluvut perustuvat Senaatti-kiinteist\u00f6jen rakennushankkeiden tietokantaan. L\u00e4ht\u00f6kohtaisesti kaikki yli miljoonan euron rakennushankkeet raportoivat kvartaaleittain energian- ja vedenkulutuksestaan, syntyneist\u00e4 j\u00e4tteist\u00e4 sek\u00e4 TR-tuloksista ja tapaturmista. Vuoden 2017 aikana yhteens\u00e4 9 uudishanketta ja 29 korjaushanketta raportoivat toiminnastaan.<\/p>\n

Rakennus- ja purkuj\u00e4tteen hallinta<\/h2>\n

Senaatin tavoitteena on saavuttaa j\u00e4teasetuksen mukaisesti 70 % materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6aste rakennus- ja purkuj\u00e4tteen osalta. Senaatti-kiinteist\u00f6jen rakennushankkeissa syntyi vuonna 2017 yhteens\u00e4 18 900 tonnia j\u00e4tett\u00e4, josta 86 % p\u00e4\u00e4tyi materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Muutos j\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 vuoteen 2016 n\u00e4hden johtuu vuonna 2016 tehdyst\u00e4 suuren rakennuksen purusta.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Rakennus- ja purkuj\u00e4tteen kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 ja jatkok\u00e4sittely 2014-2017<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nKaatopaikka tai tuntematon jatkok\u00e4sittely [%]<\/th>\nEnergiahy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/th>\nMateriaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/th>\nSenaatin tavoite materiaalihy\u00f6tyk\u00e4yt\u00f6lle [%]<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n16<\/td>\n16<\/td>\n68<\/td>\n70<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n7<\/td>\n25<\/td>\n68<\/td>\n70<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n5<\/td>\n5<\/td>\n90<\/td>\n70<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n8<\/td>\n7<\/td>\n86<\/td>\n70<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen ty\u00f6mailla lajiteltiin j\u00e4tteit\u00e4 yhteens\u00e4 17 eri j\u00e4tejakeeseen. Lis\u00e4ksi maa- ja kiviaineksia syntyi rakentamisessa yhteens\u00e4 3 400 tonnia.<\/div>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Rakennus- ja purkuj\u00e4tteen j\u00e4tejakeet vuonna 2017
(kokonaisj\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4 18 906 t\/a)<\/caption>\n
J\u00e4telaji<\/th>\nJ\u00e4tteen m\u00e4\u00e4r\u00e4<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Betoni<\/td>\n10826<\/td>\n<\/tr>\n
Rakennussekaj\u00e4te<\/td>\n2570<\/td>\n<\/tr>\n
Metallit ja niiden seokset<\/td>\n1528<\/td>\n<\/tr>\n
Muut betonin tiilten laattojen ja keramiikan seokset<\/td>\n2202<\/td>\n<\/tr>\n
Tiilet<\/td>\n964<\/td>\n<\/tr>\n
Puu<\/td>\n508<\/td>\n<\/tr>\n
Muut<\/td>\n308<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Rakentamisen energian- ja vedenkulutus sek\u00e4 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6t<\/h2>\n

Rakentamisen kokonaisenergiankulutus Senaatti-kiinteist\u00f6jen ty\u00f6mailla vuonna 2017 oli noin 5 000 MWh, josta aiheutui hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 noin 1 400 tonnia. Kokonaisvedenkulutus ty\u00f6mailla oli noin 4 200 kuutiota.<\/p>\n

Ty\u00f6turvallisuus rakennusty\u00f6mailla<\/h2>\n

Rakennusty\u00f6maiden turvallisuutta seurataan Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 TR-mittausten eli ty\u00f6turvallisuuden havainnointimenetelm\u00e4n avulla. Tavoitteeksi asetettu v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 95 % TR-taso saavutettiin vuonna 2017. Vuoden aikana seurannan piiriss\u00e4 olleilla ty\u00f6mailla tapahtui urakoitsijoilla yhteens\u00e4 14 tapaturmaa ja 12 l\u00e4helt\u00e4 piti -tilannetta. Tapaturmataajuus oli 18 tapaturmaa miljoonaa ty\u00f6tuntia kohden, mik\u00e4 alittaa Senaatin tavoitteen eli alle 20 ty\u00f6tapaturmaa miljoonaa ty\u00f6tuntia kohden.<\/p>\n

Kaikissa Senaatin rakennushankkeissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Senaatin kehitt\u00e4m\u00e4 rakennuttajan ty\u00f6turvallisuusasiakirjapohja. Asiakirjaan on kirjattu rakennuttajan ty\u00f6turvallisuuteen liittyv\u00e4t vaatimukset sek\u00e4 tahtotila, joiden edellytet\u00e4\u00e4n ilmenev\u00e4n urakoitsijan laatimassa hankekohtaisessa ty\u00f6turvallisuussuunnitelmassa. Ty\u00f6turvallisuusasiakirjan mallipohja on my\u00f6s vapaasti ladattavissa Senaatin materiaalipankissa<\/a>.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Tapaturmataajuus<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nTapaturmataajuus<\/th>\nTapaturmataajuuden tavoite<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n42<\/td>\n20<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n17<\/td>\n20<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n26<\/td>\n20<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n18<\/td>\n20<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Valtio ohjaa rakennuttamista<\/h2>\n

Senaatin toimintaa ohjaa Valtioneuvoston periaatep\u00e4\u00e4t\u00f6s energiatehokkuuden ja ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten huomioimisesta julkisissa hankinnoissa. Uudisrakentamisessa tavoitteenamme on kaikkien rakennusten l\u00e4hes nollaenergiataso vuoden 2018 j\u00e4lkeen. Uudistavassa peruskorjaamisessa tavoitteenamme on energiankulutuksen v\u00e4hent\u00e4minen 15 prosentilla Valtioneuvoston m\u00e4\u00e4rittelemist\u00e4 vaatimuksista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten minimointia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakennuttamista kehitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 aktiivisesti. Vuonna 2017 Senaatissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi RT-ymp\u00e4rist\u00f6ty\u00f6kalu. Kyseess\u00e4 on Suomen olosuhteisiin sopiva, rakennushankkeiden kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiva ja todentava luokitusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka kehitt\u00e4miseen Senaatti on aktiivisesti osallistunut. J\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit ovat rakennuksen yll\u00e4pidett\u00e4vyys, energiatehokkuus, ymp\u00e4rist\u00f6asiat rakennuksen elinkaaren aikana sek\u00e4 sis\u00e4ilman laatu ja terveellisyys. Vuonna 2017 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnettiin nelj\u00e4ss\u00e4 […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":81,"menu_order":6,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-93","page","type-page","status-publish","hentry","senaatti_tsdg-vastuullista-kuluttamista","senaatti_tsdg-ihmisarvoista-tyota-ja-talouskasvua"],"acf":[],"yoast_head":"\nKest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten minimointia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakennuttamista kehitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 aktiivisesti. Vuonna 2017 Senaatissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi RT-ymp\u00e4rist\u00f6ty\u00f6kalu. Kyseess\u00e4 on Suomen olosuhteisiin sopiva, rakennushankkeiden kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiva ja todentava luokitusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka kehitt\u00e4miseen Senaatti on aktiivisesti osallistunut. J\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit ovat rakennuksen yll\u00e4pidett\u00e4vyys, energiatehokkuus, ymp\u00e4rist\u00f6asiat rakennuksen elinkaaren aikana sek\u00e4 sis\u00e4ilman laatu ja terveellisyys. Vuonna 2017 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnettiin nelj\u00e4ss\u00e4 […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-08-30T13:20:31+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"2 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/\",\"name\":\"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-01-29T11:09:52+00:00\",\"dateModified\":\"2024-08-30T13:20:31+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vastuullisuus Senaatissa\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Ymp\u00e4rist\u00f6\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2017\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","og_description":"Rakentamisen ymp\u00e4rist\u00f6vaikutusten minimointia ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 rakennuttamista kehitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 aktiivisesti. Vuonna 2017 Senaatissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi RT-ymp\u00e4rist\u00f6ty\u00f6kalu. Kyseess\u00e4 on Suomen olosuhteisiin sopiva, rakennushankkeiden kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiva ja todentava luokitusj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka kehitt\u00e4miseen Senaatti on aktiivisesti osallistunut. J\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit ovat rakennuksen yll\u00e4pidett\u00e4vyys, energiatehokkuus, ymp\u00e4rist\u00f6asiat rakennuksen elinkaaren aikana sek\u00e4 sis\u00e4ilman laatu ja terveellisyys. Vuonna 2017 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnettiin nelj\u00e4ss\u00e4 […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","article_modified_time":"2024-08-30T13:20:31+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"2 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/","name":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen - Yhteiskuntavastuuraportti 2017","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website"},"datePublished":"2018-01-29T11:09:52+00:00","dateModified":"2024-08-30T13:20:31+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/kestava-rakentaminen\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vastuullisuus Senaatissa","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Ymp\u00e4rist\u00f6","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Kest\u00e4v\u00e4 rakentaminen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2017","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/93","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=93"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/93\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1357,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/93\/revisions\/1357"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/81"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2017\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=93"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}