{"id":29,"date":"2018-01-29T10:59:15","date_gmt":"2018-01-29T10:59:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?page_id=29"},"modified":"2024-08-30T13:31:12","modified_gmt":"2024-08-30T13:31:12","slug":"kiinteistokehittaminen-ja-myynti","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/","title":{"rendered":"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti"},"content":{"rendered":"

\"Pasilan<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on my\u00f6s valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Vuoden 2018 myyntitavoite 100 miljoonaa euroa saavutettiin suunnitellusti ja ylitettiin vuoden lopussa onnistuneilla kaupoilla, joiden my\u00f6t\u00e4 kiinteist\u00f6jen myynnit ylsiv\u00e4t 118 miljoonaan euroon.<\/p>\n

Vuoden aikana tehtiin kaikkiaan 118 kiinteist\u00f6kauppaa ja suuria kiinteist\u00f6kehityshankkeita oli k\u00e4ynniss\u00e4 kymmeni\u00e4. Kiinteist\u00f6myyntej\u00e4 tehtiin tasaisesti eri puolella Suomea ja arvokohdemyyntej\u00e4 tehtiin p\u00e4\u00e4kaupunki\u00adseudulla useita, suurimpina Helsingin Keski-Pasilan ratapihakortteleiden sek\u00e4 Meilahden alueen kaupat.<\/p>\n

Senaatin Asema-alueet Oy aloitti vuoden 2019 alussa<\/h2>\n

Huhtikuussa 2018 valtioneuvoston kehysriihess\u00e4 tehtiin Senaatti-kiinteist\u00f6j\u00e4 koskeva kirjaus, jossa valtion ja valtionyhti\u00f6iden kiinteist\u00f6omistukset selvitet\u00e4\u00e4n ja asuntorakentamiseen tai yritystoimintaan soveltuva ei-strateginen maaomaisuus keskitet\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6ille. T\u00e4t\u00e4 tarkoitusta varten perustetaan Senaatti-kiinteist\u00f6ille erillinen tyt\u00e4ryhti\u00f6, joka kehitt\u00e4\u00e4 kiinteist\u00f6j\u00e4 ja myy ne markkinoille.<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t ryhtyi valmisteluihin ja perusti Senaatti-kiinteist\u00f6jen tyt\u00e4ryhti\u00f6n Senaatin Asema-alueet Oy:n<\/a>.<\/p>\n

Yhti\u00f6n perustamisen taustalla on valtion kiinteist\u00f6omaisuuden hajaantuminen junaliikenteen asema-alueilla useille toimijoille. T\u00e4h\u00e4n saakka omistus on hajautunut yleens\u00e4 Senaatille, VR:lle ja Liikennevirastolle (nyk. V\u00e4yl\u00e4virasto). Omistuksen ja vastuun keskitt\u00e4misell\u00e4 saadaan alueiden kehitt\u00e4miseen selkeytt\u00e4 ja ketteryytt\u00e4.<\/p>\n

Vuoden 2019 alusta toimintansa aloittanut yhti\u00f6 ryhtyy yhteisty\u00f6ss\u00e4 kaupunkien ja kuntien kanssa suunnittelemaan, mill\u00e4 keinoin kukin yhti\u00f6n vastuulla oleva asema-alue parhaiten palvelee oman ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kaupunkikehityst\u00e4.<\/p>\n

Junaliikenteen asema-alueiden tulee olla tiivistyvien kaupunkien ja joukkoliikenteen hyvin toimivia solmukohtia. Asema-alueet eiv\u00e4t ole vain l\u00e4pikulkutiloja, vaan edustavat hyvi\u00e4 asumisen, el\u00e4misen ja liiketoiminnan ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4.<\/p>\n

\"Pasilan<\/p>\n

 <\/p>\n

Kiinteist\u00f6jen myynti oli vahvaa koko vuoden<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t tekee vuosittain noin 80\u2013120 kiinteist\u00f6kauppaa. Myyntituloista suurin osa tulee lukum\u00e4\u00e4r\u00e4isesti pienist\u00e4 arvokohteiden kaupoista.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Kiinteist\u00f6jen myynnin kehittyminen, [milj. euroa]<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nmilj. euroa<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n723<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n325,5<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n201,5<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n171,6<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n117,7<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Kaikki myynnit yhteens\u00e4<\/td>\n118<\/td>\n<\/tr>\n<\/tfoot>\n
Toteutuneet suurimmat kaupat myyntihinnoin 2018<\/caption>\n
Kohde<\/td>\nMyyntihinta (milj. euroa)<\/td>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Helsinki, Keski-Pasila, Ratapihakorttelit kortteli<\/td>\n16<\/td>\n<\/tr>\n
Helsinki, Meilahti, Haartmaninkatu 1<\/td>\n15<\/td>\n<\/tr>\n
Vantaa, Hakkila, maa-alueet<\/td>\n10<\/td>\n<\/tr>\n
Helsinki, S\u00f6rn\u00e4inen, Kaikukatu 5<\/td>\n8<\/td>\n<\/tr>\n
Helsinki, Roihupelto, Laippatie 4<\/td>\n7<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Vuoden 2018 myyntivoitot olivat 53,3 miljoonaa euroa ja myyntitappiot 20 miljoonaa euroa.<\/p>\n

Vuoden 2019 kiinteist\u00f6myynnin tavoite on 100 miljoonaa euroa ja todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 on, ett\u00e4 kiinteist\u00f6myynti jatkuu hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla my\u00f6s vuonna 2019.<\/p>\n

Aktiivista myyntity\u00f6t\u00e4 ja kehitt\u00e4mist\u00e4<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t j\u00e4rjesti vuonna 2018 nelj\u00e4tt\u00e4 kertaa kiinteist\u00f6kaupan sidosryhmille suunnatun Senaatin Tori -tapahtuman. Teemoina olivat viranomaispolku kiinteist\u00f6kehitt\u00e4misess\u00e4 ja yhteisty\u00f6n merkitys.<\/p>\n

Senaatin Tori 2018 -tapahtumassa kiinteist\u00f6alan ammattilaiset ja vaikuttajat pohtivat yhdess\u00e4, mist\u00e4 kukin prosessiin osallistuva viranomainen lausuu asiantuntijana, mist\u00e4 kukin taho p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, miten saavutamme parhaat tulokset ja mik\u00e4 merkitys on toimivalla yhteisty\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n

Tutustu Senaatin Tori 2018 -tapahtumaan<\/a><\/p>\n

Virkamiesvaihto lis\u00e4si tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4<\/h2>\n

Senaatin kiinteist\u00f6kehitys ja -myyntiyksikk\u00f6 aloitti vuoden 2018 aikana Senaatin historian ensimm\u00e4isen virkamiesvaihto-ohjelman. Virkamiesvaihto-ohjelman kautta yksikk\u00f6 kutsuu toimintaansa liittyvi\u00e4 viranomaisia perehtym\u00e4\u00e4n Senaatti-kiinteist\u00f6jen\u00a0sek\u00e4 yksikk\u00f6ns\u00e4 toimintaan.\u00a0Vastaavasti ohjelmaan osallistuvat perehdytt\u00e4v\u00e4t senaattilaisia edustamansa\u00a0viranomaisen teht\u00e4viin ja vastuisiin. Ohjelman tavoitteena on parantaa organisaatiorajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 kasvattaa ymm\u00e4rryst\u00e4 eri viranomaisten toimintaymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n

Ensimm\u00e4inen vaihto-ohjelman osallistuja oli Henrik Wager<\/strong> Uudenmaan ELY-keskuksesta. Henrikin kokemuksia vaihdosta p\u00e4\u00e4set lukemaan kolmiosaisesta juttusarjasta verkkosivuiltamme:<\/p>\n

Virkamiesvaihto virkist\u00e4\u00e4 ja lis\u00e4\u00e4 tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4<\/a><\/p>\n

Ylitarkastaja tutuksi \u2013 virkamiesvaihdosta jeesi\u00e4 ja tehoa ty\u00f6h\u00f6n<\/a><\/p>\n

Virkamiesvaihdosta syntyi selke\u00e4 polku kiinteist\u00f6kehityksen yhteisty\u00f6h\u00f6n \u2013 \u201dNappiin meni!\u201d<\/a><\/p>\n

Historiallisia arvokohteita ja suuria kiinteist\u00f6kehityshankkeita<\/h2>\n
\"\"
Lappeenrannan Rakuunam\u00e4elt\u00e4 myytiin vuoden 2018 aikana useampi historiallisesti arvokas kasarmirakennus. Myynti jatkuu aktiivisesti my\u00f6s vuoden 2019 aikana.<\/figcaption><\/figure>\n

Vuonna 2018 onnistuimme l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n useammalle historiallisesti merkitt\u00e4v\u00e4lle kohteelle uuden el\u00e4m\u00e4n omistajan vaihdoksen kautta. Vuoden aikana myymiemme kohteiden joukkoon kuului muun muassa Helsingiss\u00e4 sijaitsevat Mariankatu 23 ja Haartmaninkatu 1. Lis\u00e4ksi teimme uusia kauppoja Keski-Pasilan ratapihakortteleista, jotka kuuluvat osaksi suurta kehitysaluetta Pasilassa.<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t kehitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 rakennettuja kiinteist\u00f6j\u00e4 ett\u00e4 rakentamattomia maa-alueita yhteisty\u00f6ss\u00e4 kuntien ja kaupunkien ja alueiden muiden maanomistajien sek\u00e4 usein my\u00f6s tulevan omistajan kanssa uuteen k\u00e4ytt\u00f6tarkoitukseen.<\/p>\n

\"\"
Keski-Pasilan Torni-alueen Helsinki High-rise kilpailussa valittiin voittajaehdokkaaksi YIT:n ehdotus Trigoni. Pasilaan rakentuva kaupan, kulttuurin, liike-el\u00e4m\u00e4n ja liikenteen keskus Tripla valmistuu kovaa vauhtia ja kauppakeskus avautuu syksyll\u00e4 2019.<\/figcaption><\/figure>\n

Myytyj\u00e4 arvokohteita<\/h2>\n

Haartmaninkatu 1, Helsinki<\/h3>\n

Vuonna 2018 Senaatti-kiinteist\u00f6t myi Helsingin Meilahdessa sijaitsevan kiinteist\u00f6n eQ Erikoissijoitusrahasto Oy:lle.<\/p>\n

Kiinteist\u00f6 sijaitsee Helsingin Meilahdessa, joka on Suomen merkitt\u00e4vin sairaala-alue. Haartmaninkatu 1 -kiinteist\u00f6 koostuu kahdesta osasta: ensimm\u00e4inen on vuonna 1951 valmistunut perusosa ja toinen vuonna 2003 rakennettu laajennusosa. Alun perin Haartmaninkatu 1 -rakennus suunniteltiin nykyisen Ty\u00f6terveys\u00adlaitoksen edelt\u00e4j\u00e4n, Ammattil\u00e4\u00e4ketieteen tutkimuslaitoksen toimitilaksi. Koko kiinteist\u00f6 on ollut Ty\u00f6terveyslaitoksen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 valmistumisestaan l\u00e4htien aina vuoteen 2017 asti. Historian saatossa tiloja on k\u00e4ytetty etenkin tutkimus- ja opetustoimintaan sek\u00e4 hallinnolliseen toimintaan. Vuonna 2017 laajennusosa vuokrattiin HUS:in k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Mielenkiintoisia eri vaiheissa olevia kiinteist\u00f6kehityshankkeita<\/h2>\n

Haapaniemenkatu 4, Helsinki<\/h3>\n

\"\"<\/p>\n

Julkaisimme marraskuussa 2018 tontin suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun kohteeseen, joka sijaitsee Helsingin S\u00f6rn\u00e4isiss\u00e4. Tavoitteena on muuttaa aikaisemmin teollisuuden ja virastotalon k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ollut alue keskustamaiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, jossa on paljon toimitilaa ja tiloja asumiselle, ja mahdollisesti my\u00f6s hotelli. Helsingin uudessa yleiskaavassa Haapaniemenkatu 4 kuuluu alueeseen, jossa kohtaavat erilaiset toiminnot: asuminen, kauppa, toimitilat, hallinto ja julkiset palvelut sek\u00e4 puistot, virkistys- ja liikuntapalvelut sek\u00e4 kaupunkikulttuuri. Kilpailuehdotuksessa on huomioitava ennen kaikkea suunnitelman suhde ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n kaupunki\u00adrakenteeseen ja kaupunkikuvaan. Kilpailuehdotusten odotetaan tukevan tulevaa kaupunkikehityst\u00e4 uutta luovassa hengess\u00e4.<\/p>\n

Kilpailuehdotusten sis\u00e4\u00e4nj\u00e4tt\u00f6 p\u00e4\u00e4ttyy 2019 huhtikuun alussa, jonka j\u00e4lkeen kilpailun j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t arvioivat ehdotukset ja valitsevat voittajan kes\u00e4n aikana. Voittaneen ehdotuksen pohjalta Helsingin kaupunki laatii asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa hankkeen toteuttamisen.<\/p>\n

Rykmentinpuisto, Tuusula<\/h3>\n
\"\"
Rykmentinpuiston keskustan uusi asemakaava vahvistui kes\u00e4kuussa 2017. Kaava mahdollistaa yli 170\u00a0000 kerrosalaneli\u00f6metrin rakentamisen.<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen omistaman Rykmentinpuiston keskuksen uusi asemakaava vahvistui kes\u00e4ll\u00e4 2017, ja se mahdollistaa yli 170 000 kerrosalaneli\u00f6metrin rakentamisen. Aluetta halkoo reilun kilometrin pituinen Rykmentin puistotie. Sen sek\u00e4 muiden p\u00e4\u00e4katujen rakentaminen alkoi kes\u00e4ll\u00e4 2018, ja kadut valmistuvat 2019 loppuun menness\u00e4.<\/p>\n

Alueen tonteista tehtiin ensimm\u00e4iset kaupat vuodenvaihteessa 2017-2018, kun Avain Yhti\u00f6t ja A-Kruunu ostivat alueelta korttelit. Alueen myynti jatkuu my\u00f6s tulevina vuosina.<\/p>\n

Rykmentinpuisto on yksi suuria ja pitk\u00e4kestoisia aluekehitt\u00e4mishankkeita, ja sit\u00e4 voisi verrata kooltaan Helsingin J\u00e4tk\u00e4saareen tai Kruunuvuorenrantaan. Kaikkiaan Rykmentinpuiston alue on ymp\u00e4r\u00f6ivine metsineen, urheilupuistoineen ja hiihtolatuineen l\u00e4hes 500 hehtaarin suuruinen. Vanhalle kasarmialueelle rakentuu l\u00e4hivuosina kutsuva koti 15 000 ihmiselle.<\/p>\n

Kielotie 15, Vantaa<\/h3>\n

\"\"<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t j\u00e4rjesti yhteisty\u00f6ss\u00e4 Vantaan kaupungin ja A-Kruunun kanssa suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun Vantaalla Tikkurilan keskustassa sijaitsevasta kilpailualueesta. Senaatti-kiinteist\u00f6t omistaa noin 90 % kilpailualueesta ja Vantaan kaupunki noin 10 %. Senaatin omistamalla alueella sijaitsee jo tyhjentynyt 70-luvulla rakennettu valtion virastotalo, joka tullaan purkamaan.<\/p>\n

Kilpailun tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 korkeatasoinen tontink\u00e4ytt\u00f6suunnitelma kilpailualueen asemakaavoituksen pohjaksi. Kilpailualueelle kaavoitetaan asuinrakennusoikeutta, josta osan toteuttaa A-Kruunu pitk\u00e4n korkotuen vuokra-asuntotuotantona. Alueelle on my\u00f6s suunnitteilla p\u00e4iv\u00e4koti. Kilpailun voittajaksi valittiin kes\u00e4ll\u00e4 2018 Peab Oy:n kilpailuehdotus \u201dLyhty\u201d. Kohteen kaavoittaminen aloitettiin syksyll\u00e4 2018 ja uusi kaava on vahva arviolta vuonna 2019. Senaatti-kiinteist\u00f6t on solminut kiinteist\u00f6kaupan esisopimukset Peab Oy:n ja A-Kruunu Oy:n kanssa ja lopulliset kiinteist\u00f6kaupat solmitaan uuden kaavan vahvistuttua.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on my\u00f6s valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Vuoden 2018 myyntitavoite 100 miljoonaa euroa saavutettiin suunnitellusti ja ylitettiin vuoden lopussa onnistuneilla kaupoilla, joiden my\u00f6t\u00e4 kiinteist\u00f6jen myynnit ylsiv\u00e4t 118 miljoonaan euroon. Vuoden aikana tehtiin kaikkiaan 118 kiinteist\u00f6kauppaa ja suuria kiinteist\u00f6kehityshankkeita oli k\u00e4ynniss\u00e4 kymmeni\u00e4. Kiinteist\u00f6myyntej\u00e4 tehtiin tasaisesti eri puolella Suomea ja arvokohdemyyntej\u00e4 tehtiin […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":27,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-29","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nKiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on my\u00f6s valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Vuoden 2018 myyntitavoite 100 miljoonaa euroa saavutettiin suunnitellusti ja ylitettiin vuoden lopussa onnistuneilla kaupoilla, joiden my\u00f6t\u00e4 kiinteist\u00f6jen myynnit ylsiv\u00e4t 118 miljoonaan euroon. Vuoden aikana tehtiin kaikkiaan 118 kiinteist\u00f6kauppaa ja suuria kiinteist\u00f6kehityshankkeita oli k\u00e4ynniss\u00e4 kymmeni\u00e4. Kiinteist\u00f6myyntej\u00e4 tehtiin tasaisesti eri puolella Suomea ja arvokohdemyyntej\u00e4 tehtiin […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2018\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-08-30T13:31:12+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"7 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/\",\"name\":\"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg\",\"datePublished\":\"2018-01-29T10:59:15+00:00\",\"dateModified\":\"2024-08-30T13:31:12+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vuosi 2018\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2018\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on my\u00f6s valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Vuoden 2018 myyntitavoite 100 miljoonaa euroa saavutettiin suunnitellusti ja ylitettiin vuoden lopussa onnistuneilla kaupoilla, joiden my\u00f6t\u00e4 kiinteist\u00f6jen myynnit ylsiv\u00e4t 118 miljoonaan euroon. Vuoden aikana tehtiin kaikkiaan 118 kiinteist\u00f6kauppaa ja suuria kiinteist\u00f6kehityshankkeita oli k\u00e4ynniss\u00e4 kymmeni\u00e4. Kiinteist\u00f6myyntej\u00e4 tehtiin tasaisesti eri puolella Suomea ja arvokohdemyyntej\u00e4 tehtiin […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2018","article_modified_time":"2024-08-30T13:31:12+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"7 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/","name":"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg","datePublished":"2018-01-29T10:59:15+00:00","dateModified":"2024-08-30T13:31:12+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-US","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/High-rise-yokuva-1024x512.jpg"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/kiinteistokehittaminen-ja-myynti\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vuosi 2018","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen ja -myynti"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2018","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2415,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29\/revisions\/2415"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}