{"id":35,"date":"2018-01-29T11:00:00","date_gmt":"2018-01-29T11:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?page_id=35"},"modified":"2024-09-09T07:00:28","modified_gmt":"2024-09-09T07:00:28","slug":"vuokraus-ja-palvelut","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","title":{"rendered":"Vuokraus ja palvelut"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin.<\/p>\n

Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 uudistui vuonna 2016. Vuokrat ovat uudessa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 omakustannusperusteisia. Se tarkoittaa, ett\u00e4 vuokraan kohdistetaan kiinteist\u00f6jen kustannukset, kuten yll\u00e4pito ja investoinnit ja omalle p\u00e4\u00e4omalle m\u00e4\u00e4ritelty vaihtoehtoiskustannus, mik\u00e4 on valtion lainanoton korkokustannusten nelj\u00e4n vuoden keskiarvo.\u00a0 Valtion toimitila-asiat on keskitetty Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulle. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 valtion organisaatiot voivat vuokrata tiloja vain Senaatti-kiinteist\u00f6jen kautta.<\/p>\n

Valtiontalouden tarkastusvirasto<\/a> (VTV) ja Deloitte<\/a> julkaisivat vuonna 2018 raportit, joissa otettiin kantaa Senaatin toimintaan ja valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n

Deloitte: Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4n toimivuuden arviointi, pdf<\/a><\/p>\n

Valtiontalouden tarkastusvirasto: Valtion liiketoiminnan j\u00e4rjest\u00e4minen, pdf<\/a><\/p>\n

Senaatin toiminta ja valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 ovat eduskunnan tarkastusvaliokunnan, VTV:n ja Deloitten mukaan perusteiltaan kunnossa.<\/p><\/blockquote>\n

VTV:n tarkastuksen mukaan Senaatin toiminta on avointa, toimintamuoto liikelaitoksena on sen teht\u00e4v\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta perusteltu ja liikelaitosmuotoisuus tuottaa valtiolle my\u00f6s konsernitason hy\u00f6tyj\u00e4.<\/p>\n

Deloitten raportissa todettiin vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4n toteuttavan valtion kokonaisetua ja eduskunnana tavoitteita. Raportti sis\u00e4lsi my\u00f6s joitain vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4n parannusehdotuksia, ja lis\u00e4ksi Senaatti on itse tunnistanut kehitysalueita. Talouspoliittinen ministerivaliokunta k\u00e4sitteli ehdotuksia syyskuun kokouksessaan.<\/p>\n

Sovittujen muutosten seurauksena\u00a0 valtioasiakkaiden vuokrauksen tulos laskee l\u00e4hes nollaan vuoden 2020 alussa annettavan vuokranalennuksen j\u00e4lkeen.<\/p><\/blockquote>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen vuoden 2018 vuokraustoiminnan liikevaihto oli 638,5 (620,8) milj. euroa. Liikevaihto kasvoi 2,2 % vuodesta 2017.<\/p>\n

Senaatilla on noin 2 900 toimitilavuokraopimusta ja vuokrattavia tiloja 5,9 milj. neli\u00f6metri\u00e4. Eniten sopimuksia on toimistot -toimialalla ja vuokratuloista l\u00e4hes puolet tulee Etel\u00e4-Suomen alueelta p\u00e4\u00e4osin p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulta.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Vuokraustoiminnan liikevaihto ja k\u00e4ytt\u00f6kate<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nVuokraustoim.liikevaihto (milj. euroa)<\/th>\nVuokrakate (milj. euroa)<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n625<\/td>\n363<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n622<\/td>\n358<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n599<\/td>\n319<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n621<\/td>\n326<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n638<\/td>\n286<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Vuokrauksen liikevaihdon jakautuminen alueittain<\/caption>\n
Alue<\/th>\nLiikevaihto (milj. euroa)<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Etel\u00e4-Suomi<\/td>\n285<\/td>\n<\/tr>\n
L\u00e4nsi-Suomi<\/td>\n172<\/td>\n<\/tr>\n
It\u00e4-Suomi<\/td>\n116<\/td>\n<\/tr>\n
Pohjois-Suomi<\/td>\n65<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n
Vuokraustoiminnan liikevaihdon jakautuminen toimialoittain 2014\u20132018<\/caption>\n
Toimiala<\/th>\nLiikevaihto (milj. euroa)<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n231<\/td>\n<\/tr>\n
Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n200<\/td>\n<\/tr>\n
Toimistot<\/td>\n207<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Yhteens\u00e4<\/td>\n11,05<\/td>\n9,98<\/td>\n15,96<\/td>\n15,69<\/td>\n13,71<\/td>\n13,01<\/td>\n<\/tr>\n<\/tfoot>\n
<\/td>\nPuolustus ja turvallisuus<\/td>\nMinisteri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\nToimistot<\/td>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset neli\u00f6vuokrat toimialoittain ja alueittain, euroa \/ kk\u00a0<\/caption>\n
euroa \/ kk<\/strong><\/td>\n2018<\/strong><\/td>\n2017<\/strong><\/td>\n2018<\/strong><\/td>\n2017<\/strong><\/td>\n2018<\/strong><\/td>\n2017<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Etel\u00e4-Suomi<\/td>\n7,52<\/td>\n5,74<\/td>\n18,97<\/td>\n18,67<\/td>\n16,28<\/td>\n15,46<\/td>\n<\/tr>\n
L\u00e4nsi-Suomi<\/td>\n10,72<\/td>\n9,32<\/td>\n13,41<\/td>\n12,77<\/td>\n12,45<\/td>\n12,19<\/td>\n<\/tr>\n
It\u00e4-Suomi<\/td>\n13,02<\/td>\n12,08<\/td>\n9,10<\/td>\n8,94<\/td>\n13,40<\/td>\n11,83<\/td>\n<\/tr>\n
Pohjois-Suomi<\/td>\n7,26<\/td>\n7,51<\/td>\n10,07<\/td>\n10,04<\/td>\n10,036<\/td>\n9,92<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen eri toimialojen v\u00e4lill\u00e4 vuokratasoissa on eroja, mik\u00e4 johtuu muun muassa siit\u00e4, ett\u00e4 rakennukset eroavat toisistaan i\u00e4lt\u00e4\u00e4n, arkkitehtuuriltaan, kunnoltaan, k\u00e4ytt\u00f6tarkoitukseltaan ja sijainniltaan.<\/p>\n

Toimitilojen k\u00e4ytt\u00f6aste hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla<\/h2>\n

Toimitilojen vajaak\u00e4ytt\u00f6aste pysyi l\u00e4hes edellisen vuoden tasolla. Se oli edelleen hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla 5,9 (6,0) %.<\/p>\n

Valtionhallintoon kuuluvien asiakkaiden osuus vuokraustoiminnan ja palveluiden liikevaihdosta joulukuussa oli 91,2 %. Liikelaitoksena Senaatti-kiinteist\u00f6t voi vuokrata ja tarjota palveluitaan ensisijaisesti valtionhallinnolle.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste, 2014-2018, [%]<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nVajaak\u00e4ytt\u00f6aste<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n6.1<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n6.7<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n6.8<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n6<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n5.9<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n
Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste toimialoittain, 2018, [%]<\/caption>\n
Toimiala<\/th>\nVajaak\u00e4ytt\u00f6aste<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n4.5<\/td>\n<\/tr>\n
Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n9.7<\/td>\n<\/tr>\n
Toimistot<\/td>\n6.9<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Toimitilapalveluilla on kysynt\u00e4\u00e4<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t myi kertomusvuonna palveluita kaikkiaan 17,1 (15,3) milj. eurolla. Myyt\u00e4v\u00e4t palvelut muodostuvat p\u00e4\u00e4osin toimitilapalveluista. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t toimitilapalvelut ovat puhtaus- (10,5 milj. euroa) sek\u00e4 aula- ja turvallisuuspalvelut (5,6 milj. euroa), jotka muodostavat toimitilapalveluiden liikevaihdosta 94 %.<\/p>\n

\"\"

Case: Uusi ikkunanpesurobotti surisee Senaatin pilotissa<\/h3>

Senaatti-kiinteist\u00f6t seuraa tiiviisti, mit\u00e4 robottimarkkinoilla tapahtuu ja testaa, miten siivousrobotteja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 toimitilapalvelujen kehitt\u00e4misess\u00e4. Nyt pilotoinnissa on ikkunanpesurobotti.<\/p>Lue koko artikkeli<\/a><\/div>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Palveluiden myynnin kehittyminen, [milj. euroa]<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nmilj. euroa<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2014<\/td>\n13.3<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n14.3<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n14.7<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n15.3<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n17.1<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n

Kertomusvuonna Senaatti panosti s\u00e4hk\u00f6isiin toimitilapalveluihin ja erityisesti s\u00e4hk\u00f6isen tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4miseen. Varausj\u00e4rjestelm\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 valtakunnallisesti kaikissa Senaatin yhteisk\u00e4ytt\u00f6isiss\u00e4 kokouskeskuksissa. Suurin yksitt\u00e4inen asiakas on ministeri\u00f6t, joiden omia neuvottelutiloja hallinnoidaan tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Jatkossa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 se tuottaa enemm\u00e4n tietoa my\u00f6s tilojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. My\u00f6s j\u00e4rjestelm\u00e4n mobiilisovellusta testataan vuonna 2019.<\/p>\n

Muita Senaatin s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 toimitilapalveluja ovat muun muassa kiinteist\u00f6jen ajankohtaiseen tiedottamiseen k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t infon\u00e4yt\u00f6t, tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n lis\u00e4palveluna tarjottavat ovenpieli- ja koontin\u00e4yt\u00f6t sek\u00e4 virtuaaliset aulapalvelut.<\/p>\n

Toimitilapalveluiden kysynt\u00e4 kasvaa tulevaisuudessa, kun asiakkaat siirt\u00e4v\u00e4t toimitiloihin liittyvi\u00e4 palveluita Senaatille hoidettaviksi.<\/p>\n

Palveluiden keskitt\u00e4misell\u00e4 saavutetaan yleens\u00e4 suoria kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi palveluiden tuottaminen keskitetysti mahdollistaa palveluiden kest\u00e4v\u00e4n hankinnan ja kehitt\u00e4misen sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulman huomioimisen yhteisty\u00f6ss\u00e4 palvelutuottajien kanssa. My\u00f6s palveluiden sis\u00e4ll\u00f6n muuttaminen kesken sopimuskauden asiakkaan tarpeiden muuttuessa pyrit\u00e4\u00e4n j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n joustavasti.<\/p>\n

Palveluiden kilpailuttamisessa sek\u00e4 palveluiden laadun kehitt\u00e4misess\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6t toimii yhteisty\u00f6ss\u00e4 Hansel Oy:n kanssa.<\/p>\n

 <\/p>\n

Lue lis\u00e4\u00e4 vastuulliset hankinnat -osiosta.<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6t vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin. Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 uudistui vuonna 2016. Vuokrat ovat uudessa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 omakustannusperusteisia. Se tarkoittaa, ett\u00e4 vuokraan kohdistetaan kiinteist\u00f6jen kustannukset, kuten yll\u00e4pito ja investoinnit ja omalle p\u00e4\u00e4omalle m\u00e4\u00e4ritelty vaihtoehtoiskustannus, mik\u00e4 on valtion […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":27,"menu_order":4,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-35","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nVuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Vuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6t vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin. Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 uudistui vuonna 2016. Vuokrat ovat uudessa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 omakustannusperusteisia. Se tarkoittaa, ett\u00e4 vuokraan kohdistetaan kiinteist\u00f6jen kustannukset, kuten yll\u00e4pito ja investoinnit ja omalle p\u00e4\u00e4omalle m\u00e4\u00e4ritelty vaihtoehtoiskustannus, mik\u00e4 on valtion […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Yhteiskuntavastuuraportti 2018\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-09-09T07:00:28+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/\",\"name\":\"Vuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg\",\"datePublished\":\"2018-01-29T11:00:00+00:00\",\"dateModified\":\"2024-09-09T07:00:28+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vuosi 2018\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Vuokraus ja palvelut\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/\",\"name\":\"Yhteiskuntavastuuraportti 2018\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Vuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Vuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6t vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin. Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 uudistui vuonna 2016. Vuokrat ovat uudessa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 omakustannusperusteisia. Se tarkoittaa, ett\u00e4 vuokraan kohdistetaan kiinteist\u00f6jen kustannukset, kuten yll\u00e4pito ja investoinnit ja omalle p\u00e4\u00e4omalle m\u00e4\u00e4ritelty vaihtoehtoiskustannus, mik\u00e4 on valtion […]","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","og_site_name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2018","article_modified_time":"2024-09-09T07:00:28+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"3 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","name":"Vuokraus ja palvelut - Yhteiskuntavastuuraportti 2018","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg","datePublished":"2018-01-29T11:00:00+00:00","dateModified":"2024-09-09T07:00:28+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-US","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/tilastokeskus-1024x512.jpg"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vuosi 2018","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Kiinteist\u00f6varallisuus ja palvelut","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Vuokraus ja palvelut"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/","name":"Yhteiskuntavastuuraportti 2018","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/35","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=35"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/35\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2446,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/35\/revisions\/2446"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=35"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}