{"id":35,"date":"2018-01-29T11:00:00","date_gmt":"2018-01-29T11:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/?page_id=35"},"modified":"2024-09-09T07:00:28","modified_gmt":"2024-09-09T07:00:28","slug":"vuokraus-ja-palvelut","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2018\/vuosi-2018\/kiinteistovarallisuus-ja-palvelut\/vuokraus-ja-palvelut\/","title":{"rendered":"Vuokraus ja palvelut"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Senaatti-kiinteist\u00f6t vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin.<\/p>\n
Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 uudistui vuonna 2016. Vuokrat ovat uudessa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 omakustannusperusteisia. Se tarkoittaa, ett\u00e4 vuokraan kohdistetaan kiinteist\u00f6jen kustannukset, kuten yll\u00e4pito ja investoinnit ja omalle p\u00e4\u00e4omalle m\u00e4\u00e4ritelty vaihtoehtoiskustannus, mik\u00e4 on valtion lainanoton korkokustannusten nelj\u00e4n vuoden keskiarvo.\u00a0 Valtion toimitila-asiat on keskitetty Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulle. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 valtion organisaatiot voivat vuokrata tiloja vain Senaatti-kiinteist\u00f6jen kautta.<\/p>\n
Kertomusvuonna Senaatti panosti s\u00e4hk\u00f6isiin toimitilapalveluihin ja erityisesti s\u00e4hk\u00f6isen tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4miseen. Varausj\u00e4rjestelm\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 valtakunnallisesti kaikissa Senaatin yhteisk\u00e4ytt\u00f6isiss\u00e4 kokouskeskuksissa. Suurin yksitt\u00e4inen asiakas on ministeri\u00f6t, joiden omia neuvottelutiloja hallinnoidaan tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Jatkossa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 se tuottaa enemm\u00e4n tietoa my\u00f6s tilojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. My\u00f6s j\u00e4rjestelm\u00e4n mobiilisovellusta testataan vuonna 2019.<\/p>\n
Muita Senaatin s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 toimitilapalveluja ovat muun muassa kiinteist\u00f6jen ajankohtaiseen tiedottamiseen k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t infon\u00e4yt\u00f6t, tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n lis\u00e4palveluna tarjottavat ovenpieli- ja koontin\u00e4yt\u00f6t sek\u00e4 virtuaaliset aulapalvelut.<\/p>\n
Toimitilapalveluiden kysynt\u00e4 kasvaa tulevaisuudessa, kun asiakkaat siirt\u00e4v\u00e4t toimitiloihin liittyvi\u00e4 palveluita Senaatille hoidettaviksi.<\/p>\n
Palveluiden keskitt\u00e4misell\u00e4 saavutetaan yleens\u00e4 suoria kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi palveluiden tuottaminen keskitetysti mahdollistaa palveluiden kest\u00e4v\u00e4n hankinnan ja kehitt\u00e4misen sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulman huomioimisen yhteisty\u00f6ss\u00e4 palvelutuottajien kanssa. My\u00f6s palveluiden sis\u00e4ll\u00f6n muuttaminen kesken sopimuskauden asiakkaan tarpeiden muuttuessa pyrit\u00e4\u00e4n j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n joustavasti.<\/p>\n
Palveluiden kilpailuttamisessa sek\u00e4 palveluiden laadun kehitt\u00e4misess\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6t toimii yhteisty\u00f6ss\u00e4 Hansel Oy:n kanssa.<\/p>\n