{"id":105,"date":"2018-01-29T11:20:19","date_gmt":"2018-01-29T11:20:19","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?page_id=105"},"modified":"2020-04-15T05:57:59","modified_gmt":"2020-04-15T05:57:59","slug":"tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/","title":{"rendered":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen"},"content":{"rendered":"

Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6yksik\u00f6n tarjoamia johdon ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6palveluja, joita sis\u00e4llytettiin l\u00e4hes kaikkiin merkitt\u00e4viin ratkaisuprojekteihin.<\/p>\n

Senaatti vahvisti kertomusvuonna monitieteist\u00e4 osaajajoukkoaan uusilla asiantuntijoilla, mik\u00e4 lis\u00e4si entisest\u00e4\u00e4n johdon ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6palveluiden kattavuutta ja mahdollisti asiakkaiden entist\u00e4 monipuolisemman tukemisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6muutoksissa.<\/p>\n

Keskeinen asiantuntijapalvelu on muutosjohtamisen tuki, jonka avulla tehtiin tutuiksi muuttuvia ty\u00f6nteon tapoja ja monitilaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimimisen edellytyksi\u00e4.\u00a0 Ratkaisuprojektien hyv\u00e4n asiakaskokemuksen varmistamiseen kehitettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto- ja j\u00e4lkiarviointituotteet, joilla varmistetaan, ett\u00e4 ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suunnitellulla tavalla ja tavoiteltu toimintakulttuurin muutos toteutuu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.<\/p>\n

\"\"
Case: Merikasarmi k\u00e4y l\u00e4pi mittavan uudistuksen<\/strong>
Merikasarmin uudistuksen visiona on, ett\u00e4 koko ulkoministeri\u00f6 ty\u00f6skentelee moderneilla tavoilla ja v\u00e4lineill\u00e4 t\u00e4ysin uudistetuissa tiloissa, henkil\u00f6st\u00f6 voi hyvin ja on innostunut ty\u00f6st\u00e4\u00e4n, ja fyysiset tilat tukevat digitaalista tietoty\u00f6t\u00e4\u201d, kertoo Senaatti-kiinteist\u00f6jen muutosjohtamisen asiantuntija Pertti Siekkinen<\/strong>.<\/p>\n

Merikasarmin suunnittelussa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa on ollut vuonna 2018 laadittu ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6suunnitelma. \u201dTy\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6suunnitelmaan kirjattiin, mit\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n kanssa tehd\u00e4\u00e4n, jotta muutos onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteisty\u00f6 eri osapuolten kesken on Merikasarmin uudistuksessa ollut tiivist\u00e4, jotta suuri projekti otettaisiin hyvin vastaan ja se sujuisi my\u00f6s henkil\u00f6st\u00f6n kannalta mutkattomasti.<\/p>\n

Lue miten Merikasarmia uudistetaan moderniksi valtioneuvoston tilaksi.<\/a><\/figcaption><\/figure>\n

Palvelumuotoilun keinoin kohti valtion yhteist\u00e4 asiakaspalvelua<\/h2>\n

Senaatti laajensi asiakkaille tarjottavaa palveluvalikoimaansa palvelumuotoilulla, josta konkreettisena esimerkkin\u00e4 on Lintulahdenkuja 2 uuden toimistorakennuksen asiakaspalvelutilojen suunnittelu.<\/p>\n

\"\"
Case: Asiakaspalvelu uudistettiin palvelumuotoilun keinoin<\/strong>
“Valtionhallinnon palveluja kehitet\u00e4\u00e4n usealla suunnalla yh\u00e4 asiakasl\u00e4ht\u00f6isemmiksi, joten palvelumuotoilun hy\u00f6dynt\u00e4minen yleistyy projekteissamme tulevaisuudessa.\u201d ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6yksik\u00f6n asiantuntija Riikka Manninen<\/strong> kertoo. Ajankohtaisena esimerkkin\u00e4 on S\u00f6rn\u00e4isiin vuonna 2019 valmistunut uusi toimistorakennus, jonka asiakaspalvelutilat uudistettiin palvelumuotoilua hy\u00f6dynt\u00e4en.<\/p>\n

Asiakaspalvelu uudistettiin palvelumuotoilun keinoin<\/a><\/figcaption><\/figure>\n

Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 tukea vaikuttavammalle toiminnalle<\/h2>\n

Senaatti on uuden strategian my\u00f6t\u00e4 alkanut yh\u00e4 systemaattisemmin analysoida toimitilamuutosten vaikutusta asiakkaan toimintaan. Vaikuttavuusarvioinnit ovat keskeinen osa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa ja investointien priorisointia. Analysoinnin tuloksena on selvinnyt, ett\u00e4 ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6muutosten toiminnalliset ja rahalliset hy\u00f6dyt saattavat olla paljon suuremmat toimitilakustannusten nousuun n\u00e4hden.<\/p>\n

Vaikuttavuusarviointia on tehty erityisesti k\u00e4ytt\u00f6sidonnaisissa tiloissa ty\u00f6skenteleviss\u00e4 organisaatioissa kuten poliisi, puolustusvoimat, vankilat.\u00a0 Kertomusvuonna vaikutusarviointia laajennettiin toimistoissa tietoty\u00f6t\u00e4 tekeviin organisaatioihin.<\/p>\n

Lis\u00e4\u00e4 suorituskyky\u00e4 tietoty\u00f6h\u00f6n<\/h2>\n

Valtiolla on l\u00e4hes 50\u00a0000 toimistoty\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, joista 22 000 ty\u00f6skentelee monitilaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \u00a0Senaatin asiakastyytyv\u00e4isyystutkimuksen mukaan 48 % kokee monitilaymp\u00e4rist\u00f6n parantaneen suorituskyky\u00e4\u00e4n. \u00a0Senaatti mittaa tietoty\u00f6n suorituskyky\u00e4 Fiksun ty\u00f6n (Smart WoW-) kyselyn avulla niiss\u00e4 asiakasorganisaatioissa, joissa on k\u00e4ynniss\u00e4 ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6projekti. \u00a0Ennen ja j\u00e4lkeen muutosten tehtyjen tutkimustulosten mukaan ty\u00f6ntekij\u00e4t itse kokevat, ett\u00e4 monitilassa ty\u00f6t sujuvat paremmin, he ovat tehokkaampia ja tekev\u00e4t parempaa laatua kuin aiemmin.<\/p>\n

Toiminnallisten konseptien kehitt\u00e4mist\u00e4 jatkettiin<\/h2>\n

Ratkaisuprojektien painopiste on siirtynyt vuoden aikana yh\u00e4 enemm\u00e4n kohti k\u00e4ytt\u00f6sidonnaisia tiloja. Organisaatiokohtaisia toiminnallisia konsepteja tuotettiin k\u00e4ytt\u00f6sidonnaisia erikoistiloja tarvitsevien asiakkaiden kanssa, kuten tutkimus-, kulttuuri- ja taidelaitokset sek\u00e4 osa virastoista.<\/p>\n

Valtakunnallisten konseptien kehitt\u00e4mist\u00e4 jatkettiin muun muassa oikeushallinnon, poliisihallinnon, puolustusvoimien ja valtion koulukotien kanssa.<\/p>\n

Valtion koulukotien toiminta- ja toimitilakonsepti konkretisoituu Vuorelan koulukodissa vuoden 2020 alkukev\u00e4\u00e4st\u00e4.<\/p>\n

\"\"
Case: Vuorelan koulukodissa testataan uutta konseptia<\/strong>
Jotta koulukodit saataisiin vastaamaan nykyp\u00e4iv\u00e4n ja tulevaisuuden tarpeisiin, Valtion koulukodit ja Senaatti-kiinteist\u00f6t ryhtyiv\u00e4t luomaan uutta toiminta- ja toimitilakonseptia alkukev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Tavoitteena oli kokonaisuus, jossa yhdistyv\u00e4t yhteiset toimintatavat, hoidollisuus, terapeuttisuus ja turvallisuus.<\/p>\n

Valtion viiden koulukodin tilat p\u00e4ivittyv\u00e4t tulevina vuosina vastaamaan entist\u00e4 paremmin asukkaidensa tarpeisiin. Uusi toiminta- ja toimitilakonsepti t\u00e4ht\u00e4\u00e4 entist\u00e4 suurempaan vaikuttavuuteen korostamalla tilojen ja toiminnan terapeuttisuutta. Pisimm\u00e4ll\u00e4 ollaan Vuorelan koulukodissa, jonka uudistus valmistuu alkuvuonna 2020.<\/p>\n

Astu peremm\u00e4lle \u2013 Vuorelan koulukoti n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mallia<\/a><\/figcaption><\/figure>\n

Puolustusvoimien ensimm\u00e4iset uuden konseptin mukaiset, joustavat ja muunneltavat toimistotilat otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n joulukuussa 2019 Puolustusvoimien J\u00e4rjestelm\u00e4keskuksen Tampereen Aitovuoren toimipisteess\u00e4. Sen 300 ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 vastaavat muun muassa Suomen puolustushankinnoista ja armeijan materiaalin teknisest\u00e4 hallinnasta.<\/p>\n

\"\"
Case: Suomen puolustushankinnat suunnitellaan monitilaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4<\/strong>
J\u00e4rjestelm\u00e4keskuksen asiantuntijat ovat Puolustusvoimien liikkuvinta henkil\u00f6st\u00f6\u00e4. Tampereella heit\u00e4 odottaa nyt moderni kotitukikohta, josta l\u00f6ytyy sopiva tila niin kollegojen tapaamiseen kuin arkaluontoisten t\u00f6iden hoitamiseenkin.<\/p>\n

Suomen puolustushankinnat suunnitellaan monitilaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4<\/a><\/figcaption><\/figure>\n

Tehokkaat tilaratkaisut tuovat my\u00f6s s\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4<\/h2>\n

Uusilla ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ratkaisuilla tavoitellaan my\u00f6s s\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 valtion toimitilakustannuksiin. Senaatin s\u00e4\u00e4st\u00f6tavoitteet eteniv\u00e4t odotettu nopeammin. Vuonna 2019 toimitiloissa, joissa asiakkaan ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 oli kehitetty yhteisess\u00e4 tilaratkaisuprojektissa, oli tilatehokkuus (m2\/henkil\u00f6ty\u00f6vuosi) parantunut 35 %. Toimitilakustannukset henkil\u00f6ty\u00f6vuotta kohden (\u20ac\/HTV) alenivat 7 %.<\/p>\n

Mist\u00e4 s\u00e4\u00e4st\u00f6t syntyiv\u00e4t vuonna 2019<\/h4>\n

Uudet tilaratkaisuprojektit\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 9 milj. euroa
\nKiinteist\u00f6jen myynti\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a02 milj. euroa
\nSovitut s\u00e4\u00e4st\u00f6t yhteens\u00e4\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 11 milj. euroa<\/strong>
\nS\u00e4\u00e4st\u00f6tavoite vuonna 2019\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 8\u00a0 milj. euro<\/p>\n

Yhteiskehitt\u00e4mist\u00e4 yli hallinnon rajojen Ty\u00f6 2.0 -hankkeessa<\/h2>\n

Valtiovarainministeri\u00f6n (VM) vet\u00e4m\u00e4\u00e4 Ty\u00f6 2.0 -hanketta on viety eteenp\u00e4in koko valtionhallintoa osallistavasti VM:n, Senaatti-kiinteist\u00f6jen, Valtiokonttorin ja Valtorin yhteisell\u00e4 ty\u00f6ryhm\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n

Suurin ponnistus vuonna 2019 on ollut Ty\u00f6 2.0 LAB-projekti, jossa tuotettiin yhteiskehitt\u00e4misen tila valtionhallinnon organisaatioiden lis\u00e4ksi my\u00f6s muun julkisen sektorin ja yksityissektorilla toimivien sidosryhmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n

Tavoitteena on organisaatiorajat ylitt\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n ja ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isen ty\u00f6skentelyn tukeminen. Kehitt\u00e4misen avuksi muun muassa koulutettiin fasilitoijaverkosto ja is\u00e4nn\u00e4n\/em\u00e4nn\u00e4n roolissa toimivat `hostit\u00b4 osallistujaorganisaatoista. Kyseess\u00e4 on kaksivuotinen kokeilu, jonka onnistumista tullaan seuraamaan tutkimuksellisin menetelmin ja toimintakonseptia kehitet\u00e4\u00e4n jatkuvasti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4palautteen perusteella eteenp\u00e4in. Tutustu TY\u00d6 2.0 Labiin<\/a>.<\/p>\n

Valtiolla t\u00f6iss\u00e4 – yhteisiss\u00e4 tiloissa vuoden keskeinen kehitysteema<\/h2>\n

Ty\u00f6n tekeminen ja tilojen k\u00e4ytt\u00f6 valtiolla on isojen muutosten edess\u00e4. Samaan aikaan kun ty\u00f6n tekeminen muuttuu paikasta riippumattomaksi, yh\u00e4 useampi kansalainen asioi digitaalisesti.<\/p>\n

\"\"
Case: Yhteisk\u00e4ytt\u00f6isyys yleistyy valtiolla – 5 havaintoa ty\u00f6n muutoksesta<\/strong>
Ty\u00f6n tekeminen ja tilojen k\u00e4ytt\u00f6 valtiolla on isojen muutosten edess\u00e4. Samaan aikaan kun ty\u00f6n tekeminen muuttuu paikasta riippumattomaksi, yh\u00e4 useampi kansalainen asioi digitaalisesti. Kertomusvuonna Senaatti-areenassa pohdittiin miten tilojen yhteisk\u00e4ytt\u00f6isyys muuttaa ty\u00f6n tekemist\u00e4 ja mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 se antaa.<\/p>\n

Yhteisk\u00e4ytt\u00f6isyys yleistyy valtiolla – 5 havaintoa ty\u00f6n muutoksesta<\/a><\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

Senaatissa on tuotettu strategia yhteisk\u00e4ytt\u00f6isyyden edist\u00e4miselle valtionhallinnossa. Yhteisk\u00e4ytt\u00f6isille tiloille laaditaan my\u00f6s oma ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6konsepti, jossa otetaan huomioon valtion toimitilastrategian p\u00e4ivitys.<\/p>\n

Ajankohtaisina esimerkkein\u00e4 ovat Poriin suunniteltu kaksitoista valtion virastoa ja useita Porin kaupungin toimijoita k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4 yhteisk\u00e4ytt\u00f6virasto ja Porvoossa Maanmittauslaitoksen ja Veron yhteiset tilat, joiden toteuttaminen aloitettiin vuoden 2019 aikana.<\/p>\n

Toimitila- ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6johtaminen haltuun<\/h2>\n

Keskeinen kehitysteema vuonna 2019 on ollut toimitila- ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6johtaminen, jota on edistetty Senaatin sis\u00e4isill\u00e4 koulutuksilla. Senaatin tavoitteena on, ett\u00e4 asiakkaat antavat Senaatin hoidettavaksi toimitilajohtamiseen liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6yksikk\u00f6 edisti t\u00e4t\u00e4 tavoitetta \u00a0perehdytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 asiakasorganisaatiot ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6johtamisen kokonaisvaltaiseen toimintamalliin, jossa ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6 (fyysisen\u00e4, virtuaalisena\/digitaalisena ja sosiaalisena kokonaisuutena) otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n strategisena resurssina organisaation ydintoiminnan tueksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6yksik\u00f6n tarjoamia johdon ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6palveluja, joita sis\u00e4llytettiin l\u00e4hes kaikkiin merkitt\u00e4viin ratkaisuprojekteihin. Senaatti vahvisti kertomusvuonna monitieteist\u00e4 osaajajoukkoaan uusilla asiantuntijoilla, mik\u00e4 lis\u00e4si entisest\u00e4\u00e4n johdon ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6palveluiden kattavuutta ja mahdollisti asiakkaiden entist\u00e4 monipuolisemman tukemisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6muutoksissa. Keskeinen asiantuntijapalvelu on muutosjohtamisen tuki, jonka avulla tehtiin tutuiksi muuttuvia ty\u00f6nteon […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":103,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-105","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nTy\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2020-04-15T05:57:59+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"6 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/\",\"name\":\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg\",\"datePublished\":\"2018-01-29T11:20:19+00:00\",\"dateModified\":\"2020-04-15T05:57:59+00:00\",\"description\":\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vastuullisuus Senaatissa\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6t\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\",\"name\":\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","og_description":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/","og_site_name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","article_modified_time":"2020-04-15T05:57:59+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"6 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/","name":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg","datePublished":"2018-01-29T11:20:19+00:00","dateModified":"2020-04-15T05:57:59+00:00","description":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen ja uusien ty\u00f6nteon tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto jatkuivat valtiolla. Asiakkaat hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti Senaatin valtakunnallisen","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-US","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/03\/Narjus-Pakkanen-Inkeroinen_9537_121119_768x511px.jpg"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/tilatehokkuus-ja-yhteiskayttoisyys\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vastuullisuus Senaatissa","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6t","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/tyoymparistot\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"Ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4minen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/","name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/105","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=105"}],"version-history":[{"count":13,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/105\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3362,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/105\/revisions\/3362"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/103"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=105"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}