{"id":121,"date":"2018-01-29T12:09:03","date_gmt":"2018-01-29T12:09:03","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?page_id=121"},"modified":"2020-09-10T10:19:36","modified_gmt":"2020-09-10T10:19:36","slug":"gri","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/gri\/","title":{"rendered":"GRI"},"content":{"rendered":"
[vc_row][vc_column][senaatti_hero heading_size=”title_small” image_position_vertical=”top” hide_gradient=”true” smaller_hero=”true” heading=”Hyv\u00e4t sis\u00e4olosuhteet syntyv\u00e4t yhteisty\u00f6ss\u00e4” image=”3135″ text=”Senaatti on panostanut sis\u00e4ilmaongelmien ehk\u00e4isemiseen monin eri keinoin yhteisty\u00f6ss\u00e4 kumppaniverkostonsa kanssa. Asiakkaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta hyv\u00e4t sis\u00e4olosuhteet ovat yksi vastuullisuuden olennaisista n\u00e4k\u00f6kohdista.<\/p>\n
\u201dOlemme Senaatin pitk\u00e4aikainen kumppani. Siivoojillamme ovat t\u00e4rke\u00e4 rooli hyvien sis\u00e4olosuhteiden edist\u00e4misess\u00e4. Heill\u00e4 on erinomainen ammattitaito, he tuntevat tilat ja huomaavat helposti ep\u00e4kohdat. Senaatin toimintamalli, jossa siivoojat toimivat sis\u00e4ilma-agentteina on mielest\u00e4ni alan toimintaa edist\u00e4v\u00e4\u00e4 sek\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n ammattiryhm\u00e4n hienoa esille tuomista.\u201d<\/em><\/p>\n Petri Halonen,<\/strong> Lis\u00e4tietoja Senaatti-kiinteist\u00f6jen viestint\u00e4 Outi.Tarkka@senaatti.fi<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n
\nasiakkuusjohtaja, ISS” mobile_image=”3183″][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/2″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text]\n\n
\n 102 – Yleinen sis\u00e4lt\u00f6<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/thead>\n\n \n Sis\u00e4lt\u00f6<\/td>\n Sijainti raportissa<\/td>\n Huomiot ja tarkennukset<\/td>\n<\/tr>\n \n Organisaation kuvaus<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-1<\/strong><\/td>\n Raportoivan organisaation nimi<\/td>\n Senaatti<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-2<\/strong><\/td>\n Toimialat, bra\u0308ndit, tuotteet ja palvelut<\/td>\n Liiketoiminta ja palvelut<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-3<\/strong><\/td>\n Organisaation pa\u0308a\u0308konttorin sijainti<\/td>\n Organisaatio<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-4<\/strong><\/td>\n Toimintamaat<\/td>\n Organisaatio<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-5<\/strong><\/td>\n Organisaation omistusrakenne ja yhtio\u0308muoto<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-6<\/strong><\/td>\n Markkina-alueet, toimialat<\/td>\n Liiketoiminta ja palvelut<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-7<\/strong><\/td>\n Raportoivan organisaation koko<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-8<\/strong><\/td>\n Tietoa palkansaajista ja muista tyo\u0308ntekijo\u0308ista\u0308<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-9<\/strong><\/td>\n Toimitusketju<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-10<\/strong><\/td>\n Merkitta\u0308va\u0308t muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa<\/td>\n <\/td>\n Ei merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia vuonna 2019.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-11<\/strong><\/td>\n Varovaisuusperiaatteen soveltaminen<\/td>\n <\/td>\n Senaatti noudattaa kaikessa toiminnassa lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n vaatimuksia ja rakentamisessa rakennusm\u00e4\u00e4r\u00e4yksi\u00e4, jossa n\u00e4m\u00e4 asiat otetaan huomioon. Erillist\u00e4 prosessia t\u00e4h\u00e4n ei ole.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-12<\/strong><\/td>\n Organisaation hyva\u0308ksyma\u0308t tai edista\u0308ma\u0308t ulkopuolisten toimijoiden periaatteet tai aloitteet<\/td>\n Toimialan kehitt\u00e4miseen osallistuminen<\/a><\/td>\n Senaatti on sitoutunut toimitilakiinteist\u00f6jen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025 sek\u00e4 WWF:n Green Office ymp\u00e4rist\u00f6ohjelmaan.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-13<\/strong><\/td>\n Ja\u0308senyydet ja\u0308rjesto\u0308issa\u0308 ja edunvalvontaorganisaatioissa<\/td>\n Sidosryhm\u00e4t<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Strategia<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-14<\/strong><\/td>\n Toimitusjohtajan katsaus<\/td>\n Toimitusjohtajan katsaus<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-15<\/strong><\/td>\n Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet<\/td>\n Riskienhallinta<\/a>
\nToimintaymp\u00e4rist\u00f6<\/a><\/td>\n<\/td>\n<\/tr>\n \n Eettiset toimintaperiaatteet<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-16<\/strong><\/td>\n Arvot ja liiketoimintaperiaatteet<\/td>\n Henkil\u00f6st\u00f6<\/a><\/td>\n Arvot on luotu yhteisty\u00f6ss\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n kanssa. Senaatilla on kattava perehdytt\u00e4misohjelma, jossa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi Senaatin toimintaperiaatteet ml. arvot. Eettinen toimintatapa Senaatissa -tentin suorittaminen on kaikille pakollinen.<\/td>\n<\/tr>\n \n Hallitus<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-18<\/strong><\/td>\n Hallintorakenne<\/td>\n Hallinto ja johtaminen<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-22<\/strong><\/td>\n Hallituksen kokoonpano<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-23<\/strong><\/td>\n Hallituksen puheenjohtaja<\/td>\n Hallinto ja johtaminen<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-24<\/strong><\/td>\n Hallituksen valinta<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-35<\/strong><\/td>\n Hallituksen ja ylimma\u0308n johdon palkitseminen<\/td>\n Palkitseminen<\/a><\/td>\n Senaatti raportoi hallitukselle ja johtoryhm\u00e4lle maksetut palkkiot<\/td>\n<\/tr>\n \n Sidosryhm\u00e4t<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-40<\/strong><\/td>\n Luettelo organisaation sidosryhmista\u0308<\/td>\n Sidosryhm\u00e4t<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-41<\/strong><\/td>\n Kollektiivisesti neuvoteltujen tyo\u0308ehtosopimusten piiriin kuuluva henkilo\u0308sto\u0308<\/td>\n <\/td>\n Kaikki ty\u00f6ntekij\u00e4t johtoa lukuunottamatta kuuluvat yleisten ty\u00f6ehtosopimusten piiriin.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-42<\/strong><\/td>\n Sidosryhmien ma\u0308a\u0308rittely- ja valintaperusteet<\/td>\n Sidosryhm\u00e4t<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-43<\/strong><\/td>\n Sidosryhma\u0308toiminnan periaatteet<\/td>\n Sidosryhm\u00e4t<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-44<\/strong><\/td>\n Sidosryhmien esille nostamat ta\u0308rkeimma\u0308t asiat ja huolenaiheet<\/td>\n Sidosryhm\u00e4t<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Raportointitapa<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-45<\/strong><\/td>\n Tilinpa\u0308a\u0308to\u0308kseen sisa\u0308ltyva\u0308t yhtio\u0308t<\/td>\n Tilinp\u00e4\u00e4t\u00f6s<\/a><\/td>\n Raportti kattaa Senaatti-kiinteist\u00f6jen koko toiminnan. Mukana eiv\u00e4t ole Senaatti-kiinteist\u00f6jen tyt\u00e4ryhti\u00f6t, joiden osuus liikelaitoskonsernista on hyvin pieni.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-46<\/strong><\/td>\n Raportin sisa\u0308llo\u0308n ma\u0308a\u0308rittely<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-47<\/strong><\/td>\n Olennaiset na\u0308ko\u0308kohdat<\/td>\n Olennaiset teemat<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-48<\/strong><\/td>\n Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa<\/td>\n <\/td>\n Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa ilmoitetaan tunnuslukujen yhteydess\u00e4.<\/td>\n<\/tr>\n \n 102-49<\/strong><\/td>\n Merkitta\u0308va\u0308t muutokset raportin laajuudessa ja na\u0308ko\u0308kohtien laskentarajoissa<\/td>\n Raportointiperiaatteet<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-50<\/strong><\/td>\n Raportointijakso<\/td>\n Raportointiperiaatteet<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-51<\/strong><\/td>\n Edellisen raportin pa\u0308iva\u0308ys<\/td>\n Raportointiperiaatteet<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-52<\/strong><\/td>\n Raportin julkaisutiheys<\/td>\n Raportointiperiaatteet<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-53<\/strong><\/td>\n Yhteystiedot, josta kysya\u0308 raporttiin liittyvia\u0308 lisa\u0308tietoja<\/td>\n GRI<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-54<\/strong><\/td>\n GRI-standardien mukainen raportoinnin kattavuus<\/td>\n GRI<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-55<\/strong><\/td>\n GRI-sisa\u0308llysluettelo<\/td>\n GRI<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 102-56<\/strong><\/td>\n Raportoinnin varmennus<\/td>\n Varmennuslausunto<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 103 – Johtamismalli<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Sis\u00e4lt\u00f6<\/td>\n Huomiot ja tarkennukset<\/td>\n<\/tr>\n \n 103-1<\/strong><\/td>\n Olennaisia na\u0308ko\u0308kohtia koskevat laskentarajat<\/td>\n Raportointiperiaatteet<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n <\/td>\n <\/td>\n Olennaiset teemat<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 103-2<\/strong><\/td>\n Johtamismallin osatekij\u00e4t<\/td>\n Vastuullisuus Senaatissa<\/a><\/td>\n Kunkin olennaisen teeman johtaminen on kuvattu erikseen teeman omalla sivulla.<\/td>\n<\/tr>\n \n 103-3<\/strong><\/td>\n Johtamismallin arviointi<\/td>\n Vastuullisuus Senaatissa<\/a><\/td>\n Johtamismallia arvioidaan ISO 14001 ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4n auditoinnissa, joka kattaa my\u00f6s sosiaalisen ja taloudellisen vastuun n\u00e4k\u00f6kulmat.<\/td>\n<\/tr>\n \n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 200 – Taloudelliset vaikutukset<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Sis\u00e4lt\u00f6<\/td>\n Huomiot ja tarkennukset<\/td>\n<\/tr>\n \n Taloudelliset tulokset<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 201-1<\/strong><\/td>\n Suoran taloudellisen lis\u00e4arvon tuottaminen ja jakautuminen<\/td>\n Yhteiskunnalliset rahavirrat<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 201-4<\/strong><\/td>\n Valtiolta saadut avustukset<\/td>\n Yhteiskunnalliset rahavirrat<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Va\u0308lilliset taloudelliset vaikutukset<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 203-2<\/strong><\/td>\n Merkitt\u00e4v\u00e4t ep\u00e4suorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus<\/td>\n \n <\/td>\n<\/tr>\n \n Hankintak\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 204-1<\/strong><\/td>\n Ostot paikallisilta toimittajilta<\/td>\n <\/td>\n Senaatti noudatta julkista hankintalakia, jossa hankintakriteerin\u00e4 ei voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paikallisuutta<\/td>\n<\/tr>\n \n SK-5<\/strong><\/td>\n Talousrikollisuuden torjunta<\/td>\n Talousrikollisuuden torjunta<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n SK-6<\/strong><\/td>\n Hankinnoissa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen huomioiminen kattavasti<\/td>\n Vastuulliset hankinnat<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Korruptionvastaisuus<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 205-2<\/strong><\/td>\n Korruption vastaisiin politiikkoihin ja menettelytapoihin liittyv\u00e4 viestint\u00e4 ja koulutus<\/td>\n <\/td>\n Senaatilla on eettiset ohjeet ja jokainen senaattilainen suorittaa etiikkatentin.<\/td>\n<\/tr>\n \n 205-3<\/strong><\/td>\n Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyv\u00e4t toimenpiteet<\/td>\n <\/td>\n Ei lahjontatapauksia vuonna 2019<\/td>\n<\/tr>\n \n Kilpailun rajoittaminen<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 206-1<\/strong><\/td>\n Kilpailuoikeudellisten sa\u0308a\u0308nno\u0308sten rikkomiseen, kartelleihin ja monopoliaseman va\u0308a\u0308rinka\u0308ytto\u0308o\u0308n liittyva\u0308t oikeustoimet<\/td>\n <\/td>\n Ei oikeudenk\u00e4yntej\u00e4 em. mainituissa tapauksissa vuonna 2019<\/td>\n<\/tr>\n \n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 300 – Ymp\u00e4rist\u00f6vaikutukset<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Sis\u00e4lt\u00f6<\/td>\n Huomiot ja tarkennukset<\/td>\n<\/tr>\n \n Energia<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 302-1<\/strong><\/td>\n Organisaation oma energiankulutus<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 302-3<\/strong><\/td>\n Energiaintensiteetti<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 302-4<\/strong><\/td>\n Energiankulutuksen v\u00e4hent\u00e4minen<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n Vesi<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 303-1<\/strong><\/td>\n Kokonaisvedenotto vesil\u00e4hteitt\u00e4in<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n Kohteissa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kunnallinen vesi. Senaatilla on my\u00f6s yksitt\u00e4isi\u00e4 kohteita, joissa on oma kaivo.<\/td>\n<\/tr>\n \n Luonnon monimuotoisuus<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 304-1<\/strong><\/td>\n Toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta merkitt\u00e4vill\u00e4 alueilla<\/td>\n Luonnon monimuotoisuus<\/a><\/td>\n Raportoitu luonnosuojelualueilla sijaitsevien kohteiden toiminnan laatu ja luontoarvojen huomioimien osana riskienhallintaprosessia ja vaikutusten ennaltaehk\u00e4isy\u00e4<\/td>\n<\/tr>\n \n P\u00e4\u00e4st\u00f6t<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 305-1<\/strong><\/td>\n Suorat kasvihuonekaasujen p\u00e4\u00e4st\u00f6t (scope 1)<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 305-2<\/strong><\/td>\n Ep\u00e4suorat kasvihuonekaasujen p\u00e4\u00e4st\u00f6t (scope 2)<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n S\u00e4hk\u00f6nkulutuksesta aiheutuvat p\u00e4\u00e4st\u00f6t on raportoitu markkinaperusteisesti.<\/td>\n<\/tr>\n \n 305-3<\/strong><\/td>\n Muut ep\u00e4suorat kasvihuonekaasujen p\u00e4\u00e4st\u00f6t (scope 3)<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 305-4<\/strong><\/td>\n Kasvihuonekaasujen p\u00e4\u00e4st\u00f6intensiteetti<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n 305-5<\/strong><\/td>\n Kasvihuonekaasup\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4minen<\/td>\n Energia, p\u00e4\u00e4st\u00f6t ja vesi<\/a><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n J\u00e4tteet<\/strong><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n \n