{"id":29,"date":"2018-01-29T10:59:15","date_gmt":"2018-01-29T10:59:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?page_id=29"},"modified":"2024-09-03T07:48:25","modified_gmt":"2024-09-03T07:48:25","slug":"kiinteistokehitys-ja-myynti","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/","title":{"rendered":"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja kehitt\u00e4mistoiminta on jo useamman vuoden ajan ollut tuloksellista ja viimeisen viiden vuoden kiinteist\u00f6jen ja kiinteist\u00f6yhti\u00f6iden myyntitulot ovat olleet yli 900 milj. euroa.<\/p>\n

Vuoden 2019 aikana tehtiin 102 kiinteist\u00f6- tai kiinteist\u00f6yhti\u00f6kauppaa, joiden yhteenlaskettu kauppahinta oli 107 milj. euroa.<\/p><\/blockquote>\n

Vuoden merkitt\u00e4vimm\u00e4t kiinteist\u00f6kaupat tehtiin p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla: Helsingin Keski-Pasilan Ratapihakortteleista myytiin kaksi rakentamatonta tonttia yhteens\u00e4 46 milj. eurolla, Vantaan Tikkurilasta Kielotie 15 tontti myytiin noin 16 milj. eurolla ja Helsingist\u00e4 myytiin kaksi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 historiallista arvokiinteist\u00f6\u00e4 Kaivopuiston Marmoripalatsi ja Munkkiniemen koulutustalo yhteens\u00e4 noin 15 milj. eurolla. My\u00f6s tulevien vuosien kiinteist\u00f6myyntien valmistelu on edistynyt suunnitelmien mukaan.<\/p>\n

Senaatin kiinteist\u00f6kehityksen ja -myynnin toiminnan kehitt\u00e4misen painopistealueena oli laajojen aluekehityskohteiden sek\u00e4 asema-alueiden kiinteist\u00f6kehitt\u00e4minen. Lis\u00e4ksi toimintaa kehitettiin vastaamaan Senaatin Asema-alueet Oy:n operatiivisen toiminnan johtamisen tarpeita.<\/p>\n

Teemme vuosittain noin 80\u2013120 kiinteist\u00f6kauppaa, joista saatavista myyntituloista 80 – 90 % osuus tulee arvokohteiden kaupoista, jotka edustavat lukum\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n noin 10 – 20 % kaikkien vuoden kauppojen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4.<\/p>\n

Kiinteist\u00f6jen myynnin kehittyminen 2015-2019, milj. euroa<\/h2>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Kiinteist\u00f6jen myynnin kehittyminen, [milj. euroa]<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nmilj. euroa<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2015<\/td>\n325.5<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n201.5<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n171.6<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n117.7<\/td>\n<\/tr>\n
2019<\/td>\n107.1<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Kaikki myynnit yhteens\u00e4<\/td>\n107<\/td>\n<\/tr>\n<\/tfoot>\n
Toteutuneet suurimmat kaupat myyntihinnoin 2019<\/caption>\n
Kohde<\/td>\nMyyntihinta (milj. euroa)<\/td>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Helsinki, Keski-Pasila, Ratapihakorttelit kaksi kohdetta<\/td>\n46<\/td>\n<\/tr>\n
Vantaa, Kielotie 15<\/td>\n16<\/td>\n<\/tr>\n
Helsinki, Munkkiniemen koulutustalo<\/td>\n8<\/td>\n<\/tr>\n
Helsinki, Marmoripalatsi<\/td>\n7<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Vuoden 2019 myyntivoitot olivat 68,5 milj. euroa ja myyntitappiot 10,7 milj. euroa. Tappiota tuottavien kohteiden myynneist\u00e4 saimme 2 milj. euroa s\u00e4\u00e4st\u00f6\u00e4.<\/p>\n

Vuoden 2020 kiinteist\u00f6myynnin tavoite on 80 milj. euroa.
\n\"\"<\/p>\n

Rakentavia kohtaamisia ja ainutlaatuisia myyntikohteita<\/h3>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t j\u00e4rjesti vuonna 2019 viidett\u00e4 kertaa kiinteist\u00f6kaupan sidosryhmille suunnatun Senaatin Tori -tapahtuman. Tilaisuudessa keskustelimme siit\u00e4 mitk\u00e4 ovat viihtyis\u00e4n kaupungin rakennuspalikat ja kuinka luodaan tulevaisuuden kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kaupunkikehityst\u00e4.<\/p>\n

T\u00e4st\u00e4 linkist\u00e4 p\u00e4\u00e4set tutustumaan Senaatin Tori 2019 -tapahtumaan<\/a><\/p>\n

Aleksanterin teatterin myynti k\u00e4ynnistyi<\/h3>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t j\u00e4rjesti avoimen tarjouskilpailun vuonna 1879 ven\u00e4l\u00e4iseksi teatteriksi valmistuneesta Aleksanterin teatterista Helsingiss\u00e4. Vuodesta 2005 Senaatti-kiinteist\u00f6jen hallinnassa ollut Aleksanterin teatteri ja 1950-luvulla valmistunut lis\u00e4rakennus teatterin vieress\u00e4 kuuluvat myyt\u00e4v\u00e4\u00e4n kokonaisuuteen. Teatterirakennus on edelleen laajassa kulttuurik\u00e4yt\u00f6ss\u00e4: siell\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n mm. teatteri-, tanssi-, musiikki- ja sirkusesityksi\u00e4 ja tiloissa on my\u00f6s paljon harjoitustoimintaa. Kansallisooppera toimi rakennuksessa 1953\u20131993.<\/p>\n

Syksyll\u00e4 j\u00e4rjestetyss\u00e4 tarjouskilpailussa ei saatu hyv\u00e4ksytt\u00e4vi\u00e4 tarjouksia. Myynti\u00e4 ja neuvotteluita jatketaan ja kohteesta otetaan nyt vastaan neuvottelutarjouksia.<\/p>\n

Lue lis\u00e4\u00e4 Aleksanterin teatterista.<\/a><\/p>\n

Myytyj\u00e4 arvokohteita<\/h2>\n

Marmoripalatsi, Helsinki<\/h3>\n

\"\"<\/p>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t myi Helsingin Kaivopuistossa sijaitsevan suojellun Marmoripalatsin kotimaiselle kiinteist\u00f6sijoitus- ja kehitysyhti\u00f6 HGR Property Partnersille, joka suunnittelee arvorakennukseen asuntoja.<\/p>\n

Eliel Saarisen suunnittelema Marmoripalatsi valmistui vuonna 1918. Yhteens\u00e4 noin 1400-neli\u00f6inen rakennus sijaitsee Kaivopuiston lehmuskujan p\u00e4\u00e4ss\u00e4 osoitteessa It\u00e4inen puistotie 1. Senaatti etsi vuodesta 2012 l\u00e4htien arvorakennukselle ostajaa, joka pystyy investoimaan merkitt\u00e4v\u00e4sti kiinteist\u00f6n kunnostamiseen suojelun\u00e4k\u00f6kohdat huomioiden. Kauppahinta oli 6,6 miljoonaa euroa.<\/p>\n

Osana myyntiprosessia Senaatti teetti Marmoripalatsista rakennushistoriaselvityksen, joka on ladattavissa sivuiltamme: Marmoripalatsin rakennushistoriaselvitys PDF<\/a><\/p>\n

Myyntiprosessin aikana teetimme kohteen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksista visiosuunnitelmia, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t kolme erilaista konseptia. Konseptit suunniteltiin ostoa harkitsevien asiakkaiden oman suunnittelun avuksi, eiv\u00e4tk\u00e4 ne sido ostajaa. Suunnittelun taustaty\u00f6t\u00e4 tehtiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 muun muassa Museoviraston, ELY-keskuksen ja Helsingin kaupungin rakennusvalvonnan kanssa. Visiosuunnitelmat antavat osviittaa siit\u00e4, mik\u00e4 on suojelun ja rakentamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta mahdollista. Lue lis\u00e4\u00e4 Marmoripalatsista<\/a><\/p>\n

Munkkiniemen koulutustalo, Helsinki<\/h3>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6t myi AALTO Ymp\u00e4rist\u00f6kehitys Oy:n perustamalle Asunto Oy Munkkiniemen Kadetille Helsingin Munkkiniemess\u00e4 sijaitsevan Eliel Saarisen suunnitteleman Munkkiniemen koulutustalon. Uusi omistaja rakentaa kohteeseen asuntoja.<\/p>\n

Kadettikoulunakin tunnetun Munkkiniemen koulutustalon on suunnitellut arkkitehti Eliel Saarinen, ja se edustaa tyylilt\u00e4\u00e4n keskieurooppalaista jugendklassismia. Rakennuksen valmistuessa vuonna 1919 siin\u00e4 aloitti toimintansa Munkkiniemen Pensionaatti. T\u00e4ysihoitolana rakennus ehti toimia vain v\u00e4lill\u00e4 1919-1922, jonka j\u00e4lkeen se konkurssiin ajautuneena lunastettiin valtiolle ja muutettiin kadettikouluksi. Kadettikouluna rakennus oli vuoteen 1940 asti, jonka j\u00e4lkeen rakennus toimi ilmavoimien esikuntana. 1970-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4 rakennus muutetiin valtion koulutuskeskukseksi.<\/p>\n

Kohteen kauppahinta oli 8,1 miljoonaa euroa. Lue lis\u00e4\u00e4 Munkkiniemen koulutustalosta<\/a>.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mielenkiintoisia eri vaiheissa olevia kiinteist\u00f6kehityshankkeita<\/h2>\n

Uudistuvassa Pasilassa nyt my\u00f6s tornialueen kaavoitus k\u00e4yntiin<\/h3>\n

Pasila Trigoni-hankkeen ensimm\u00e4isen vaiheen esisopimus ja toteutussopimus allekirjoitettiin ja ns. aloitusalueen kaavoitus alkoi.<\/p>\n

Aloitusalueen toteuttamiseen sis\u00e4ltyy kahden tornin ja jalustan rakentaminen. Kilpailuehdotuksen mukaan aloitusalueen ensimm\u00e4iseen, alueen korkeimpaan torniin tulee alustavan suunnitelman mukaan 51 kerrosta ja korkeutta noin 180 metri\u00e4. Torniin on suunnitteilla hotelli, asuntoja sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6alaravintola. Aloitusalueelle arvioidaan syntyv\u00e4n noin 500 asuntoa, 300 hotellihuonetta ja 1\u00a0000 ty\u00f6paikkaa.<\/p>\n

YIT ja Helsingin kaupunki laativat Trigoni-ehdotuksen pohjalta asemakaavan koko L\u00e4nsialueelle ns. kumppanuuskaavoituksena. Yhteinen tavoite on, ett\u00e4 YIT toteuttaisi my\u00f6s L\u00e4nsialueen loppuosan aloitusalueen rakentamisen j\u00e4lkeen tai osittain limitt\u00e4in aloitusalueen rakentamisen kanssa.<\/p>\n

Aloitusalueen rakentaminen voi k\u00e4ynnisty\u00e4 asemakaavoituksen vahvistuttua, arviolta vuonna 2021. Lue lis\u00e4\u00e4 Pasilasta.<\/a><\/p>\n

Kumpulanm\u00e4en alueen arkkitehtuurikilpailussa mukana monia tasokkaita ehdotuksia<\/h3>\n

Arabianranta\u2013Kalasatama-akseli rakentuu voimakkaasti l\u00e4hitulevaisuudessa ja muuttuu tiiviimmin osaksi kantakaupunkia. Kumpulanm\u00e4ki halutaan liitt\u00e4\u00e4 osaksi t\u00e4ydentyv\u00e4\u00e4 kaupunkirakennetta ja tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 Yliopiston kampusaluetta monipuoliseksi ja el\u00e4v\u00e4ksi kaupunginosaksi. Alueen suunnittelu k\u00e4ynnistettiin Senaatti-kiinteist\u00f6jen, Helsingin Yliopistokiinteist\u00f6t Oy:n ja Helsingin kaupungin yhteisesti j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 arkkitehtuurikutsukilpailulla.<\/p>\n

Kumpulanm\u00e4en arkkitehtuurikilpailun voittajaksi valittiin ehdotus \u201dKaupungin porteilla \u2013 Tiedon portailla\u201d, tekij\u00e4t Schauman & Nordgren Architects Oy, MASU Planning Oy ja Schauman Arkkitehdit Helsinki Oy<\/strong>.<\/p>\n

Kumpulanm\u00e4elle rakennetaan ehdotuksen pohjalta uusia asuinkortteleita ja asuinrakennuksia noin 1400 uudelle asukkaalle. Asumisen lis\u00e4ksi alueelle on tulossa p\u00e4iv\u00e4koti, toimistotilaa, l\u00e4hikauppa sek\u00e4 muuta liiketilaa. Alueella liikkuminen helpottuu, kun jalankulun ja py\u00f6r\u00e4ilyn yhteyksi\u00e4 parannetaan Kumpulanm\u00e4elt\u00e4 l\u00e4himmille bussi- ja raitiovaunupys\u00e4keille.<\/p>\n

Seuraavaksi Kumpulanm\u00e4elle laaditaan asemakaava voittajaty\u00f6n pohjalta. Tavoitteena on tuoda asemakaavaehdotus kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6lautakunnan k\u00e4sittelyyn syksyll\u00e4 2020. Lopullisesti asemakaavasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 kaupunginvaltuusto. Lue lis\u00e4\u00e4 Kumpulanm\u00e4est\u00e4.<\/a><\/p>\n

Kehit\u00e4mme ja kaavoitamme valtion omistamia kiinteist\u00f6j\u00e4 ja maa-alueita myyt\u00e4v\u00e4ksi. Haluamme l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yhdess\u00e4 kumppaniemme kanssa uuden el\u00e4m\u00e4n kiinteist\u00f6ille ja alueille, joille valtiolla ei en\u00e4\u00e4 ole k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Olemme onnistuneet, kun kiinteist\u00f6 ymp\u00e4rist\u00f6ineen on p\u00e4\u00e4ssyt kehittym\u00e4\u00e4n uuteen arvoonsa uusien omistajien k\u00e4siss\u00e4.<\/p><\/blockquote>\n

Haapaniemenkatu 4, Helsinki<\/h3>\n

\"\"<\/span><\/p>\n

Julkaisimme marraskuussa 2018 Haapaniemenkatu 4:n suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tontille uusi kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen, toteuttamiskelpoinen ratkaisu sek\u00e4 sille toteuttaja ja uusi omistaja.<\/p>\n

Teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli suunnitella tontille toimitilasta sek\u00e4 mahdollisista muista k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksista toiminnallinen kokonaisuus sek\u00e4 luoda edellytykset tontille osoitettavien toimintojen toteuttamiselle. Kilpailuehdotusten odotettiin sopeutuvan alueen tulevaan kaupunkirakenteelliseen ja toiminnalliseen kontekstiin sek\u00e4 osaltaan tukevan siin\u00e4 tapahtuvaa kehityst\u00e4 uutta luovassa hengess\u00e4.<\/p>\n

Kilpailun voittajaksi tuomaristo valitsi Skanskan ja Anttinen Oiva Arkkitehtien ehdotuksen nimelt\u00e4 Vannas. Kilpailun tuomaristo koostui Senaatin, Helsingin kaupungin ja Suomen arkkitehtiliiton (SAFA) edustajista.<\/p>\n

Rakentaminen tontilla alkaa arviolta vuoden 2021 aikana alueen kaavoituksen valmistuttua. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta.Haapaniemienkatu 4<\/span><\/a><\/p>\n

Otaniemi, Espoo<\/h3>\n

\"\"<\/p>\n

Otaniemess\u00e4 k\u00e4ynniss\u00e4 on useampi kiinteist\u00f6kehityshanke ja olemme mukana muun muassa Kivimiehen alueen, Kemistin korttelin ja Biologin korttelin kehitt\u00e4misess\u00e4. Tavoitteenamme on kehitt\u00e4\u00e4 Otaniemest\u00e4 entist\u00e4 monipuolisempi ja el\u00e4v\u00e4mpi kaupunginosa. T\u00e4h\u00e4n asti siell\u00e4 ovat korostuneet koulutus ja tutkimus sek\u00e4 opiskelija-asuminen, ja muuta asumista on ollut v\u00e4hemm\u00e4n. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta. otaniemi<\/span><\/a><\/p>\n

Pihlajaniemi, Turku<\/h3>\n

Turun Heikkil\u00e4n kasarmialueen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n suunnitellaan uutta Pihlajaniemen kaupunginosaa. Suunnittelu k\u00e4ynnistyi alkuvuonna ja suunnitelmien l\u00e4ht\u00f6kohtana on ollut asukkaiden viihtyis\u00e4 arki ja luonnonl\u00e4heinen kaupunkiel\u00e4m\u00e4.<\/p>\n

Pihlajaniemen pohjoisosaan on suunniteltu kaupallisten palvelujen keskittym\u00e4 ja tiloja kivijalkakaupoille. Lis\u00e4ksi alueelle on mahdollista rakentaa p\u00e4iv\u00e4koti, koulu ja sujuvat joukkoliikennereitit. Vehre\u00e4 ranta-alue kunnostetaan kaikille kaupunkilaisille avoimeksi virkistysalueeksi. Alueen l\u00e4pi kulkeva sadevesioja on k\u00e4\u00e4nnetty vahvuudeksi muodostamalla alueen keskelle lammista ja purosta muodostuva vihre\u00e4 puistovy\u00f6hyke, jota rauhoitetaan autoliikenteelt\u00e4.<\/p>\n

Pihlajaniemi rakennetaan vaiheittain. Ennen kuin varsinainen rakentaminen voi alkaa, Senaatti j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 tontinluovutuskilpailun eli suunnittelu- ja toteutusryhmille suunnatun avoimen kilpailun tonttien rakennuttajien valitsemiseksi. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta. Pihalajaniemi<\/span><\/a><\/p>\n

Senaatin Asema-alueet Oy<\/h2>\n

\"\"<\/p>\n

Senaatin Asema-alueet Oy:n vuoden alusta alkanut ensimm\u00e4inen toimintavuosi ylsi tavoitteisiinsa, kun yhti\u00f6lle kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 keskitetyn valtion kiinteist\u00f6omaisuuden haltuunotto, operatiivisen toiminnan organisointi sek\u00e4 asema-alueiden kiinteist\u00f6kehitysprojektien k\u00e4ynnist\u00e4minen toteutuivat suunnitellusti. Yhti\u00f6n hallitus vahvisti yhti\u00f6n strategian vuosille 2019 – 2022.<\/p>\n

Yhti\u00f6n perustamisen taustalla on ollut tarve keskitt\u00e4\u00e4 valtion hajaantunut kiinteist\u00f6omaisuus asema-alueilla yksiin k\u00e4siin. T\u00e4h\u00e4n saakka omistus on ollut yleens\u00e4 Senaatilla, VR:ll\u00e4 ja Liikennevirastolla (nyk. V\u00e4yl\u00e4virasto). Omistuksen ja vastuun keskitt\u00e4misell\u00e4 saadaan alueiden kehitt\u00e4miseen selkeytt\u00e4 ja ketteryytt\u00e4.<\/p>\n

Yhti\u00f6n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kehitt\u00e4\u00e4 asema-alueita ja lopulta myyd\u00e4 kehitetty kiinteist\u00f6omaisuus. Lis\u00e4tietoja ja ajankohtaista yhti\u00f6n toiminnasta sek\u00e4 projekteista on luettavissa t\u00e4\u00e4ll\u00e4<\/a>.<\/p>\n

Kemin keskustan kehitt\u00e4minen k\u00e4ynnistyi<\/h3>\n

Kemin kaupunki k\u00e4ynnisti keskustan kehitt\u00e4mishankkeen vuorovaikutteisella maank\u00e4yt\u00f6n suunnitteluty\u00f6ll\u00e4. Kehitt\u00e4miskohteena on T\u00e4ik\u00f6n toria ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4t korttelit sek\u00e4 rautatieaseman alue. Tavoitteena on kaupunkimilj\u00f6\u00f6n ja sen palvelutarjonnan parantaminen, matkailun kehitt\u00e4minen, asuin- ja ty\u00f6paikkojen lis\u00e4\u00e4minen sek\u00e4 kansainv\u00e4lisen vetovoiman kasvattaminen.<\/p>\n

Asema-alueen osalta yhteisty\u00f6kumppanina on aseman kiinteist\u00f6t omistava Senaatin Asema-alueet Oy. Kytkem\u00e4ll\u00e4 aseman alue osaksi kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 ja uudistuvaa toriymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 luodaan monipuolisempia, vetovoimaisempia ja kiinnostavampia investointimahdollisuuksia tarjoava suunnitelma.<\/p>\n

\u201dRautatieasemilla ja niiden ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli tulevaisuuden keskusta-alueiden asumisen, palveluiden ja liikkumisen suunnittelussa ja j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4.\u201d, kertoo Senaatin kiinteist\u00f6kehitysp\u00e4\u00e4llikk\u00f6 Janne Marttinen. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta. Kemin keskusta<\/span><\/a><\/p>\n

Kirkkonummella ideasuunnitelmasta kaavaehdotuksen valmisteluun<\/h3>\n

Senaatin Asema-alueet Oy ja Kirkkonummen kunta k\u00e4ynnistiv\u00e4t Kirkkonummen asema-alueen suunnittelun ja Munkinm\u00e4enpuiston alueen kehitt\u00e4miseksi on laadittu ideasuunnitelma.<\/p>\n

Suunnitelmalla pohjustetaan radan etel\u00e4puolen asemakaavamuutoksia. Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi alueen kaupunkikuvaa, asuntorakentamista ja liitynt\u00e4pys\u00e4k\u00f6inti\u00e4 on tarkasteltu suunnitelmissa kahden vaihtoehdon avulla. Niihin on valittu toisistaan poikkeavia ratkaisutapoja eri mahdollisuuksien kartoittamiseksi.<\/p>\n

Seuraavaksi Senaatin Asema-alueet Oy ja Kirkkonummen kunta aloittavat valmistelut asemakaavoituksen edist\u00e4miseksi. Alustavien suunnitelmien mukaan Senaatin Asema-alueet Oy k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 omistamiensa alueiden ostajien ja toteuttajakumppaneiden haun alkuvuoden 2020 aikana. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta. kirkkonummi<\/span><\/a><\/p>\n

Aiesopimuksella vauhti kehitt\u00e4miseen Oulun asema-alueella<\/h3>\n

\"\"<\/p>\n

Senaatin Asema-alueet Oy, Senaatti-kiinteist\u00f6t ja Oulun kaupunki solmivat aiesopimuksen Oulun asema-alueen kehitt\u00e4misest\u00e4. Tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 Oulun asema-alueesta kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen ja toiminnallisesti monipuolinen uusi kaupunginosa sek\u00e4 kasvavaa kaupunkia palveleva liikenteen solmukohta.<\/p>\n

Oulun yhdyskuntalautakunta hyv\u00e4ksyi aiesopimuksen syksyll\u00e4 2019. Aiesopimuksella sovittiin asema-alueen kehitt\u00e4misen yleisist\u00e4 tavoitteista sek\u00e4 maank\u00e4yt\u00f6n ja liikenteen yleissuunnittelun kustannusjaosta. Asema-alueen kehitt\u00e4misess\u00e4 sitoudutaan edist\u00e4m\u00e4\u00e4n muun muassa elinkaariajattelua, hiilineutraalisuutta sek\u00e4 rakentamaan sosiaalisesti kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kaupunkia.<\/p>\n

Senaatin Asema-alueet j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 Oulun kaupungin kanssa asema-alueen ensimm\u00e4isen vaiheen suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun vuoden 2020 aikana ja tavoitteena on, ett\u00e4 uusi asemakaava olisi voimassa vuonna 2022, jolloin alueen rakentaminen voisi alkaa. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta. oulun asema-alue<\/span><\/a><\/p>\n

Asemanseutu kehittyy vetovoimaisemmaksi Sein\u00e4joella<\/h3>\n

Sein\u00e4joella asema-alue sijaitsee keskeisell\u00e4 paikalla kaupungin keskustassa. L\u00e4ht\u00f6kohtana asema-alueen kehitt\u00e4miselle on keskusta- ja asema-alueen tiivist\u00e4minen sek\u00e4 toiminnallisuuden parantaminen. Tavoitteena on saavuttaa laadukas ja vetovoimainen asemanseutu, joka erottuu kansallisesti. Alueella tulee olemaan asumista ja yritystoimintaa, luoden viihtyisyytt\u00e4 ja el\u00e4vyytt\u00e4 Sein\u00e4joen kaupunkikeskustaan. Lue lis\u00e4\u00e4 kohteesta.<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja kehitt\u00e4mistoiminta on jo useamman vuoden ajan ollut tuloksellista ja viimeisen viiden vuoden kiinteist\u00f6jen ja kiinteist\u00f6yhti\u00f6iden myyntitulot ovat olleet yli 900 milj. euroa. Vuoden 2019 aikana tehtiin 102 kiinteist\u00f6- tai kiinteist\u00f6yhti\u00f6kauppaa, joiden yhteenlaskettu kauppahinta oli 107 milj. euroa. Vuoden merkitt\u00e4vimm\u00e4t kiinteist\u00f6kaupat tehtiin […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":5,"menu_order":6,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-29","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\nKiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-09-03T07:48:25+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"8 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/\",\"name\":\"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg\",\"datePublished\":\"2018-01-29T10:59:15+00:00\",\"dateModified\":\"2024-09-03T07:48:25+00:00\",\"description\":\"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vuosi 2019\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\",\"name\":\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","og_description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/","og_site_name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","article_modified_time":"2024-09-03T07:48:25+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"8 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/","name":"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg","datePublished":"2018-01-29T10:59:15+00:00","dateModified":"2024-09-03T07:48:25+00:00","description":"Senaatti-kiinteist\u00f6jen vastuulla on valtiolle tarpeettomien kiinteist\u00f6jen myynti ja kehitt\u00e4minen uuteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Kiinteist\u00f6jen myynti- ja","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-US","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/9\/2020\/02\/Senaatti_aleksanterinteatteri_014-km-uk.jpg"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/kiinteistokehitys-ja-myynti\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vuosi 2019","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Kiinteist\u00f6kehitys ja -myynti"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/","name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29"}],"version-history":[{"count":12,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3438,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/29\/revisions\/3438"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/5"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}