{"id":35,"date":"2018-01-29T11:00:00","date_gmt":"2018-01-29T11:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?page_id=35"},"modified":"2024-09-09T07:08:27","modified_gmt":"2024-09-09T07:08:27","slug":"vuokraus-ja-palvelut","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vuosi-2019\/vuokraus-ja-palvelut\/","title":{"rendered":"Vuokraus ja palvelut"},"content":{"rendered":"
Senaatti vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin.<\/p>\n
Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kehitettiin vuonna 2019, mink\u00e4 seurauksena valtioasiakkaiden vuokrauksen tulos laski l\u00e4hes nollaan vuoden 2020 alussa annettavan vuokranalennuksen j\u00e4lkeen.\u00a0 Valtiolla on yhten\u00e4inen vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4, jossa vuokrat perustuvat vain kuluihin.<\/p>\n
Vuokrilla pit\u00e4\u00e4 pysty\u00e4 pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinteist\u00f6t kunnossa ja kattamaan kiinteist\u00f6jen peruskorjaukset ja yll\u00e4pito, kuten pienkorjaukset, kiinteist\u00f6vero, huoltoty\u00f6t, j\u00e4tehuolto, l\u00e4mmitys ja s\u00e4hk\u00f6. Uusi j\u00e4rjestelm\u00e4 on hyv\u00e4 tapa jakaa kiinteist\u00f6ihin kohdistuvat kustannukset l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4sti ja ennakoivasti.\u00a0\u00a0Vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4 ottaa huomioon my\u00f6s yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4t riskit.<\/p>\n
Senaatin vuoden 2019 vuokraustoiminnan liikevaihto oli 646,6 (638,5) milj. euroa. Liikevaihto kasvoi 1,3 % vuodesta 2018.<\/p>\n
Senaatilla on noin 3 200 toimitilavuokrasopimusta ja vuokrattavia tiloja 5,7 milj. neli\u00f6metri\u00e4.<\/p><\/blockquote>\n
Eniten sopimuksia on toimistot-toimialalla ja vuokratuloista l\u00e4hes puolet tulee Etel\u00e4-Suomen alueelta p\u00e4\u00e4osin p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulta.<\/p>\n
\n
Vuokraustoiminnan liikevaihto ja k\u00e4ytt\u00f6kate (milj. euroa)<\/caption>\n \n\n \nVuosi<\/th>\n Vuokraustoim. liikevaihto<\/th>\n K\u00e4ytt\u00f6kate<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n \n 2015<\/td>\n 622<\/td>\n 358<\/td>\n<\/tr>\n \n 2016<\/td>\n 599<\/td>\n 319<\/td>\n<\/tr>\n \n 2017<\/td>\n 621<\/td>\n 326<\/td>\n<\/tr>\n \n 2018<\/td>\n 638<\/td>\n 286<\/td>\n<\/tr>\n \n 2019<\/td>\n 647<\/td>\n 309<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \n
Vuokraustoiminnan liikevaihdon jakautuminen toimialoittain (milj. euroa)<\/caption>\n \n\n \nToimiala<\/th>\n Liikevaihto<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n \n Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n 233<\/td>\n<\/tr>\n \n Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n 200<\/td>\n<\/tr>\n \n Toimistot<\/td>\n 211<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Toimitilojen k\u00e4ytt\u00f6aste hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla<\/h2>\n
Toimitilojen vajaak\u00e4ytt\u00f6aste laski edellisvuodesta ja oli 4,7 (5,9) %. Vajaak\u00e4ytt\u00f6asteen pienemiseen vaikuttivat muun muassa rakennusten purkamiset suljetuilla alueilla sek\u00e4 valtiolle tarpeettomaksi j\u00e4\u00e4neiden kiinteist\u00f6jen tehokas myyntitoiminta.<\/p>\n
Valtionhallintoon kuuluvien asiakkaiden osuus Senaatin liikevaihdosta joulukuussa oli 91,7 %. Liikelaitoksena Senaatti voi vuokrata ja tarjota palveluitaan ensisijaisesti valtionhallinnolle.<\/p>\n
\n
Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste [%]<\/caption>\n \n\n \nVuosi<\/th>\n Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n \n 2015<\/td>\n 6.7<\/td>\n<\/tr>\n \n 2016<\/td>\n 6.8<\/td>\n<\/tr>\n \n 2017<\/td>\n 6<\/td>\n<\/tr>\n \n 2018<\/td>\n 5.9<\/td>\n<\/tr>\n \n 2019<\/td>\n 4.7<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \n
Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste toimialoittain [%]<\/caption>\n \n\n \nToimiala<\/th>\n Vajaak\u00e4ytt\u00f6aste<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n \n Puolustus ja turvallisuus<\/td>\n 3<\/td>\n<\/tr>\n \n Ministeri\u00f6t ja erityiskiinteist\u00f6t<\/td>\n 8.4<\/td>\n<\/tr>\n \n Toimistot<\/td>\n 6.7<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Palveluiden kysynn\u00e4ll\u00e4 kasvua<\/h2>\n
Senaatti myi kertomusvuonna palveluita kaikkiaan 20,1 (17,1) milj. eurolla. Myyt\u00e4v\u00e4t palvelut muodostuvat p\u00e4\u00e4osin toimitilapalveluista ja turvallisuuspalveluista.\u00a0 Palveluiden myynti on kasvanut vuosittain.<\/p>\n
Toimitilapalveluissa merkitt\u00e4vimm\u00e4t olivat puhtauspalvelut (12,0 milj. euroa) sek\u00e4 aula- ja turvallisuuspalcelut (6,9 milj. euroa)m jotka muodostivat palveluiden liikevaihdosta 94 %.. Toimitiloihin ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ihin liittyvien turvallisuuspalvelujen kysynt\u00e4 kasvoi merkitt\u00e4v\u00e4sti kuluneena vuonna.<\/p>\n
\n
Palveluiden myynnin kehittyminen [milj. euroa]<\/caption>\n \n\n \nVuosi<\/th>\n milj. euroa<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n \n 2015<\/td>\n 14.3<\/td>\n<\/tr>\n \n 2016<\/td>\n 14.7<\/td>\n<\/tr>\n \n 2017<\/td>\n 15.3<\/td>\n<\/tr>\n \n 2018<\/td>\n 17.1<\/td>\n<\/tr>\n \n 2019<\/td>\n 20.1<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Toimitilapalvelut organisoitiin uudelleen kertomusvuonna, jolloin puhtauspalveluille, s\u00e4hk\u00f6isille toimitilapalveluille ja kalustepalvelulle nimettiin tuotep\u00e4\u00e4llik\u00f6t vastaamaan tuotteistaan sek\u00e4 tukemaan tuotteiden myynti\u00e4 asiakkaille. Samalla alueorganisaatioihin nimettiin palvelup\u00e4\u00e4llik\u00f6t, joiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on koordinoida palvelutuotantoa alueilla tiiviiss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 alueen muun organisaation kanssa.<\/p>\n
K\u00e4ytt\u00f6astetiedolla tilat tehokkaaseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n<\/h2>\n
Kertomusvuonna Senaatti panosti s\u00e4hk\u00f6isiin toimitilapalveluihin ja muun muassa s\u00e4hk\u00f6isen tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n edelleen kehitt\u00e4miseen siten, ett\u00e4 se tuottaa enemm\u00e4n tietoa tilojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6astetiedon avulla on mahdollista saada tilat tehokkaammin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja sit\u00e4 kautta saavuttaa s\u00e4\u00e4st\u00f6\u00e4 toimitilakustannuksissa. Varausj\u00e4rjestelm\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 valtakunnallisesti kaikissa Senaatin yhteisk\u00e4ytt\u00f6isiss\u00e4 kokouskeskuksissa.<\/p>\n
Tilavarausj\u00e4rjestelm\u00e4n mobiilisovellus otettiin testik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Ty\u00f6 2.0 Lab:ssa joulukuussa ja sen kehitt\u00e4mist\u00e4 jatketaan vuonna 2020. Vuoden aikana panostettiin my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6isten toimitilapalveluiden konseptointiin, jonka tavoitteena on selkiytt\u00e4\u00e4 palveluiden palvelukokonaisuutta ja helpottaa asiakkaan hankintaa.<\/p>\n
Ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulman huomioiminen palveluissa<\/h2>\n
Toimitilapalveluiden kysynt\u00e4 kasvaa tulevaisuudessa toimitilojen yhteisk\u00e4ytt\u00f6isyyden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 sek\u00e4 asiakkaiden siirt\u00e4ess\u00e4 toimitiloihin liittyvi\u00e4 palveluita Senaatin hoidettaviksi. Palveluiden keskitt\u00e4misell\u00e4 saavutetaan yleens\u00e4 suoria kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi palveluiden tuottaminen keskitetysti mahdollistaa palveluiden kest\u00e4v\u00e4n hankinnan ja kehitt\u00e4misen sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulman huomioimisen yhteisty\u00f6ss\u00e4 palvelutuottajien kanssa. My\u00f6s palveluiden sis\u00e4ll\u00f6n muuttaminen kesken sopimuskauden asiakkaan tarpeiden muuttuessa pyrit\u00e4\u00e4n j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n joustavasti.<\/p>\n
Kiertotalous huomioidaan kaikkien palveluiden tuottamisessa, tyypillisimmill\u00e4\u00e4n kalustepalvelussa.<\/p><\/blockquote>\n
Kalusteiden hankinnan keskitt\u00e4misell\u00e4 on mahdollista saavuttaa suoria kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 saada kalusteille pidempi k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4, kun ne ovat osa tilaa eiv\u00e4tk\u00e4 ole sidoksissa asiakkaaseen.<\/p>\n
Palveluiden kilpailuttamisessa sek\u00e4 palveluiden laadun kehitt\u00e4misess\u00e4 Senaatti-kiinteist\u00f6t toimii yhteisty\u00f6ss\u00e4 Hansel Oy:n kanssa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Senaatti vuokraa toimitiloja valtionhallinnolle ensisijaisesti valtion omasta kiinteist\u00f6kannasta, mutta my\u00f6s yksityisilt\u00e4 markkinoilta silloin, kun sopivaa tilaa ei ole valtiolla tarjolla. Toimitilaratkaisut perustuvat valtion toimitilastrategian mukaisiin tavoitteisiin. Valtion vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kehitettiin vuonna 2019, mink\u00e4 seurauksena valtioasiakkaiden vuokrauksen tulos laski l\u00e4hes nollaan vuoden 2020 alussa annettavan vuokranalennuksen j\u00e4lkeen.\u00a0 Valtiolla on yhten\u00e4inen vuokraj\u00e4rjestelm\u00e4, jossa vuokrat perustuvat vain kuluihin. Vuokrilla […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":5,"menu_order":10,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-35","page","type-page","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Vuokraus ja palvelut - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n