{"id":89,"date":"2018-01-29T11:09:22","date_gmt":"2018-01-29T11:09:22","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?page_id=89"},"modified":"2024-09-03T07:47:24","modified_gmt":"2024-09-03T07:47:24","slug":"jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/","title":{"rendered":"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet"},"content":{"rendered":"

Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja k\u00e4sitell\u00e4 fossiilisista polttoaineista aiheutuvia hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 yhden vuoden aikana. Vuonna 2019 maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 oli 29. hein\u00e4kuuta. Suomen vastaava ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 oli jo 5. huhtikuuta.<\/p>\n

Senaatin kiertotalouden painopistealueet yll\u00e4pitokohteissa ovat j\u00e4tteiden v\u00e4hent\u00e4minen ja hy\u00f6dynt\u00e4misaste sek\u00e4 rakennus- ja purkukohteissa materiaalien hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6.<\/p>\n

J\u00e4tteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 Senaatin yll\u00e4pit\u00e4miss\u00e4 kohteissa v\u00e4heni<\/h2>\n

Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4miss\u00e4 kohteissa j\u00e4tett\u00e4 syntyi vuonna 2019 noin 3,95 kg huoneistoneli\u00f6t\u00e4 kohden (vuonna 2018 noin 4,4 kg). Yhteens\u00e4 j\u00e4tett\u00e4 syntyi 9 112 tonnia, joka on noin 7 % edellisvuotta v\u00e4hemm\u00e4n (9 806 t vuonna 2018).<\/p>\n

Suurimmat Senaatin toiminnasta aiheutuvat j\u00e4tejakeet ovat sekaj\u00e4te, bioj\u00e4te, paperi, pahvi ja kartonki.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4miss\u00e4 kohteissa syntyneet j\u00e4tteet
jakeittain vuonna 2019
(kokonaisj\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4 9 112 t\/a)<\/caption>\n
J\u00e4telaji<\/th>\nJ\u00e4tteen m\u00e4\u00e4r\u00e4<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Sekaj\u00e4te<\/td>\n48<\/td>\n<\/tr>\n
Bioj\u00e4te<\/td>\n24<\/td>\n<\/tr>\n
Muut lasi metalli ja pakkauj\u00e4te<\/td>\n10<\/td>\n<\/tr>\n
Ker\u00e4yspaperi<\/td>\n8<\/td>\n<\/tr>\n
Ker\u00e4yspahvi ja kartonki<\/td>\n7<\/td>\n<\/tr>\n
Energiaj\u00e4te<\/td>\n3<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Kaikkien j\u00e4tteiden kokonaishy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6aste oli 99 %, josta materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6aste vuonna 2019 oli 22 % (25 % vuonna 2018). J\u00e4tteet hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ensisijaisesti materiaalina, mutta mik\u00e4li materiaalihy\u00f6dynt\u00e4minen ei ole mahdollista, j\u00e4tteet hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n energiana. J\u00e4tteen polttamisesta saatu energia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6ksi ja l\u00e4mm\u00f6ksi. Bioj\u00e4tteen lopullista hy\u00f6dynt\u00e4mismuotoa ei aina tiedet\u00e4 ja se tilastoidaan hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi \u201cmateriaalina tai energiana\u201d. Kokonaisj\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4ksi syntyi 16 t (0, 2 %) vaarallisia j\u00e4tteit\u00e4, jotka k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ja hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erikseen.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Senaatti-kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pit\u00e4mien kohteiden ominaisj\u00e4tekertym\u00e4 ja jatkok\u00e4sittelytapa 2013-2019<\/caption>\n
Vuosi<\/th>\nHy\u00f6tyk\u00e4ytetty energiana tai materiaalina<\/th>\nHy\u00f6tyk\u00e4ytetty materiaalina<\/th>\nHy\u00f6tyk\u00e4ytetty energiana<\/th>\nKaatopaikka tai tuntematon jatkok\u00e4sittely <\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
2013<\/td>\n0<\/td>\n1.85<\/td>\n0.73<\/td>\n0.91<\/td>\n<\/tr>\n
2014<\/td>\n0<\/td>\n1.72<\/td>\n0.72<\/td>\n0.97<\/td>\n<\/tr>\n
2015<\/td>\n0<\/td>\n1.62<\/td>\n1.15<\/td>\n0.75<\/td>\n<\/tr>\n
2016<\/td>\n0<\/td>\n1.35<\/td>\n1.38<\/td>\n0.76<\/td>\n<\/tr>\n
2017<\/td>\n0.84<\/td>\n0.73<\/td>\n1.62<\/td>\n0.46<\/td>\n<\/tr>\n
2018<\/td>\n1.063<\/td>\n1.12<\/td>\n2.17<\/td>\n0.09<\/td>\n<\/tr>\n
2019<\/td>\n1.02<\/td>\n0.85<\/td>\n2.02<\/td>\n0.05<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Green Office -ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4 kannustaa j\u00e4tteiden lajitteluun<\/h2>\n

Kannustamme omaa henkil\u00f6kuntaamme ja vuokralaisiamme j\u00e4tteiden v\u00e4hent\u00e4miseen ja lajitteluun muun muassa WWF Green Office -ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Uudet ty\u00f6nteon tavat monitilaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 kannustavat my\u00f6s paperittomaan toimistoon.<\/p>\n

Vastaamme asiakkaiden toiminnassa syntyv\u00e4n yhdyskuntaj\u00e4tteen sek\u00e4 kiinteist\u00f6jen yll\u00e4pidossa ja korjauksissa syntyvien vaarallisten j\u00e4tteiden j\u00e4tehuollon j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n ja kunnallisten j\u00e4tehuoltom\u00e4\u00e4r\u00e4ysten mukaisesti. Asiakkaat huolehtivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti oman toimintansa aiheuttamista erityisist\u00e4 j\u00e4tteist\u00e4 kuten tietosuojaj\u00e4te ja vaaralliset j\u00e4tteet, joten n\u00e4m\u00e4 j\u00e4tteet eiv\u00e4t sis\u00e4lly Senaatin raporttiin.<\/p>\n

J\u00e4tteiden hallinta rakennus- ja purkukohteissa<\/h2>\n

Senaatin tavoitteena 2019 oli saavuttaa j\u00e4teasetuksen mukaisesti 70 % materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6aste rakennus- ja purkuj\u00e4tteen osalta. Senaatin rakennushankkeissa syntyi vuonna 2019 yhteens\u00e4 22 020 tonnia j\u00e4tett\u00e4 (5 700 tonnia vuonna 2018), josta 89 % p\u00e4\u00e4tyi materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n (76 % vuonna 2018).<\/p>\n

J\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4t perustuvat ty\u00f6maiden toimittamiin tietoihin ja hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6asteet yhdistelm\u00e4\u00e4n ty\u00f6maiden raportoimia hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6asteita sek\u00e4 hy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6asteiden oletuksia, riippuen j\u00e4tetyypist\u00e4.<\/p>\n

Senaatin ty\u00f6mailla lajiteltiin j\u00e4tteit\u00e4 yhteens\u00e4 15 eri j\u00e4tejakeeseen. Lis\u00e4ksi maa- ja kiviaineksia syntyi rakentamisessa yhteens\u00e4 110 005 tonnia. Maa- ja kiviainekset p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t ty\u00f6mailta tyypillisesti maant\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Rakennus- ja purkuj\u00e4tteen kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 ja jatkok\u00e4sittely<\/caption>\n
J\u00e4tteen k\u00e4sittely<\/th>\n2014<\/th>\n2015<\/th>\n2016<\/th>\n2017<\/th>\n2018<\/th>\n2019<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Kaatopaikka tai tuntematon jatkok\u00e4sittely [%]<\/td>\n16<\/td>\n7<\/td>\n5<\/td>\n8<\/td>\n15.34<\/td>\n5<\/td>\n<\/tr>\n
Energiahy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/td>\n16<\/td>\n25<\/td>\n5<\/td>\n7<\/td>\n11.45<\/td>\n6<\/td>\n<\/tr>\n
Materiaalihy\u00f6tyk\u00e4ytt\u00f6 [%]<\/td>\n68<\/td>\n68<\/td>\n90<\/td>\n86<\/td>\n73.21<\/td>\n89<\/td>\n<\/tr>\n
Senaatin tavoite materiaalihy\u00f6tyk\u00e4yt\u00f6lle [%]<\/td>\n70<\/td>\n70<\/td>\n70<\/td>\n70<\/td>\n70<\/td>\n70<\/td>\n<\/tr>\n
J\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4 [t]<\/td>\n4424<\/td>\n8852<\/td>\n37418<\/td>\n18905<\/td>\n5682<\/td>\n22020<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Raportoidun j\u00e4tteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on noussut merkitt\u00e4v\u00e4sti vuodesta 2018, koska seurantaan sis\u00e4llytettiin my\u00f6s osittaisia korjaus- ja tilamuutoshankkeita (2018 vain uudisrakennukset ja t\u00e4ysperuskorjaukset). Lis\u00e4ksi vuonna 2019 oli muutama isompi purkuhanke, mist\u00e4 syntyi runsaasti j\u00e4tett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Rakennus- ja purkuj\u00e4tteen j\u00e4tejakeet vuonna 2019
(kokonaisj\u00e4tem\u00e4\u00e4r\u00e4 22 020 t\/a) <\/caption>\n
J\u00e4telaji<\/th>\nJ\u00e4tteen m\u00e4\u00e4r\u00e4<\/th>\n<\/tr>\n<\/thead>\n
Betoni<\/td>\n16830.35<\/td>\n<\/tr>\n
Rakennussekaj\u00e4te<\/td>\n2302.01<\/td>\n<\/tr>\n
Tiilet<\/td>\n1149.5<\/td>\n<\/tr>\n
Puu<\/td>\n782.25<\/td>\n<\/tr>\n
Metallit ja niiden seokset mukaan luettuina<\/td>\n583.46<\/td>\n<\/tr>\n
Energiaj\u00e4te<\/td>\n123.06<\/td>\n<\/tr>\n
Muut betonin tiilten laattojen ja keramiikan seokset<\/td>\n107.29<\/td>\n<\/tr>\n
Eristysaineet (ei vaaralliseksi luokiteltavat)<\/td>\n66.14<\/td>\n<\/tr>\n
Kipsipohjaiset rakennusaineet (ei vaaralliseksi luokiteltavat)<\/td>\n0<\/td>\n<\/tr>\n
Bitumiseokset<\/td>\n69.74<\/td>\n<\/tr>\n
Paperi ja kartonki<\/td>\n3.83<\/td>\n<\/tr>\n
Muovi<\/td>\n2.1<\/td>\n<\/tr>\n
K\u00e4yt\u00f6st\u00e4 poistetut s\u00e4hk\u00f6 ja elektroniikkalaitteet<\/td>\n0.03<\/td>\n<\/tr>\n
Biohajoavat<\/td>\n0.02<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Pilaantuneet maa-alueet<\/h2>\n

Pilaantuneiden maiden kunnostukseen ja selvityksiin sek\u00e4 rakennusten haitta-aine tutkimuksiin ja toimenpiteisiin k\u00e4ytettiin vuonna 2019 noin 1,4 miljoonaa euroa. Toimenpiteit\u00e4 tehtiin 115 eri kohteessa.<\/p>\n

Senaatti panostaa jatkuvasti ennakoivaan ymp\u00e4rist\u00f6riskien tunnistamiseen ja havaittujen ymp\u00e4rist\u00f6vahinkojen korjaamiseen.<\/p><\/blockquote>\n

Ymp\u00e4rist\u00f6riskien torjunta ja ymp\u00e4rist\u00f6vahinkojen korjaaminen ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 kustannusten aiheuttajia. Tavoitteena on s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ett\u00e4 rahaa, ja oikeilla toimenpiteill\u00e4 puhdistettavan maan arvoa voidaan my\u00f6s lis\u00e4t\u00e4.<\/p>\n

Senaatti on aiempina vuosina kartoittanut kattavasti kohteet, joissa on ep\u00e4ilty riski maaper\u00e4n pilaantumisesta tai pilaantuma on todettu. Vuonna 2019 pilaantuneiden maiden riskirekisteri p\u00e4ivitettiin ja sit\u00e4 jatkokehitettiin kartoittamalla vuokralaisten ymp\u00e4rist\u00f6lupia ja lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ne osaksi rekisteri\u00e4. Tavoitteena p\u00e4ivitysty\u00f6ss\u00e4 oli parantaa maanomistajan ymp\u00e4rist\u00f6- ja kustannusriskien hallintaa. Tietoja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkossa kohteiden jatkotoimenpiteit\u00e4 suunniteltaessa.<\/p>\n

Kokonaisvaltaista vastuuta pilaantuneista maa-alueista<\/h2>\n

Senaatin on oltava selvill\u00e4 hallinnassaan olevien alueiden tilasta, alueilla harjoitetusta toiminnasta ja toiminnan aiheuttamista riskeist\u00e4 maaper\u00e4lle ja pohjavedelle. Kun maa-alueita myyd\u00e4\u00e4n tai vuokrataan, varmistamme, ett\u00e4 maaper\u00e4n tilaa koskevat merkinn\u00e4t tehd\u00e4\u00e4n aluetta koskeviin kauppakirjoihin ja vuokrasopimuksiin.<\/p>\n

Senaatti yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 rekisteri\u00e4 pilaantuneille maille teht\u00e4vist\u00e4 toimista, jonka avulla hallinnoidaan maa-alueiden tunnistukseen, kartoitukseen ja puhdistukseen liittyvi\u00e4 dokumentteja. Jatkossa rekisteri pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n my\u00f6s tiedot Senaatin kohteisiin my\u00f6nnetyist\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6luvista ja niit\u00e4 koskevista velvoitteista.<\/p>\n

Senaatilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s kustannusarviointity\u00f6kalu kohteille, joissa ei ole syyt\u00e4 ep\u00e4ill\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6teknist\u00e4 riski\u00e4, mutta joissa riski\u00e4 voidaan kuitenkin pit\u00e4\u00e4 mahdollisena. Ty\u00f6kalu auttaa kustannusriskien hallinnassa matemaattisia mallinnuksia hy\u00f6dynt\u00e4en.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja k\u00e4sitell\u00e4 fossiilisista polttoaineista aiheutuvia hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 yhden vuoden aikana. Vuonna 2019 maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 oli 29. hein\u00e4kuuta. Suomen vastaava ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 oli jo 5. huhtikuuta. Senaatin kiertotalouden painopistealueet yll\u00e4pitokohteissa ovat j\u00e4tteiden v\u00e4hent\u00e4minen ja hy\u00f6dynt\u00e4misaste sek\u00e4 rakennus- ja purkukohteissa materiaalien […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":81,"menu_order":3,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-89","page","type-page","status-publish","hentry","senaatti_tsdg-vastuullista-kuluttamista","senaatti_tsdg-maanpaallinen-elama"],"acf":[],"yoast_head":"\nJ\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2024-09-03T07:47:24+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/\",\"name\":\"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\"},\"datePublished\":\"2018-01-29T11:09:22+00:00\",\"dateModified\":\"2024-09-03T07:47:24+00:00\",\"description\":\"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Vastuullisuus Senaatissa\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Ymp\u00e4rist\u00f6\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":4,\"name\":\"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/\",\"name\":\"2019 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","og_description":"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/","og_site_name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","article_modified_time":"2024-09-03T07:47:24+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"3 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/","name":"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet - 2019 - yhteiskuntavastuuraportti","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website"},"datePublished":"2018-01-29T11:09:22+00:00","dateModified":"2024-09-03T07:47:24+00:00","description":"Maailman ylikulutusp\u00e4iv\u00e4 saapuu vuosi vuodelta aikaisemmin, eli se p\u00e4iv\u00e4, jolloin globaali kulutus ylitt\u00e4\u00e4 maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/jatteet-ja-pilaantuneet-maa-alueet\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Vastuullisuus Senaatissa","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Ymp\u00e4rist\u00f6","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/vastuullisuus-senaatissa\/ymparisto\/"},{"@type":"ListItem","position":4,"name":"J\u00e4tteet ja pilaantuneet maa-alueet"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/","name":"2019 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=89"}],"version-history":[{"count":13,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3436,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89\/revisions\/3436"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/81"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2019\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=89"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}