{"id":33,"date":"2018-01-29T10:59:45","date_gmt":"2018-01-29T10:59:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/?page_id=33"},"modified":"2021-04-06T17:12:13","modified_gmt":"2021-04-06T17:12:13","slug":"arvokiinteistot","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/","title":{"rendered":"Arvokiinteist\u00f6t"},"content":{"rendered":"

\"Kes\u00e4rannan<\/p>\n

Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Senaatilla on useita vastuusuojelustatuksen saaneita kohteita, joita hoidamme ja korjaamme samojen periaatteiden mukaisesti kuin virallisestikin suojeltuja kohteita. Huolehdimme valtion kiinteist\u00f6jen arvon s\u00e4ilymisest\u00e4 vastuullisesti. Hoidon periaatteet olemme kirjanneet arvokohteiden toimintaohjeeseemme. Suojeluun liittyviss\u00e4 asioissa toimimme tiiviiss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 Museoviraston kanssa. Julkaisemme kotisivuillamme kattavasti arvokohteista tehtyj\u00e4 rakennushistoriaselvityksi\u00e4 ja muita raportteja.<\/a><\/p>\n

Elvytyst\u00e4 museoita ja linnoja korjaamalla<\/h2>\n

Korona vaikutti kaikkien el\u00e4m\u00e4\u00e4n l\u00e4hes koko vuoden ajan. Moni museo ja julkinen laitos jouduttiin pit\u00e4m\u00e4\u00e4n suljettuna ja korjaushankkeita siirt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Senaatti-kiinteist\u00f6iss\u00e4 p\u00e4\u00e4tettiin kuitenkin pit\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4t py\u00f6rim\u00e4ss\u00e4 mahdollisuuksien mukaan. Korjausm\u00e4\u00e4r\u00e4rahoja suunnattiin elvytysmieless\u00e4 muun muassa juuri museoihin ja linnoihin. Tuleville vuosille suunniteltuja kunnossapitot\u00f6it\u00e4 voitiin aikaistaa, koska Senaatti on kilpailuttanut restaurointikohteille osaavat arkkitehdit ja konservointi- sek\u00e4 restaurointiurakoitsijat. T\u00f6it\u00e4 oli mahdollista tehd\u00e4 suljetuissa kohteissa k\u00e4vij\u00f6it\u00e4 h\u00e4iritsem\u00e4tt\u00e4.<\/p>\n

Moni t\u00f6ist\u00e4 on alun perinkin suunniteltu teht\u00e4v\u00e4ksi usean vuoden aikana, koska laadukas restaurointity\u00f6 on hidasta k\u00e4sity\u00f6t\u00e4. Esimerkiksi Kansallismuseon ikkunoita on kunnostettu vuodesta 2017 l\u00e4htien. T\u00e4n\u00e4 vuonna ikkunankorjausta voitiin tilata kolminkertainen m\u00e4\u00e4r\u00e4 edellisvuoteen verrattuna.<\/p>\n

Askaisissa sijaitsevassa\u00a0Louhisaaren kartanolinnassa\u00a0p\u00e4\u00e4stiin aloittamaan Merilinnan kunnostus vuoden etuajassa.\u00a0My\u00f6s Kaarinassa\u00a0Kuusiston kartanolle ja linnanraunioille\u00a0johtavan tien kunnostusty\u00f6t yhteisty\u00f6ss\u00e4 Mets\u00e4hallituksen kanssa voitiin aloittaa suunniteltua aikaisemmin.<\/p>\n

H\u00e4meen linnassa\u00a0vallihautaty\u00f6maalle saatiin lis\u00e4rahoituksen ansiosta toinen ty\u00f6ryhm\u00e4 t\u00e4lle vuodelle ja\u00a0Turun linnan\u00a0muurinkorjaust\u00f6it\u00e4 saatiin jatkettua jo syksyll\u00e4. Esilinnassa pystyt\u00e4\u00e4n tekem\u00e4\u00e4n lis\u00e4ksi korjauksia, jotka olivat alkuper\u00e4isen suunnitelman mukaan tarkoitus tehd\u00e4 ensi vuonna.<\/p>\n

Monessa pienemm\u00e4ss\u00e4 museossa, kuten Ilmajoella sijaitsevassa\u00a0Yli-Lauroselan talomuseossa\u00a0kunnostust\u00f6it\u00e4 saatiin edistetty\u00e4 suunniteltua nopeammin. Ainolassa\u00a0J\u00e4rvenp\u00e4\u00e4ss\u00e4 pystyttiin p\u00e4\u00e4rakennuksen julkisivumaalauksen ja ikkunankorjauksen lis\u00e4ksi latomaan rinteiden tukimuureja uudelleen ja korjaamaan maakellarin katto.<\/p>\n

Hvittr\u00e4skin\u00a0p\u00e4\u00e4rakennuksessa Kirkkonummella jatkettiin tiilikaton korjausta. Vesivuodon johdosta paljastui, ett\u00e4 1970-luvun asuun j\u00e4tetyss\u00e4 museokylpyhuoneessa oli tallella paljon varhaisempia kerroksia. T\u00e4st\u00e4 k\u00e4ynnistyi kylpyhuoneen restaurointi- ja konservointity\u00f6, joka valmistuu 2021 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n

Arppeaumissa konservointia ja leijuva veistos<\/h2>\n
\"Heijastettu
Arppeanumin porrask\u00e4yt\u00e4v\u00e4n valaistushankkeen sivuprojektina syntyi ala-aulaan leijuva veistos. Yliopistomuseon aikana ala-aulassa ollut Wissenschaft -veistos (suom. Tiede) oli muuttanut pois museon mukana ja j\u00e4tt\u00e4nyt tyhj\u00e4n paikan aulaan. Valosuunnittelija Heli Nikusen johdolla veistos palasi koloonsa heijastuksena.<\/figcaption><\/figure>\n

Muissakin kuin museokohteissa voitiin monia suunniteltuja korjauksia nopeuttaa. Helsingin Senaatintorin laidalla sijaitsevan Arppeanumin porrask\u00e4yt\u00e4v\u00e4n konservointia jatkettiin koko vuosi, samoin porrask\u00e4yt\u00e4v\u00e4n ikkunoiden kunnostamista.<\/p>\n

S\u00e4\u00e4tytalolla tapahtui<\/h2>\n

\"S\u00e4\u00e4tytalon<\/p>\n

S\u00e4\u00e4tytalo n\u00e4kyi koko vuoden uutisissa, kun hallitus kokoontui sinne p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n uusista koronatoimista. T\u00e4st\u00e4 huolimatta saatiin S\u00e4\u00e4tytalon ulkoportaat saumattua ja ty\u00f6maa j\u00e4rjestetty\u00e4 niin, ett\u00e4 kulku p\u00e4\u00e4oville pysyy koko ajan avoinna.<\/p>\n

S\u00e4\u00e4tytalolla k\u00e4ynnistyi my\u00f6s koko vuoden erikoisin ty\u00f6maa, kun puistikossa sijaitsevaa suihkul\u00e4hdett\u00e4 ryhdyttiin kunnostamaan. Suihkul\u00e4hde on valmistunut 1893 ja sen rakennusmateriaalina on k\u00e4ytetty silloin varsin uutta materiaalia eli betonia. Tutkimuksissa paljastui, ett\u00e4 osa rakenteesta on valettu paikalla, mutta osa valmistettu verstaalla elementtein\u00e4.<\/p>\n

Betonisen 1800-luvun lopun suihkul\u00e4hteen kunnostamisesta l\u00e4hestyttiin tutkien ja kokeillen. Aiheesta tehtiin muun muassa diplomity\u00f6, lukuisia kuntotutkimuksia ja mittausdokumentointi sek\u00e4 rakennushistoriaselvitys. Itse korjausty\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyttiin hitaasti edeten ja metodeja kokeillen moniammatillisella yhteisty\u00f6ll\u00e4.<\/p>\n

Ty\u00f6maa alkoi iloisella lastentapahtumalla, kun viereisen leikkipuiston lapset p\u00e4\u00e4siv\u00e4t maalamaan ty\u00f6maa-aitaan kuviansa. Vuoden loppuun menness\u00e4 oltiin vihdoin saatu korjattua ensimm\u00e4iset suihkul\u00e4hdett\u00e4 alta p\u00e4in kannattelevat ruoteet. Oman lis\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6maahan on tuonut se, ett\u00e4 suihkul\u00e4hteen alla olevasta holvitilasta otetaan S\u00e4\u00e4tytalon tuloilma.<\/p>\n

Suihkul\u00e4hdety\u00f6maan ohella tehtiin S\u00e4\u00e4tytalon etel\u00e4nurkkaan koemaalaus, jossa tutkittiin julkisivujen kunnostusta sek\u00e4 teknisest\u00e4 ett\u00e4 restaurointifilosofisista n\u00e4k\u00f6kohdista. T\u00e4m\u00e4 valmistelee muutaman vuoden p\u00e4\u00e4st\u00e4 edess\u00e4 olevaa julkisivujen kokonaiskunnostusta.<\/p>\n

Vastuusuojelun koeponnistus Kiasmassa<\/h2>\n
\"Kiasma
Kiasmassa alkoi vuoden 2020 lopulla peruskorjaus, jossa muun muassa uudistetaan vesikatto ja sis\u00e4tiloja. Peruskorjaus tehd\u00e4\u00e4n Kiasman arkkitehtuuria kunnioittaen.<\/figcaption><\/figure>\n

 <\/p>\n

Senaatilla on jo vuodesta 2004 l\u00e4htien ollut ajatuksena, ett\u00e4 my\u00f6s uudemmat arkkitehtuurikohteet ja laajemmat modernit kokonaisuudet voivat olla kulttuurihistoriallisesti arvokkaita ja niit\u00e4 tulisi kohdella ik\u00e4\u00e4n kuin ne olisivat suojeltuja. Viime vuosina t\u00e4ss\u00e4 on ryhdytty k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n termi\u00e4 vastuusuojelu, ts. omistaja kokee oman vastuunsa suojelusta, vaikka virallista suojelustatusta ei olisikaan.<\/p>\n

Vuonna 2020 k\u00e4ynnistettiin pilottiprojekti koskien nykytaiteen museon Kiasmaa (valmistunut 1998). Projektin tavoitteena on ollut m\u00e4\u00e4ritell\u00e4, mit\u00e4 vastuusuojelu voisi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 merkit\u00e4, millaisia selvityksi\u00e4 ja prosesseja kulttuurihistoriallisen arvon m\u00e4\u00e4ritteleminen n\u00e4in uudessa rakennuksessa voisi vaatia ja millaisia olisivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n hoito-ohjeet.<\/p>\n

Projektiryhm\u00e4ss\u00e4 ovat olleet mukana Senaatin asiantuntijan lis\u00e4ksi Kansallisgallerian ja Museoviraston asiantuntijat. Lis\u00e4ksi konsultteina ovat toimineet rakennuksen alkuper\u00e4inen projektiarkkitehti Timo Kiukkola sek\u00e4 k\u00e4ynniss\u00e4 olevan peruskorjaushankkeen p\u00e4\u00e4suunnittelija Simo Freese.<\/p>\n

Tavoitteeksi asetettiin heti alussa Kiasman vastuusuojelua koskeva raportti, joka toimisi mallina vastaavissa kohteissa. Ty\u00f6ryhm\u00e4 on kokoontunut vuoden mittaan n. kuusi kertaa ja keskustelu on ollut todella vilkasta. Raportti on l\u00e4hes valmis, mutta etenkin sopivan tasoisen hoito-ohjeistuksen laatiminen on osoittautunut haastavaksi.<\/p>\n

P\u00f6ntt\u00f6j\u00e4 Ainolaan<\/h2>\n
\"Mies
Ainolan mets\u00e4ss\u00e4 oli jouduttu aikaisempina vuosina kaatamaan lahopuita k\u00e4vij\u00f6iden turvallisuuden vuoksi. T\u00e4t\u00e4 korvaamaan teetettiin mets\u00e4\u00e4n 15 lepakonp\u00f6ntt\u00f6\u00e4 eli p\u00e4iv\u00e4piiloa lepakkotutkija Ville Vaskon ohjeiden mukaan.<\/figcaption><\/figure>\n

Tammenterhotalkoot K\u00f6nigstedtin kartanolla<\/h2>\n

K\u00f6nigstedtin kartanon isot tammet tuottavat tammenterhoja ongelmaksi saakka. Terhoja joudutaan ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n nurmikolta kasoittain. Lopulta keksittiin kysy\u00e4 Korkeasaaresta el\u00e4inten ruokintakeskuksesta, tarvittaisiinko terhoja siell\u00e4. Syksyll\u00e4 2020 toimitettiin Korkeasaareen 200 kg tammenterhoja villisikojen herkuksi. Terhot ker\u00e4ttiin ja seulottiin Senaatin Etel\u00e4-Suomen alueen ty\u00f6ntekij\u00f6iden talkootapahtumassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Senaatilla on useita vastuusuojelustatuksen saaneita kohteita, joita hoidamme ja korjaamme samojen periaatteiden mukaisesti kuin virallisestikin suojeltuja kohteita. Huolehdimme valtion kiinteist\u00f6jen arvon s\u00e4ilymisest\u00e4 vastuullisesti. Hoidon periaatteet olemme kirjanneet arvokohteiden toimintaohjeeseemme. Suojeluun liittyviss\u00e4 asioissa toimimme tiiviiss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 Museoviraston kanssa. Julkaisemme kotisivuillamme […]<\/p>\n","protected":false},"author":11,"featured_media":0,"parent":37,"menu_order":8,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"class_list":["post-33","page","type-page","status-publish","hentry","senaatti_tsdg-kestavat-kaupungit-ja-yhteisot"],"acf":[],"yoast_head":"\nArvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Arvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2021-04-06T17:12:13+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"5 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/\",\"name\":\"Arvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg\",\"datePublished\":\"2018-01-29T10:59:45+00:00\",\"dateModified\":\"2021-04-06T17:12:13+00:00\",\"description\":\"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Senaatti\",\"item\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Arvokiinteist\u00f6t\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/\",\"name\":\"Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti\",\"description\":\"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-US\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Arvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/","og_locale":"en_US","og_type":"article","og_title":"Arvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti","og_description":"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi","og_url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/","og_site_name":"Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti","article_modified_time":"2021-04-06T17:12:13+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg"}],"twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Est. reading time":"5 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/","name":"Arvokiinteist\u00f6t - Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg","datePublished":"2018-01-29T10:59:45+00:00","dateModified":"2021-04-06T17:12:13+00:00","description":"Senaatilla on keskeinen rooli valtion rakennusperinn\u00f6n vaalimisessa. Hallinnassamme on noin 600 virallisesti suojeltua rakennusta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-US","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-US","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.senaatti.fi\/app_ykv_archive\/uploads\/sites\/10\/2021\/03\/Arvokiinteistot.jpg"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/arvokiinteistot\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Senaatti","item":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/senaatti\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Arvokiinteist\u00f6t"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/#website","url":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/","name":"Senaatti 2020 - yhteiskuntavastuuraportti","description":"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-US"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/33","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/users\/11"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=33"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/33\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4448,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/33\/revisions\/4448"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/37"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.senaatti.fi\/yhteiskuntavastuuraportti2020\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=33"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}